۵عبارتی که نشان‌دهنده مهارت حل مسئله در شماست

زبانی که استفاده می‌کنید می‌تواند حاکی از مهارت‌های حل مسئله شما باشد.

شناسه خبر: ۴۰۴۰۵۹
5عبارتی که نشان‌دهنده مهارت حل مسئله در شماست

راهنماتو- آیا تا به حال توجه کرده‌اید که در مواجهه با برخی چالش‌ها، برخی عبارات خاص را بیش‌تر از عبارت‌های دیگر استفاده می‌کنید؟ شاید این عبارات نشان می‌دهند که بیش‌تر از چیزی که فکر می‌کنید به توانایی حل مسائل تجهیز هستید.

به گزارش راهنماتو، شاید خودتان آگاه نباشید، اما زبانی که استفاده می‌کنید می‌تواند حاکی از مهارت‌های حل مسئله شما باشد.

پس اگر می‌خواهید بدانید در حل مسئله خوب عمل می‌کنید یا نه، شاید بهتر است به کلام‌تان در مواجهه با چالش‌ها توجه کنید.

در این مقاله با راهنماتو همراه باشید تا 5عبارت زبانی را با شما در میان بگذاریم که اگر از خودتان یا دیگران شنیدید، می‌توانید تا حد زیادی به مهارت حل مسئله در آن‌ها پی ببرید.

یادتان باشد، گاهی دانستن همه پاسخ‌ها نشان‌دهنده توانایی‌ها نیست بلکه پرسیدن سوال درست است که این را نشان می‌دهد.

2

1.«مسئله دقیقا چیه؟»

چندبار تاکنون این پرسش را استفاده کرده‌اید یا از دیگران شنیده‌اید؟ این پرسشی است که از سطح عبور می‌کند و به عمق یک مسئله وارد می‌شود. برای همین پرسشی قدرتمند است.

این پرسش به دنبال شناسایی علت‌های ریشه‌ای است. درواقع فرد صرفا به دنبال علائم یک مشکل نیست بلکه می‌خواهد علل زیرینی که باعث آن مسئله شده‌اند را کشف کند.

این رویکرد نشان می‌دهد صرفا دست‌تان را روی زخم نگذاشته‌اید که جلوی خونریزی را بگیرید، بلکه می‌خواهید علل ریشه‌ای یک مشکل را پیدا کنید. نشان می‌دهید از چالش فراری نیستید بلکه می‌خواهید با آن روبه‌رو شوید.

2.«بیا یک بار دیگر همه چیز را خوب مرور کنیم.»

این عبارت یعنی قبل از اینکه سریع نتیجه‌گیری کنیم، بیا قدری مکث کنیم و استراتژی تعیین کنیم. یعنی بیا یک قدم به عقب برداریم و این موقعیت را قبل از نتیجه‌گیری سریع تحلیل کنیم. یعنی بیا مسئله را سیستماتیک بررسی کنیم. اگر این عبارت را زیاد استفاده می‌کنید، می‌توانید آن را نشانه‌ای از توانایی ذاتی در حل مسئله بدانید. این عبارت نشان می‌دهد که تحت شرایط بسیار پرفشار خونسرد، روش‌مند و راهبردی عمل می‌کنید. همه این موارد ویژگی‌های فردی است که می‌تواند به شکل مؤثری مسئله حل کند.

3.«باید راه دیگه‌ای باشه.»

در یک مشکل گیر کرده‌اید و راه‌حل‌های معمول آن را حل نمی‌کنند. دیگر عقل‌تان کار نمی‌کند و حس ناامیدی به آرامی به درون شما راه می‌یابد. سپس، از ناکجاآباد، می‌شنوید که: «یه راه دیگه باید وجود داشته باشه».

این عبارت تجسم مقاومت و سختی است. این عبارت نشان می‌دهد که نمی‌خواهید خیلی زود شکست را بپذیرید و سعی می‌کنید همه امکانات را برای رسیدن به یک راه حل مناسب بسنجید. یعنی باور دارید که همیشه راه دیگری هم هست. می‌توان از زاویه‌ دیگر و رویکرد دیگری به مسائل نگاه کرد؛ شاید یک رویکرد دیگر کلید حل مسئله باشد. این عبارت وادارتان می‌کند به راه‌هایی غیر از راه‌های امتحان‌شده فکر کنید.

3

4.«اگر به جایش این را امتحان کنیم چه؟»

پیشنهاد جایگزین‌ها و تن ندادن به اولین راه حل ممکنی که به ذهن می‌رسد را نشان می‌دهد. یعنی فعالانه به دنبال گزینه‌ها و امکان‌های دیگری هستید. فقط راه متفاوت را پیشنهاد نمی‌دهد بلکه نشان می‌دهد جرأت دارید راه دیگری را بپیمایید. این عبارت آمادگی شما را برای تجربه، خطرپذیری و وارد شدن به قلمروهای ناشناخته برای حل مسئله نشان می‌دهد.

5.«هدف نهایی‌مون چیه؟»

این پرسش سرنوشت‌ساز است و ممکن است حتی خودتان هم ندانید. یعنی تصویری بزرگ‌تر از آنچه در جریان است را در نظر می‌آورید. یعنی مهم است که درنهایت به کجا می‌خواهید بروید و بر اساس آن تلاش‌های‌تان را در جهت نیل به آن مقصد تنظیم می‌کنید.

محققان می‌گویند وقتی هدف نهایی را در هنگام حل مسائل در ذهن داشته باشید، کیفیت حل مسئله در شما به طرز باکیفیتی افزایش پیدا می‌کند.

این نشان می‌دهد مسائل را صرفا حل نمی‌کنید بلکه با مسیر و هدفی واضح در ذهن به سراغ حل مسائل می‌روید. این پرسش کمک‌تان می‌کند که متمرکز بمانید و اطمینان می‌دهد که راه‌حل‌های‌تان صرفا موثر نیستند بلکه بر مبنای اهداف نهایی‌تان هم هستند.

نظرات
پربازدیدترین خبرها