۸عبارتی که دیگران را سریع از شما دور می‌کند

عبارات خاصی هستند که حتی اگر بی‌منظور بیان‌شان کنید، به سرعت می‌توانند دیگران را از شما دور کنند.

شناسه خبر: ۴۰۶۶۷۰
8عبارتی که دیگران را سریع از شما دور می‌کند

راهنماتو- فرق هست بین اثرگذار بودن و بیان کلمات نامناسب در جای نامناسب؛ تفاوت این دو را درک ما تعیین می‌کند. ممکن است تصور کنید که فقط دارید افکارتان را خیلی واضح بیان می‌کنید اما دیگران شما را اشتباه برداشت می‌کنند.

به گزارش راهنماتو، روان‌شناسی می‌تواند به درک بهتر این موقعیت‌ها کمک‌ کند. درواقع عبارات خاصی هستند که حتی اگر بی‌منظور بیان‌شان کنید، به سرعت می‌توانند دیگران را از شما دور کنند.

در این مقاله ما 8عبارت ناخوشایند را با شما در میان می‌گذاریم. با راهنماتو همراه باشید.

1.بابا بی‌خیال

احتمالا این جمله یا معادل‌‌‌های آن مثل «خونسردیتو حفظ کن» یا «آروم باش» را بدون نیت بد استفاده کرده‌اید. درواقع نیت‌تان این است که تنش را بخوابانید. اما اصلا یادتان نرود که گفتن این عبارات به افراد نتیجه معکوس می‌دهد. اول از همه این عبارت به این معنی است که شما احساسات آن‌ها را نادیده گرفته‌اید یا برایتان مهم نیست. دوم، می‌تواند باعث شود طرف مقابل احساس کند که خودتان را برتر می‌دانید و دارید او را تحقیر می‌کنید. برطبق روان‌شناسی اینکه گوش شنوای حرف طرف مقابل باشید و احساسات او را ارزشمند تلقی کنید، بهتر از گفتن این عبارت است. به جایش بگویید: «می‌فهمم چی ناراحتت کرده!»

2.«تو همیشه....» یا «تو هرگز....»

«تو هیچ‌وقت توصیه‌های من رو جدی نمی‌گیری!» همین عبارت کافی است تا احساس طرف مقابل سریع تغییر کند. این عبارت باعث می‌شود طرف مقابل تدافعی و غمگین شود. چرا؟ چون عباراتی که با «تو همیشه...یا تو هرگز...» شروع می‌شوند، عبارات مطلق هستند. درواقع این عبارت متهم‌کننده هستند و باعث می‌شوند طرف مقابل احساس کند به جای اینکه درک‌اش کنید، به او حمله می‌کنید. این عبارات فضا را برای برقراری یک گفت‌وگوی سازنده تنگ می‌کنند. به جای این عبارات مطلق، توضیح بدهید که رفتار و اعمال آن‌ها چه احساسی در شما ایجاد کرده است. مثلا «من احساس می‌کنم که توصیه‌های من بعضی‌وقت‌ها مورد توجه قرار نمی‌گیره!»

3.به من چه، تقصیر من چیه ؟

آیا می‌دانستید که مسئولیت‌پذیری حقیقتا با رضایت بیش‌تر از شغل و رفاه مرتبط است؟ اما اغلب اوقات بسیاری از ما در مواجهه با خطایمان، آن را گردن نمی‌گیریم و انگشت اتهام‌مان را سمت دیگران نشانه می رویم. این عبارت خیلی سریع دیگران را خاموش می‌کند. به جای اینکه به دنبال مقصر باشید به دنبال درست کردن مسئله باشید. مهم نیست که چه کسی مسئله را ایجاد کرده است، مهم یافتن راه‌حل است. به جایش بگویید: «بذار ببینیم چطوری می‌تونیم درستش کنیم.»

4.شوخی کردم بابا!

شوخ‌طبعی خیلی شخصی است. آنچه ممکن است شما را به خنده وا دارد، اصلا برای شخص دیگر خنده‌دار نیست و حتی می‌تواند آزاردهنده و آسیب‌زا هم باشد. بنابراین اگر چیزی برخورنده می‌گویید و بعدا برای گرفتن زهر آن می‌گویید، شوخی کردم! باید بدانید که این عبارت هیچ کمکی به آرام‌تر شدن اوضاع و بهتر شدن حس طرف مقابل نمی‌کند.

اگر فکر می‌کنید عبارت شما طرف را رنجانده بهتر است که معذرت‌خواهی کنید و با همدلی و درک به او واکنش نشان دهید. خیلی ساده بگویید: «متأسفم، نمی‌خواستم ناراحتت کنم!»

5.به کمک‌ تو احتیاج ندارم

همه‌مان دوست داریم قوی و مستقل باشیم. می‌خواهیم اثبات کنیم که به تنهایی از عهده حل مشکلات‌مان بر می‌آییم. اما بعضی اوقات این ذهنیت می‌تواند ما را به استفاده از عبارتی مثل «به کمک‌ات احتیاج ندارم» منجر شود. این از آن عباراتی است که سریع چشمه ذوق آدم‌ها را کور می‌کند. ممکن است احساس کنند که هیچ نیازی به آن‌ها نیست یا اینکه تلاش‌هایشان مورد توجه و تحسین نیست. این عبارت می‌تواند فاصله افراد را زیاد کند و آن‌ها بترسند که در آینده به شما پیشنهاد کمک بدهند.

9

6.حالا باز تو حداقل ...

وقتی تجربه غم‌تان را با کسی به اشتراک می گذارید و او می‌گوید: «حالا باز تو حداقل فلان چیز رو داری ...من که اونم ندارم!» ممکن است نیت‌شان خوب باشد، اما «باز حداقل..»، درواقع احساسات شما را ناچیز و بی‌اهمیت جلوه می‌دهد و شما احساس می‌کنید که زیادی بزرگ‌اش کرده‌اید و نباید برای این درد غمگساری کنید. به جایش بهتر است بگویید: «نمی‌تونم تصور کنم که این درد چقدر برات سخت بوده!»

7.حالا هر چی ...

معمولا وقتی به گفت‌وگویی علاقه نداریم و می‌خواهیم کوتاهش کنیم، در انتها این عبارت را استفاده می‌کنیم. اما این عبارت به دیگران این احساس را انتقال می‌دهد که گویی احساس‌شان ارزشمند دانسته نمی‌شود. به جای اینکه گفت‌وگو را مسدود کنید، بهتر است که سعی کنید بهتر بشنوید. مثلا بگویید: «نظرت رو دوست دارم بدونم»، «بیا درباره‌اش بیش‌تر حرف بزنیم.»

8.تو خیلی حساسی بابا...

این یکی از نمونه‌های کلاسیک پدیده چراغ‌گاز یا همان تحمیق طرف مقابل است. درواقع نوعی آزار احساسی است که باعث می‌شود فرد به احساسات و واقعیت خودش شک کند. وقتی به کسی می‌گویید خیلی حساس است، درواقع احساسات و تجربه‌های او را کم‌اهمیت و تحقیر می‌کنید. یعنی می‌گویید واکنش‌ها و پاسخ‌هایش به محرک زیاد از حد بوده است. یادتان باشد هر کسی حق دارد که احساس‌اش را بیان کند. به جای زدن برچسب «زیادی حساس» به آدم‌ها، سعی کنید که احساس آن‌ها را درک کنید. همدلی و درک برای ارتباطات محترمانه ضرورت دارند. ‌

نظرات
پربازدیدترین خبرها