بازی‌های برتر و موفقی که در ابتدا قرار بود بسته الحاقی باشند

از آنجا که بازی‌های ویدئویی امروزی همچنان بر اساس مقیاس و کیفیت گرافیکی‌ ارزیابی می‌شوند، روند توسعه آن‌ها روزبه‌روز طولانی‌تر، پرریسک‌تر و زمان‌بر می‌شود. در چنین شرایطی، کار کردن روی پروژه‌ای که مسائل فنی و مکانیک‌های گیم‌پلی آن از پیش حل شده باشد، می‌تواند فرصتی تازه و هیجان‌انگیز برای تیم‌های توسعه باشد. این فرصت، آزادی خلاقانه بیشتری را برای آزمایش ایده‌های نوآورانه فراهم می‌کند.

شناسه خبر: ۴۳۶۶۴۴
بازی‌های برتر و موفقی که در ابتدا قرار بود بسته الحاقی باشند

البته همیشه این روند موفقیت‌آمیز نیست، اما گاهی اوقات چنین تجربیاتی به خلق آثاری درخشان و غیرمنتظره منجر می‌شوند. گفته می‌شود که با جرقه‌ای از الهام، یک اثر هنری می‌تواند از چارچوب اولیه خود فراتر رود و به اثری مستقل تبدیل شود. این موضوع تنها در مورد بازی‌های جدید صدق نمی‌کند، بلکه شامل بسته‌های الحاقی، محتوای دانلودی و حتی مادهای ساخته‌شده توسط جامعه بازی‌بازان نیز می‌شود. ایده‌ای که در ابتدا به‌عنوان یک محتوای جانبی آغاز می‌شود، گاهی به تجربه‌ای تبدیل می‌شود که شایسته موفقیت مستقل خود است. با ما همراه باشید تا چند نمونه از بازی‌های مستقلی که در ابتدا قرار بود بسته الحاقی باشند و درنهایت به عناوین مستقل تبدیل شدند بررسی کنیم.

Skull and Bones

  • تاریخ انتشار : فوریه ۲۰۲۴
  • توسعه‌دهنده: یوبی‌سافت

بازی اسکال اند بونز یکی از طولانی‌ترین دوره‌های توسعه را در تاریخ مدرن صنعت بازی داشته است. این پروژه در ابتدا در سال ۲۰۱۳ آغاز شد و قرار بود یک بسته‌ی الحاقی برای اسسینز کرید ۴: بلک فلگ باشد. اما ازآنجا که تقریبا همه‌ی بازیکنان عاشق مبارزات دریایی بلک فلگ بودند، یوبی‌سافت تصمیم گرفت این بسته را به یک بازی مستقل تبدیل کند.

متأسفانه، این تصمیم به‌جای اینکه روند توسعه را هموار کند، چالش‌های متعددی به همراه داشت. گزارش‌ها نشان می‌دهند که اختلافات داخلی زیادی درباره‌ی مسیر کلی بازی وجود داشته و این امر منجر به تأخیرهای متعددی شد. شاید اگر اسکال اند بونز همان محتوای الحاقی باقی می‌ماند، سرنوشت بهتری پیدا می‌کرد. درهرصورت، بعد از سال‌ها انتظار، این بازی بالاخره در فوریه ۲۰۲۴ عرضه شد، هرچند که شور و هیجان زیادی از طرفداران دریافت نکرد.

Assassin’s Creed: Mirage

  • تاریخ انتشار : ۱۲ اکتبر ۲۰۲۳
  • توسعه‌دهنده: یوبی‌سافت بوردو (Bordeaux)

اسسینز کرید میراژ در ابتدا قرار بود یک بسته‌ی الحاقی برای اسسینز کرید والهالا باشد که بر یک داستان جمع‌وجورتر و صمیمی‌تر در بغداد متمرکز بود. اما در مقطعی، شاید تحت تأثیر بازخوردهایی که والهالا را بیش از حد طولانی و وسیع می‌دانستند، یوبی‌سافت تصمیم گرفت تا مجموعه را به ریشه‌هایش بازگرداند؛ یعنی دوران طلایی اسلام و زمانی که فرقه‌ی اساسین‌ها ظهور کرد.

