رتبه واردات خودرو چیست؟ آگهی ۸۰۰ میلیونی رتبه ۳۸۰ واردات خودرو!

با اعلام خبر آزادسازی واردات خودروهای کارکرده جنجالی در بازار ایجاد شده است. عده بسیاری زیادی به سراغ فروش رتبه واردات خودروی خود رفته‌اند.

شناسه خبر: ۴۰۹۳۶۲
رتبه واردات خودرو چیست؟ آگهی ۸۰۰ میلیونی رتبه ۳۸۰ واردات خودرو!

روزیاتو نوشت: با اعلام خبر آزادسازی واردات خودروهای کارکرده جنجالی در بازار ایجاد شده است. عده بسیاری زیادی به سراغ فروش رتبه واردات خودروی خود رفته‌اند. در این میان قیمت هایی به چشمتان می‌خورد که به شدت عجیب به نظر می‌رسد. به عنوان مثال فردی رتبه ۳۸۰ واردات خودرو را به قیمت ۸۰۰ میلیون تومان آگهی کرده است.

قیمت ها با توجه به رتبه از حدود ۳۵۰ میلیون تومان شروع می‌شود. براساس گفته‌های جهرمی، مجوز آیین‌نامه واردات خودرو کارکرده برای تمامی ایرانیان از مجلس دریافت شده است. خودروهای وارداتی ایرانیان باید مدل ۲۰۱۹ به بالا باشند و از استانداردهای روز اروپا پشتیبانی کنند. همچنین باید ارز مورد نیاز برای واردات این خودروها به تأیید بانک مرکزی رسیده باشد. بنابراین شرایطی همانند واردات کشنده‌های دست‌دوم اروپایی را در مورد خودروهای سواری نیز شاهد هستیم. واردات کشنده‌های دست دوم اروپایی طی سالیان اخیر باعث شد تا بازار این خودروها تا حدی به ثبات برسد.

پیش از این دولت سیزدهم ابتدا واردات خودروهای نو را آزاد کرد. طی سال‌ ۱۴۰۲، حدود ده هزار خودرو وارداتی جدید به کشورمان رسیدند. مدتی بعد نیز صحبت‌هایی پیرامون واردات خودروهای کارکرده به کشور مطرح شد. در نهایت دولت تصمیم گرفت تا خودروهای کارکرده خارجی را از مناطق آزاد به کشور وارد کند. موضوعی که هنوز در مراحل پرپیچ و خم نتیجه‌بخشی قرار دارد.

1

بدون شک آزادسازی واردات خودرو به کشور حتی با وجود تعرفه‌های بالا، تأثیر مثبتی بر شرایط بازار خودرو خواهد داشت. خودروسازان بزرگ از سال ۱۳۹۸ و پس از اعمال تحریم‌های اقتصادی، توانایی پاسخگویی کامل به نیاز بازار را ندارند. حتی درصورت داشتن تیراژ بالا، بازهم بخش‌هایی از بازار به خرید خودروهای ایرانی یا مونتاژی بی‌علاقه هستند. آزادسازی واردات خودرو علاوه‌بر ایجاد تعادل در بازار، می‌تواند باعث دسترسی راحت‌تر گروه‌های مختلف مصرف‌کنندگان به خودروهای مطلوب شود.

خودروهای سواری تولید داخل بر اساس ترازیابی (benchmarking) با حداقل سه خودروی خارجی مقایسه و بر اساس شاخص رقابت پذیری در سطوح A تا G رتبه بندی خواهند شد. در این راستا و به منظور دقت در انتخاب خودروهای مشابه خارجی و رتبه بندی خودروهای داخلی از توان و ظرفیت نهادهای معتبر داخلی و خارجی استفاده خواهد شد.

1

رتبه بندی انجام شده به مفهوم درجه رقابت پذیری خودروهای داخلی بوده و مبنای تنظیم قیمت توسط شورای رقابت خواهد بود بدین نحو که خودروهایی با درجه رقابت پذیری بالاتر، می‌توانند مشمول افزایش قیمت وفق دستورالعمل این شورا باشند؛ اما خودروهایی که درجه رقابت پذیری پایین دارند، تا یک سال فرصت ارتقای درجه رقابت پذیری خواهند داشت که در صورت عدم تحقق آن، بایستی با همان قیمت دوره قبل، فروش انجام دهند.

نظرات
پربازدیدترین خبرها