(تصاویر) سجل معروف‌ترین شخصیت‌های تاریخ ایران اینجاست

پشت دیوار‌های ساختمان ثبت‌احوال در محله حسن‌آباد گنجینه‌ای باارزش وجود دارد؛ گنجینه‌ای از سندها، شناسنامه‌ها و مدارک باارزشی که هرکدام تاریخ را روایت می‌کنند.

شناسه خبر: ۴۰۷۱۷۵
(تصاویر) سجل معروف‌ترین شخصیت‌های تاریخ ایران اینجاست

همشهری آنلاین نوشت: پشت دیوار‌های ساختمان ثبت‌احوال در محله حسن‌آباد گنجینه‌ای باارزش وجود دارد؛ گنجینه‌ای از سندها، شناسنامه‌ها و مدارک باارزشی که هرکدام تاریخ را روایت می‌کنند.

گنجینه‌ای که در پشت ساختمان معروف محله حسن‌آباد جا خوش کرده است راوی احوال مردان، زنان، سند‌ها و مدارکی است هرکدام نقشی قابل‌تأمل در تاریخ این شهر و سرزمین داشته‌اند.

محمود منیعی، محقق و تهران‌پژوه، درباره این گنجینه می‌گوید: «مسلما یکی از جذاب‌ترین مکان‌های تاریخی تهران همین موزه و ساختمان ثبت‌احوال در محله حسن‌آباد است. وارد شدن به این ساختمان یعنی گذر از تاریخ هویت انسان‌هایی که هرکدام برگی از تاریخ این مرزوبوم را به نام خود ثبت کرده‌اند.

2

درباره تاریخچه ثبت‌احوال و راه‌اندازی این اداره باید بگویم که اداره کل احصائیه و سجل‌احوال بر اساس مصوبه ۲۰ خرداد ۱۳۰۷ با وظایف مستقل و به عنوانی نهادی وابسته به وزارت کشور کار خود را آغاز کرد.

با بازنگری وظایف و آیین‌نامه‌های مربوط به این نهاد، نام آن در سال ۱۳۱۹ به اداره کل آمار و ثبت‌احوال تغییر یافت. آخرین بار در سال ۱۳۵۵ با تعریف وظایف و ساختار جدید، این نهاد به نام کنونی یعنی سازمان ثبت‌احوال کشور تغییر نام داد.»

او ادامه می‌دهد: «این ساختمان محل زندگی سران حکومتی و ثروتمندان بود و پس از چند بار دست‌به‌دست شدن، بالاخره به مرکز ثبت‌احوال تبدیل می‌شود. اینجا نخستین مکانی بوده که نهاد ثبت‌احوال کشور برای ثبت و ضبط اطلاعات هویتی ایرانیان رسمی آغاز به کار می‌کند. این ساختمان در تاریخ ۷ مرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۲۶۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.»

4

منیعی درباره اسناد هویتی مفاخر ایران در این ساختمان می‌گوید: «در این ساختمان تصاویری از شناسنامه بزرگان، شهیدان و افراد سرشناسی، چون علامه طباطبایی، شهید بهشتی، شهید دستغیب، شهید باهنر، شهید چمران، شهید صیاد شیرازی، شهید همت، شهید تندگویان، دکتر قریب و... به چشم می‌خورد.»

جدا از ساختمان زیبا و دیدنی ثبت‌احوال، محله حسن‌آباد موزه‌های دیدنی زیادی دارد همچون موزهٔ پست و تلگراف یا موزه ارتباطات که در ساختمان قبلی اداره پست ایران است. در این موزه نمونه‌هایی از نوشت‌افزار‌ها و ابزار‌های فرستادن بسته‌های پستی و چاپاری و نخستین تلفن‌ها و دستگاه‌های مورس، تمبر‌ها و دیگر ابزار ارتباطات و مخابرات از کبوتر نامه‌بر تا ماهواره نگهداری می‌شود.

2

نظرات
پربازدیدترین خبرها