
بسیاری از طرفداران خودروهای الکتریکی آنها را ابزاری کلیدی برای کاهش گرمایش جهانی و کاهش آلودگی هوا میدانند. اما ممکن است خودروهای برقی آن نوشدارویی که بیشتر مردم فکر میکنند، نباشند. تحقیقات جدید نشان میدهد گردوغبار لنت ترمز خودروهای درونسوز و برقی آلودگی بسیار زیادی تولید میکند.
خودروهای برقی بیشتر متکی بر ترمز احیاکننده هستند. این سیستم کاهش قابلتوجهی در استفاده از ترمزهای اصطکاکی سنتی ایجاد کرده است. شاید عجیب باشد اما مدلهای برقی بهطور قابلتوجهی سنگینتر از همتایان درونسوز خود هستند؛ بنابراین وقتی ترمز میگیرند، گرد و غبار بیشتری تولید میکنند.
سموم لنت ترمز: راز کثیف توقف
دانشمندان دانشگاه ساوتهمپتون انگلستان تأثیر ذرات آلاینده از انواع مختلف لنتهای ترمز روی سلامت ریه را بررسی کردند. در این آزمایش، نوعی لنت ترکیب فلزی کمی داشت اما 3 نوع دیگر نیمهفلزی، ارگانیک غیرآزبستی و سرامیکی هیبریدی بودند.
معمولاً هر چیزی با برچسب ارگانیک را سالمتر میدانیم اما در این آزمایش لنتهای ارگانیک غیرآزبستی بیشترین آلودگی را ایجاد کردند. این لنتها برای ریه انسان از موتورهای دیزلی نیز سمیتر بودند. به گفته پژوهشگران این مطالعه، این نوع لنتها بهدلیل ارزان بودن، تولید صدای کمتر و نرخ سایش نسبتاً پایین بیشتر در ایالات متحده استفاده میشوند.
لنتهای ارگانیک غیرآزبستی که برای جایگزینی انواع لنت ترمز قدیمیتر حاوی آزبست توسعه یافتهاند، فیبرهای مسی دارند که هدایت حرارتی را مانند لنتهای آزبستی بهبود میبخشند. آزبست بهدلیل ارتباط با بیماریهای ریوی از این ترکیب حذف شد اما مشخص شد گرد و غبار مس لنتهای مدرن نیز با بیماریهای ریوی مانند سرطان، آسم و بیماری مزمن ریوی ارتباط دارد.
قوانین بهکندی تصویب میشوند
ایالتهای کالیفرنیا و واشنگتن قوانینی برای کاهش میزان مس موجود در لنتهای ترمز تصویب کردهاند. البته طبق این گزارش این اقدام بهجای محافظت از ریههای انسانها، برای ریشهکنکردن روانابها و حفاظت از جان آبزیان انجام شده است. مقررات آلایندگی یورو ۷ که سال ۲۰۲۶ اجرا میشود، نیز انتشار گرد و غبار لنت ترمز را کاهش میدهد. احتمالاً این قانون فقط روی خودروهای جدید تاثیر میگذارد و شامل قطعات موجود برای خودروهای قدیمی نمیشود.
بهطورکلی، در سراسر جهان قوانین و مقررات بسیار کمی برای کاهش انتشار آلودگی قطعاتی بهجز لولههای اگزوز خودروها ازجمله تایرها که منبع بزرگ دیگری از ذرات آلاینده خطرناک هستند، تصویب شده است. همانطور که گفته شد، خودروهای برقی از ترمز احیاکننده استفاده میکنند اما خودروهای برقی ترمزهای اصطکاکی معمولی نیز دارند؛ بنابراین گرد و غبار ترمز تولید میکنند و چون خودروهای برقی معمولاً سنگینتر از خودروهای درونسوزند، آلودگی تایر بیشتری تولید میکنند.