قطعا تعداد خیلی زیادی از ما به شدت برای انتشار بازی GTA 6 ذوق داریم. بعد از انتشار تریلر این بازی و بازدید ۲۱۳ میلیونی از آن، میتوان انتظار داشت که بازیکنان بسیار دیگری هم به شدت منتظر این بازیاند. مدتهاست که همه ما در انتظار پاییز سال ۲۰۲۵ نشستهایم تا این بازی بالاخره منتشر شود البته که شاید این تاریخ تنها مربوط به کنسول میشود و بازیکنان کامپیوتر احتمالا باید یک سالی بیشتر صبر کنند. یا حداقل امیدواریم که اینطور باشد چون تاخیر انتشار GTA 6 اصلا بعید نیست و احتمالا اخبار آن را به زودی بشنویم.
الان در عصری زندگی میکنیم که تاخیرهای بازیهای بزرگ کاملا عادی محسوب میشود. شاید زمانی عجیب بود، ولی الان دیگر همه ما انتظار این را داریم که یک بازی بزرگ در تاریخی که اعلام کردند، منتشر نشود. درست است که مدیرعامل شرکت Take-Two که صاحب راکستار است معتقد است که این بازی در همان زمان اعلامی منتشر میشود، ولی اگر نگاهی به تاریخ بکنیم متوجه میشویم که به تاریخهای اعلامی راکستار چندان اعتمادی نیست. چرا چنین ادعایی میکنیم؟ با ما همراه باشید تا دقیقا به همین سوال جواب دهیم.
اطلاعاتی کم ولی مهم
دسترسی به زمان انتشار و یا اعلام تاخیر بازیهای قدیمی راکستار چندان کار آسانی نیست. طبق یکی از مطالعاتی که انجام شد، بیش از ۳۰ درصد از اخبار مربوط به سال ۲۰۱۳ به قبل دیگر در دسترس نیستند. تمامی این مقالات و شرکتها و وبسایتهای ناشر آن یا فروخته شدند، یا تجزیه شدند یا به طور کامل بازسازی شدند. برای همین شاید کمی سخت باشد که اطلاعات مفیدی را از بازیهای دهه اول ۲۰۰۰ بتوانیم پیدا کنیم.
با این حال یک سری اطلاعات نسبتا مفید و مستندی را میتوان در این میان پیدا کرد. اگر به اندازه کافی بگردید، میتوانید متوجه شوید که تمامی بازیهای ۲۰ سال اخیر راکستار تاخیر خوردند. از آنجایی که تمامی بازیهای بزرگ این شرکت طی دو دهه اخیر تاخیر خوردند، مسئله تاخیر انتشار GTA 6 هم چندان عجیب نیست.
معروفترین GTA تاریخ
اولین تاخیر انتشاری که میخواهیم در موردش صحبت کنیم شاید خیلی بد یا عجیب نباشد. داستان برمیگردد به سال ۲۰۰۴ که قرار بود بازی GTA: San Andreas منتشر شود. در همان پاییز بیست سال پیش اعلام شد که این بازی قرار نیست در تاریخ اعلامی وارد بازار شود و به مدت یک هفته تاخیر خواهد خورد. با توجه به تاخیرهای امروزی شاید این مقدار اصلا زیاد نباشد، ولی خب شروع راکستار در این سراشیبی تاخیرهای پی در پی بود.
این تاخیر به این علت بود که راکستار میخواست بازی را بیشتر تست و مشکلات و باگهای احتمالی آن را کمتر کند. این داستان هم مربوط به زمانی است که بازیها اول تکمیل میشدند و بعد به فروش میرسیدند. شاید با توجه به وضعیت امروزی این موضوع غمانگیز باشد ولی زمانی بود که اولویت اول توسعهدهندهها این بود که یک بازی کامل و سالم را به بازیکنان تحویل دهند و کسی دلش نمیخواست یک بازی ناقص را بخرد تا بعد از صدها آپدیت قابل بازی کردن باشد.