میراژ به‌جای دنیای وسیع و سیستم‌های نقش‌آفرینی پیچیده که از اسسینز کرید اوریجینز به این سو مورد انتقاد برخی طرفداران بود، تمرکز خود را بر مخفی‌کاری، پارکور و داستان‌سرایی فشرده‌تر قرار داد. اگرچه برخی انتظار داشتند که بازی تغییرات بیشتری ایجاد کند، اما درنهایت میراژ توانست همان حس و حال کلاسیکی را که طرفداران قدیمی عاشق آن بودند، بازآفرینی کند.

Far Cry 3: Blood Dragon

  • تاریخ انتشار : 30 آوریل 2013
  • توسعه‌دهنده: یوبی‌سافت مونترآل

تصور اینکه یک ناشر بزرگ اجازه دهد استودیویی یک ادای احترام بی‌پروا به فیلم‌های علمی-تخیلی کم‌هزینه و اکشن‌های پرسروصدای دهه 80 بسازد، تقریبا غیرممکن به نظر می‌رسد. اما خوشبختانه تیم یوبی‌سافت که پشت توسعه فار کرای 3: بلاد دراگون بود، توانست با استفاده از اِنجین فار کرای 3 چنین تجربه‌ای را خلق کند.

شاید چون خود سازندگان نیز می‌دانستند که این نسخه سایبرپانکی طنزآلود تفاوت فاحشی با بازی اصلی دارد، تصمیم گرفتند آن را به‌عنوان یک اثر مستقل منتشر کنند. فضای نئونی و دیستوپیایی بازی، پر از سربازان سایبری، دایناسورهای لیزری و یک قهرمان اغراق‌شده است (که توسط مایکل بین صداگذاری شده). بسیاری از المان‌های جهان باز فار کرای 3 مانند سیستم ارتقا و ساخت‌وساز حذف شدند، اما بلاد دراگون با تجربه‌ای کوتاه اما غنی از اکشن بی‌وقفه، توانست نظر مثبت بازیکنان را جلب کند.

Uncharted: The Lost Legacy

  • تاریخ انتشار : 22 اوت 2017
  • توسعه‌دهنده: ناتی داگ

زمانی که آنچارتد: میراث گمشده معرفی شد، بسیاری تصور کردند که این بازی تنها یک تجربه کوچک برای پر کردن فاصله زمانی بین آنچارتد 4 و لست آو آس 2 خواهد بود. اما برخلاف انتظارها، این بازی چیزی فراتر از یک محتوای جانبی ساده بود. این بار، کلوئی فریزر و نیدین راس جای نیتن دریک را به‌عنوان شخصیت‌های اصلی گرفتند، چرا که دریک پس از ماجراجویی‌های بی‌شمار خود، بالاخره به استراحت نیاز داشت.

در ابتدا، ناتی داگ قصد داشت یک بسته داستانی کوتاه درباره سالیوان در دوران جوانی‌اش برای آنچارتد 4 بسازد. اما در جریان توسعه، متوجه شدند که ترکیب کلوئی و نیدین پتانسیل بالایی دارد. به‌همین دلیل، داستان کوتاه اولیه به یک ماجراجویی کاملا مستقل تبدیل شد. با توجه به سابقه ناتی داگ در خلق صحنه‌های اکشن سینمایی، جای تعجب نداشت که میراث گمشده نیز بتواند استانداردهای بالای مجموعه آنچارتد را حفظ کند و طرفداران را شگفت‌زده کند.

Saints Row 4

  • تاریخ انتشار : ۲۰ اوت ۲۰۱۳
  • توسعه‌دهنده : ولیشن (Volition)

اگر ایده‌ی یک رئیس‌جمهور سابق که زمانی یک گانگستر خیابانی بوده و اکنون در دنیایی مجازی گیر افتاده، جایی که تبهکارانی با قدرت‌های فرابشری در حال مبارزه با بیگانگان فضایی مجهز به تفنگ‌های لیزری هستند، بیش از حد عجیب به نظر می‌رسد، احتمالا تا حالا Saints Row را بازی نکرده‌اید.

