(تصاویر) کشف بزرگترین فوران آتش‌فشانی تاریخ با قدرتی باورنکردنی

رسوباتی که به سطح آمدند از وجود لایه‌ای با وسعت ۴۵۰۰کیلومتر حاوی شیشه‌های آتش‌فشانی پرده برداشتند.

(تصاویر) کشف بزرگترین فوران آتش‌فشانی تاریخ با قدرتی باورنکردنی

راهنماتو -دانشمندان عظیم‌ترین فوران آتش‌فشانی در تاریخ مکتوب سیاره را شناسایی کرده‌اند؛ انفجاری که 7300سال قبل رخ داد و دو برابر بیش‌تر از فوران قله آتش‌فشانی تامبورا در اندونزی در سال 1815، که پیش‌تر با عنوان بزرگ‌ترین فوران آتش‌فشانی در دوران تاریخ مکتوب شناسایی شده بود، خاکستر و سنگ به بیرون پرتاب کرد.

به گزارش راهنماتو، این انفجار ویران‌کننده، با عنوان فوران کیکای-آکاهویا، در جنوب جزیره ژاپنی کیوشو در مکانی رخ داد که صفحه تکنونیکی فیلیپین در زیر صفحه اوراسیا می‌لغزد.

برطبق مطالعه‌ای که نتایج آن در روز اول فوریه در نشریه Volcanology and Geothermal Research منتشر شده است، آتش‌فشان زیرآبی کیاکای در 140000سال گذشته 3فوران بسیار بزرگ تولید کرده که آخرین موردش فوران کیکای-آکاهویا بوده است.

با اینکه دانشمندان پیش از این نیز از این انفجار آتش‌فشانی باستانی مطلع بودند، تحقیق جدید بزرگی آن را اثبات کرده است و از آن به عنوان بزرگ‌ترین فوران عصر زمین‌شناسی فعلی یاد می‌کند.

d

تیم دریوت، استاد آتش‌فشان‌شناسی در فرانسه که این تحقیق را مرور کرده است، می‌گوید:

«این فوران مدت‌های طولانی شناخته شده بود اما این نویسندگان دانش ما را نسبت به آن افزایش دادند.»

دانشمندان قبلا تعیین بزرگی فوران و سبب‌ساز آن را به دلیل ماهیت چالش‌برانگیز دسترسی به آتش‌فشان‌های زیر آب دشوار یافته بودند.

در مطالعه جدید، محققان داده‌های لرزه‌نگاری را برای ایجاد نقشه‌ای دقیق از بستر دریا در اطراف آتش‌فشان گردآوری کردند. این نقشه رسوبات گسترده‌ای را در بستر دریا نشان داد که تیم تحقیقاتی توانست با کمک حفاری چندین مکان در بستر دریا با کمک ربات‌های کنترل از راه دور و استخراج هسته رسوبات از آن‌ها نمونه‌برداری کند.

رسوباتی که به سطح آمدند از وجود لایه‌ای با وسعت 4500کیلومتر حاوی شیشه‌های آتش‌فشانی، که با ترکیب و زمان‌بندی فوران کیکای-آکاهویا همخوانی داشت، پرده برداشتند. شیشه و سایر نخاله‌های آتش‌فشانی در حدود 17کیلومتر مربع از موادی بودند که بر اثر فوران آتش‌فشانی به داخل دریا پرتاب شده بود. این مقدار دو برابر مقداری بود که تحقیقات قبلی تخمین زده بودند.

c

محققان این یافته‌ها را با تخمین‌های موجود از نخاله‌های آتش‌فشانی فوران‌هایی که روی زمین به وقوع پیوسته‌اند مقایسه کردند. آن‌ها دریافتند میزان فوران مواد مذاب در حدود 332 تا 457کیلومتر مکعب بوده که دو بار می‌تواند دریاچه‌ای به وسعت دریاچه تاهو در غرب آمریکا را پر کند.

محققان می‌گویند: تخمین‌های تازه به این معنی است که فوران کیکای-آکاهویا «احتمالا بزرگ‌ترین فوران دوران هولوسن است.» عصر هولوسن دوره‌ای زمین‌شناسی است که بین 12000 تا 11500سال قبل در پایان آخرین عصر یخبندان آغاز شد و همچنان ما داریم در ان دوره زندگی می‌کنیم.

پیش از این فوران مینوآن در سنتورینی به عنوان بزرگ‌ترین فوران عصر هولوسن شناسایی شده بود که اکنون این نظریه رد شده است.

فوران کیکای-آکاهویا هم‌چنان در مقایسه با بیش‌تر فوران‌های عصر باستان، مانند انفجار ابرآتش‌فشان توبا در سوماترا که 74000سال قبل رخ داد و بر اثر آن تقریبا 5000کیلومتر مربع مواد مذاب به بیرون پرتاب شد، ناچیز محسوب می‌شود.

پربازدیدترین خبرها