قرص اومگا۳ خطر حمله قلبی در افراد سالم را افزایش می‌دهد

روغن‌های ماهی یا قرص‌های امگا۳ که بدون نسخه عرضه می‌شوند خلوص و یک‌دستی ندارند و احتمالا حاوی آلاینده‌ها و فلزات سنگینی مثل جیوه هستند.

شناسه خبر: ۴۰۴۶۱۰
قرص اومگا3 خطر حمله قلبی در افراد سالم را افزایش می‌دهد

راهنماتو- درحالیکه کارشناسان سال‌هاست می‌گویند اسید چرب اومگا3، که همان مکمل‌های روغن ماهی روزانه هستند، برای پیش‌گیری از خطر بیماری‌های قلبی-عروقی مفیدند، تحقیقات تازه نشان می‌دهد که مصرف منظم روغن ماهی می‌تواند خطر نخستین حمله قلبی و فیبریلاسیون دهلیزی را در افرادی که از سلامتی قلبی و عروقی برخوردارند افزایش دهد.

به گزارش راهنماتو، فیبریلاسیون دهلیزی که با عنوان Afib یا AF نیز شناخته می‌شود، نوعی آریتمی یا منظمی ضربان قلب است که اغلب افراد آن را با احساس بال‌زدن یا تپش قلب بالا در ناحیه قفسه‌سینه توصیف می‌کنند.

روغن ماهی فقط برای کسانی مفید است که بیماری قلبی دارند

این مطالعه داده‌های 415000 نفر در سنین 40 تا 69سال در انگلستان را بررسی کرد. این مطالعه طولی بود و به مدت 12سال اطلاعات سلامتی کسانی که به طور منظم روغن ماهی مصرف می‌کردند را دنبال کرد.

s

این مطالعه نشان داد در افرادی که هیچ عارضه قلبی‌ای نداشتند، مصرف منظم روغن ماهی با افزایش 13درصدی خطر فیبریلاسیون دهلیزی و 5درصد خطر سکته قلبی مرتبط بود.

روغن‌های ماهی یا قرص‌های امگا3 که بدون نسخه عرضه می‌شوند خلوص و یک‌دستی ندارند و احتمالا حاوی آلاینده‌ها و فلزات سنگینی مثل جیوه هستند.

مطالعاتی که طی 10سال گذشته انجام شده نیز نظر مثبتی درباره قرص‌های اومگا3 بدون نسخه ندارد. این مطالعان نشان می‌دهند که روغن ماهی یا اثری ندارد یا در برخی موارد مضر بوده و به وضعیت‌هایی مثل Afib منجر شده است.

اما تحقیق جدید نشان داد، افرادی که در ابتدای پژوهش دچار عارضه قلبی بودند، با مصرف قرص اومگا3 تا 15درصد خطر تبدیل شدن فیبریلاسیون دهلیزی به حمله قلبی را کاهش داده بودند و خطر تبدیل ازکارافتادگی قلب به مرگ نیز با مصرف منظم اومگا3 تا 9درصد در آن‌ها کاهش یافته بود.

این مطالعه می‌گوید حتی نمونه‌هایی از قرص‌های اومگا3 که صرفا با نسخه پزشک در دسترس هستند و گفته می‌شود خلوص بالایی دارند، گاهی می‌توانند به سکته منجر شوند که از این حیث مصرف آن‌ها باید تحت نظارت پزشک باشد.

نظرات
پربازدیدترین خبرها