نوبت دیگر بازیها
از اینجا به بعد بود که تاخیرهای راکستار شروع به طولانیتر شدن کردند. بازی مشهور Bully قرار بود که در پاییز سال ۲۰۰۵ وارد بازار شود، تا سال ۲۰۰۶ تاخیر خورد. حتی یکی دیگر از بازیهای جیتیای یعنی GTA IV هم قرار بود که اواخر سال ۲۰۰۶ منتشر شود اما در ابتدا یک سال و سپس یک سال دیگر هم تاخیر خورد. به راحتی میتوانید ببینید که به چه شکلی راکستار شروع کرد به افزایش تعداد تاخیرهایش.
بعد از آن هم که نوبت به غرب وحشی رسید. در یکی از رویدادهای سال ۲۰۰۹، راکستار اعلام کرد که بازی Red Dead Redemption را در همین سال منتشر میکند. با این حال بعد از اینکه چند روز از اعلام زمان انتشار بازی گذشت، راکستار اعلام کرد که انتشار بازی تاخیر خورده و کمی بعد منتشر میشود. بعدها راکستار دوباره اعلام کرد که بازی باز هم تاخیر میخورد و در نهایت در سال ۲۰۱۰ این بازی وارد بازار میشود.
بزرگترین بازیهای دهه اخیر
به طور عجیبی راکستار در انتشار بازی GTA V سنت خودش را شکست و این بازی تنها یک بار تاخیر خورد. قرار بود که این بازی در بهار سال ۲۰۱۳ منتشر شود ولی خب با کمی تاخیر در پاییز همان سال وارد بازار شد. اما متاسفانه انتشار این بازی روی کامپیوتر خودش یک فاجعه به تمام معنا بود. قرار بود که یک سال بعد از انتشار روی کنسولها، بازی روی کامپیوتر هم منتشر شود ولی بعد از تاخیر انتشار روی کنسول، انتشار روی کامپیوتر هم تاخیر خورد و قرار شد که این بازی در پاییز سال ۲۰۱۴ برای کامپیوتر منتشر شود. سپس بازی دوباره تاخیر خورد و قرار شد که در اواسط زمستان سال ۲۰۱۵ منتشر شود و بعد از آن باز هم تاخیر خورد و در اواخر زمستان بالاخره وارد بازار شد.
حتی بازی بزرگ آخر راکستار، یعنی Red Dead Redemption 2 هم با مشکلات تاخیری زیادی مواجه بود. این بازی در ابتدا قرار بود که در پاییز ۲۰۱۷ منتشر شود، سپس تا بهار ۲۰۱۸ تاخیر خورد تا اینکه بالاخره در اوایل پاییز سال ۲۰۱۸ وارد بازار شد. طبیعتا نسخه کامپیوتری آن هم یک سال بعد در سال ۲۰۱۹ منتشر شد. البته خب همین انتشار روی کامپیوتر هم خودش تاخیر خورده بود و در حقیقت ۶ ماه دیرتر از انتظار منتشر شد.
نتیجهگیری منطقی
حالا با خیال راحت میتوانیم بگوییم که چرا تاخیر انتشار GTA 6 چندان هم موضوع عجیبی نیست. راکستار عادت دارد که بازیهایش را دیرتر از چیزی که اعلام کرده است منتشر کند. این موضوع کاملا درست است که ما به عنوان بازیکنان دوست داریم که هرچه زودتر به این بازیهای باکیفیت دسترسی پیدا کنیم، ولی وقتی که بازی ناقص است و یا هنوز باگهای زیادی دارد، بهتر است که دیرتر منتشر شود. گیمرهای زیادی دیگر از انتشار بازیهای ناقص خسته شدهاند و کمی صبر بیشتر بها خیلی خوبی است برای تجربه یک بازی عالی.