در ابتدا، قرار بود که این بازی یک بسته‌ی الحاقی کوچک برای Saints Row 3 باشد که تحت عنوان Enter the Dominatrix معرفی شد. اما در نهایت، این ایده آن‌چنان از کنترل خارج شد که به یک بازی کامل و مستقل تبدیل شد که هر حد و مرزی را پشت سر گذاشت. وُلیشن در نهایت، بسته‌ی Enter the Dominatrix را به‌عنوان یک محتوای دانلودی برای سینتز رو ۴ منتشر کرد و این چرخه بی‌پایان پر از اغراق و دیوانگی را به نقطه‌ی تکامل رساند.

Like a Dragon Gaiden: The Man Who Erased His Name

  • تاریخ انتشار: ۹ نوامبر ۲۰۲۳
  • توسعه‌دهنده: Ryu Ga Gotoku Studio

بیشتر بازی‌هایی که از دل بسته‌های الحاقی شکل می‌گیرند، معمولا بعد از انتشار بازی اصلی عرضه می‌شوند، اما داستان کازوما و سرنوشت او نمی‌توانست تا لایک ا دراگون: ثروت بی‌پایان صبر کند. این بازی هم‌ زمان با توسعه‌ی نسخه‌ی اصلی ساخته شد و درنهایت، دو ماه زودتر از آن منتشر شد.

انتخاب این نام برای بازی بسیار مناسب به نظر می‌رسد، حتی اگر عنوان کامل آن کمی طولانی باشد. مردی که نامش را پاک کرد به روایت مسیر کازوما پس از یاکوزا ۶ می‌پردازد و رویدادهای لایک ا دراگون (یاکوزا ۷) را تا ماجراجویی‌های ایچیبان در یوکوهاما و هونولولو در ثروت بی‌پایان دنبال می‌کند.

Grand Theft Auto: Vice City

  • تاریخ انتشار : 29 اکتبر 2002
  • توسعه‌دهنده: راک‌استار گیمز

با توجه به فاصله زمانی بسیار طولانی میان انتشار GTA V و GTA VI (بیش از یک دهه)، باورکردنی نیست که یکی از محبوب‌ترین بازی‌های جهان باز در تاریخ، یعنی GTA Vice City، در ابتدا قرار بود صرفا یک بسته مأموریت برای GTA 3 باشد. در آن زمان، استودیوی راک‌استار فضای محدودی در برنامه خود داشت و ازآنجاکه تیم برنامه‌نویسی مشغول پورت کردن GTA 3 روی پی‌سی بودند، بقیه تیم به توسعه چند مأموریت اضافی پرداختند.

پس از شش ماه کار، تیم توسعه متوجه شد که در حال ساخت یک بازی کاملا جدید هستند. از موسیقی متن فراموش‌نشدنی دهه 80 گرفته تا شخصیت‌های جذابی که توسط تامی ورستی رهبری می‌شوند، وایس سیتی با فضای گرمسیری، زرق‌وبرق و حس نوستالژیک خود چیزی فراتر از یک نسخه تکامل‌یافته از GTA 3 بود و درنهایت به یکی از ماندگارترین بازی‌های راک‌استار تبدیل شد.

The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom

  • تاریخ انتشار : ۱۲ می ۲۰۲۳
  • توسعه‌دهنده: نینتندو

با توجه به آزادی بی‌نظیری که بازی اشک‌های پادشاهی به بازیکنان ارائه می‌دهد، به لطف سیستم ساخت و فیزیک منحصربه‌فرد آن، حیف بود که این بازی صرفا یک بسته الحاقی Breath of the Wild باقی می‌ماند.

با وجود اضافه شدن جهان‌های زیرزمینی و آسمانی، همچنان هایرول شباهت زیادی به نسخه‌ی قبلی خود دارد. اما سیستم اولتراهند که نسخه‌ای پیشرفته‌تر از مگنسیس (Magnesis) در Breath of the Wild است، امکان اتصال و ترکیب آیتم‌ها را فراهم می‌کند و عملا یک دنیای بی‌نهایت برای آزمایش‌گری و حل معماها خلق می‌کند. در این نسخه، هایرول دیگر صرفا یک سرزمین برای اکتشاف نیست، بلکه به بومی برای خلاقیت و بهره‌گیری از فیزیک تبدیل شده است که بازیکنان در آن می‌توانند هر چیزی را بسازند و آزمایش کنند.

منبع : ویجیاتو
نظرات
پربازدیدترین خبرها