فتح الله گولن رهبر جریان گولن درگذشت؛ فتح الله گولن کیست؟

رهبر جریان گولن بدلیل عارضه قلبی درگذشت.

شناسه خبر: ۴۲۰۳۸۶
فتح الله گولن رهبر جریان گولن درگذشت؛ فتح الله گولن کیست؟

رهبر جریان گولن در سن ۸۳ سالگی در پنسیلوانیای آمریکا فوت کرد.

فتح الله گولن رهبر جریان گولن که سال‌ها در آمریکا زندگی می‌کرد، شامگاه دیشب (یکشنبه) به وقت محلی بدلیل عارضه قلبی در سن ۸۳ سالگی درگذشت.

گولن از سال ۱۹۹۹ در پنسیلوانیای آمریکا زندگی و شبکه عظیم تربیتی-جاسوسی خود در کشور‌های آسیای میانه و شرق اروپا را اداره می‌کرد.

فتح الله گولن کیست؟ 

گولن که از سال ۱۹۹۹ در ایالات متحده آمریکا در تبعید به سر می‌برد٬ پیش از این متحد رجب طیب اردوغان به شمار می‌رفت و در سال ۲۰۰۲ به وی در رسیدن به قدرت کمک کرده بود. با این حال اتحاد میان آن‌ها٬ از هم پاشید. این اختلاف‌ها به اندازه‌ای رسیده که در ماه مه سال جاری٬ «جنبش خدمت» گولن در ترکیه به عنوان یک گروه تروریستی شناخته شد.

فتح‌الله گولن٬ روحانی و متخصص الهیات که نامش در ۱۹۶۰ با امامت جمعه مسجد اصلی ازمیر بر سر زبان‌ها افتاد٬ از سال ۱۹۹۹ پس از آنکه به تضعیف سکولاریسم در ترکیه متهم شد٬ در تبعیدی خودخواسته در آمریکا زندگی می‌کند.

با آنکه وی اندکی بعد به صورت غیابی رفع اتهام شد٬ اما در ایالات متحده ماند و به رهبری یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های مذهبی مدنی جهان اسلام در این کشور ادامه داد. «جنبش خدمت» گولن٬ دارای هزاران هوادار و حامی مالی و بیش از هزار مرکز آموزشی است که به دانش‌آموزان برای ورود به دانشگاه‌ها کمک می‌کنند.

این جنبش که به ارائه خدمات اجتماعی همراه با ارزش‌های دینی محافظه‌کارانه شهرت دارد٬ به طور کلی طرفدار اسلام میانه‌رو است. با این حال این جنبش بدلیل شبکه قدرتمند و نفوذی که میان تاجران ثروتمند و مراکز آموزشی دارد٬ از سوی برخی از حکومت‌ها به عنوان یک تهدید تلقی می‌شود. مراکز آموزشی مورد حمایت جنبش خدمت از سوی تجار و بازرگانان حمایت می‌شود و دانش‌آموزانی که در این مراکز به تحصیل مشغولند٬ معمولا از اقشار فقیر هستند. منتقدان گولن را متهم می‌کنند که سازمان او از این افراد فقر برای ایجاد شبکه ای مطیع از طرفداران سواستفاده می کند.

 

 

منبع : تسنیم
نظرات
پربازدیدترین خبرها