چرا برای «خوب انجام دادن وظایف» نیازی به «کاملا خوب بودن» نداریم؟

در دنیای واقعی، حیوانات—و انسان‌ها—ممکن است از روش بهینه استفاده نکنند، چرا که این امر می‌تواند نیازمند استفاده از منابع زیادی باشد.

شناسه خبر: ۴۰۷۴۱۷
چرا برای «خوب انجام دادن وظایف» نیازی به «کاملا خوب بودن» نداریم؟

راهنماتو- وقتی دانشمندان علوم اعصاب به استراتژی‌ای فکر می‌کنند که یک حیوان ممکن است برای انجام یک وظیفه-مانند پیدا کردن غذا، شکار طعمه یا پیمایش یک هزارتو-استفاده کند، اغلب یک مدل واحد پیشنهاد می‌دهند که بهترین روش برای انجام آن وظیفه توسط حیوان را شرح می‌دهد.

به گزارش راهنماتو، اما در دنیای واقعی، حیوانات-و انسان‌ها-ممکن است از روش بهینه استفاده نکنند، چرا که این امر می‌تواند نیازمند استفاده از منابع زیادی باشد. در عوض، آن‌ها از استراتژی‌ای استفاده می‌کنند که به اندازه کافی خوب است تا کار را انجام دهد، اما نیاز به توان مغزی کمتری دارد.

در تحقیقات جدیدی که در مجله Science Advances منتشر شده است، دانشمندان سعی کردند تا بهتر بفهمند که چگونه یک حیوان ممکن است به جای بهترین استراتژی، به راه‌حل موفقیت‌آمیزی برای حل مسئله برسد. این کار نشان می‌دهد که حیوانات با روش‌های بسیار زیادی می‌توانند وظیفه ساده‌ای مانند جستجوی غذا را انجام دهند.

این تحقیق همچنین یک چارچوب نظری برای درک این استراتژی‌های متفاوت نشان می‌دهد، اینکه چگونه این استراتژی‌ها به یکدیگر ارتباط پیدا می‌کنند و چطور می‌توانند یک مسئله یکسان را به شیوه‌های متفاوتی حل کنند.

2

دانشمندان متوجه شدند که برخی از گزینه‌های ناقص (کم‌تر کامل) برای انجام یک وظیفه، به اندازه استراتژی‌ بهینه مفید بدند اما تلاش کم‌تری برای انجام آن‌ها لازم بود. این امر به حیوان کمک می‌کرد تا آزادانه از منابعی که در اختیار دارد برای انجام چندین وظیفه متعدد استفاده کند.

تژوهسوآن ما، دانشجوی فوق دکترا که این تحقیق را در Hermundstad Lab، انجام داده است، می‌گوید:

«حیوان به محض آنکه خودش را از قید کمال آزاد می‌کند، به طرز شگفت‌انگیزی می‌تواند از روش‌های مختلف به حل یک مسئله بپردازد.»

این چارچوب جدید می‌تواند به محققان کمک کند تا به بررسی استراتژی‌هایی بپردازند که «به قدر کافی خوب» هستند و به این پرسش‌ها پاسخ دهند که چرا افراد متفاوت ممکن است استراتژی‌های متفاوتی اتخاذ کنند، چطور این استراتژی‌ها ممکن است با هم همکاری کنند و چقدر این استراتژی‌ها برای انجام وظایف دیگر قابل تعمیم هستند.

2

این چارچوب کمک می‌کند توضیح دهیم که مغز چطور در دنیای واقعی عمل می‌کند.

آن هرموندستاد، رئیس گروه دانشمندان جانلیا که این تحقیق را انجام داده‌اند، می‌گوید:

«بسیاری از این استراتژی‌ها آن‌هایی هستند که ما هرگز خوابش را هم نمی‌دیدیم که بتوانند استراتژی‌های مفیدی برای انجام یک وظیفه باشند اما آن‌ها خیلی خوب کار می‌کنند. بنابراین کاملا امکان‌پذیر است که حیوانات نیز از این روش‌ها استفاده کنند. »

نظرات
پربازدیدترین خبرها