سید هاشم صفی الدین کیست؟

در پی حملات روز گذشته اسرائیل به بیروت اخبار ضدونقیضی از شهادت سید هاشم صفی الدین، نفر دوم حزب الله لبنان و پدر شوهر زینب سلیمانی منتشر شده است. با این حال به دنبال این گمانه‌زنی‌ها رویترز به نقل از یک منبع در حزب الله نوشت هاشم صفی الدین، رئیس شورای اجرایی حزب الله زنده است.

شناسه خبر: ۴۱۶۹۰۵
سید هاشم صفی الدین کیست؟

سید هاشم صفی‌ الدین کیست؟

1

سید هاشم صفی الدین رئیس شورای اجرایی حزب‌ الله لبنان است و او را در حقیقت بعد از سید حسن نصرالله، نفر شماره ی دو حزب الله لبنان می دانند.

او از سمت مادری هم با دبیر کل حزب الله لبنان نسبت نزدیک خانوادگی دارد. برادر وی با نام عبدالله صفی الدین نیز نماینده حزب الله در ایران است.

گفته می شود هاشم صفی الدین همراه با سید حسن نصرالله در نجف و قم سابقه تحصیل دارند.

همانطور که گفته شد وی ریاست شورای اجرایی حزب الله را بر عهده دارد و بر فعالیت های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و آموزشی حزب الله نظارت می کند. او در کنار نصرالله و شیخ نعیم قاسم سه نفر اصلی حزب الله لبنان را تشکیل می دهند.

از سید هاشم صفی الدین به عنوان جانشین سید حسن نصرالله یاد می شود. او در سال ۲۰۱۸ در فهرست تحریم های ایالات متحده قرار گرفت.

پیش‌تر در خرداد سال جاری نیز در پی حمله اسرائیل به جنوب لبنان برخی منابع از شهادت رییس اجرایی حزب الله خبر دادند که بعد تکذیب شد.

زینب سلیمانی عروس معاون اجرایی حزب الله لبنان

2

اوایل تیرماه سال ۹۹ تصویری در شبکه های اجتماعی دست به دست شد که استوری اینستاگرام زینب مغنیه، خواهر شهید عماد مغنیه بود. طبق این تصویر، زینب مغنیه از ازدواج زینب سلیمانی، دختر سردار قاسم سلیمانی با پسر سید هاشم صفی‌ الدین، معاون اجرایی حزب‌ الله لبنان خبر داد. بر این اساس، دختر سردار قاسم سلیمانی با پسر معاون اجرایی حزب‌ الله لبنان ازدواج کرد.

3

ازدواج دختر شهید سلیمانی با واکنش‌ های گسترده و مختلف کاربران مواجه شد. برخی انتقاد کردند که چرا زینب سلیمانی پیش از فرا رسیدن سالگرد شهادت پدر خود ازدواج و زندگی مشترک خود را آغاز کرده. در هر حال به عقیده ی کاربران ایرانی‌، اینکه دختر سردار سلیمانی عروس یکی از نزدیک‌ ترین مقامات به سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌ الله لبنان شده، از تشکیلاتی‌ ترین و راهبردی‌ ترین ازدواج‌ های چند دهه ی اخیر محسوب می شود.

از زینب سلیمانی چه می دانیم؟

دختر-قاسم-سلیمانی_ایونا-295x202

از سن و تحصیلات زینب سلیمانی اطلاعاتی در دست نیست. او یکی از چهار فرزند سردار شهید سلیمانی است و یک خواهر و دو برادر به نام های حسین و محمدرضا دارد.

زینب سلیمانی در میان فرزندان شهید سلیمانی از شهرت بیشتری برخوردار است. او بعد از شهادت پدرش سردار سلیمانی در دی ماه سال ۹۸، به دلیل حضور فعال رسانه ای اش در کانون توجه قرار گرفت.

بعد از شهادت سردار، زینب سلیمانی چندین سخنرانی در مراسم های مختلف ایراد کرد، از جمله مراسم تشییع پیکر پدرش در دانشگاه تهران که از تلویزیون ایران به صورت زنده پخش شد. او در بخشی از این سخنرانی گفته بود: «با خون پدر شهیدم در میدان نبرد حریف می طلبم.»

سلیمانی در گفتگوی خود با شبکه ی لبنانی المنار گفته بود «می‌ دانم عموی عزیزم سید حسن نصرالله انتقام پدرم را می‌گیرد»، صحبتی که از نزدیکی خانواده ی سلیمانی با دبیر کل حزب الله لبنان حکایت داشت.

یکی از اتفاقاتی که نام زینب سلیمانی را به شدت بر سر زبان ها انداخت، واکنش او به اظهار نظر یکی از بازیگران درباره ی ماجرای سحر خدایاری، معروف به دختر آبی بود.

ماجرا از آن قرار بود که یکی از بازیگران زن به نام صبا کمالی در پستی اینستاگرامی، در دلنوشته ای خطاب به امام حسین نوشته بود که دختر آبی از او هم مظلوم تر است. این مقایسه واکنش تند زینب سلیمانی را به دنبال داشت و او در یک استوری صحبت های صبا کمالی را مورد انتقاد قرار داد.

5

بعد از این اتفاق، اینستاگرام زینب سلیمانی از دسترس خارج شد و گفته شد این شبکه اجتماعی صفحه ی او را مسدود کرد.

در اردیبهشت سال ۹۹ نیز خبر انتصاب زینب سلیمانی به ریاست بنیاد شهید سپهبد پاسدار حاج قاسم سلیمانی منتشر شد. حجت الاسلام رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ ها در نامه‌ ای که رسماً منتشر شد انتصاب سلیمانی به این پست را اعلام کرد و تبریک گفت.

زینب سلیمانی در حال حاضر با آدرس zeinab___soleimany@ در اینستاگرام فعال است.

 

منبع : روزیاتو
نظرات
پربازدیدترین خبرها