از روستاهای ییلاقی تا باغ‌های خوش آب و هوا؛ سفری به خنک ترین مناطق اطراف کرمان

در این مطلب به خوش آب و هواترین مناطق گردشگری استان کرمان می‌پردازیم تا سفری خوش داشته باشید.

شناسه خبر: ۴۱۰۶۰۹
از روستاهای ییلاقی تا باغ‌های خوش آب و هوا؛ سفری به خنک ترین مناطق اطراف کرمان

راهنماتو- کرمان شهری کویری است اما در اطراف آن جاهای گردشگری و جاذبه‌های طبیعی فراوانی هستند که به خنک شدن هوای آن کمک کرده‌اند. بنابراین اگر کرمانی باشید بهتر است برای فرار از گرمای شهر به سراغ این ییلاق‌ها و باغ‌های زیبا و خوش آب و هوا بروید یا اگر قصد سفر به کرمان را دارید اما می‌ترسید گرمای هوا کلافه‌تان کند روی این مکان‌های زیبا حساب باز کنید. در ادامه راهنماتو چند مورد از خنک‌ترین مکان‌های گردشگری اطراف کرمان را به شما معرفی خواهد کرد.

باغ شاهزاده ماهان: نگینی در دل کویر

1

به گزارش راهنماتو، باغ شاهزاده ماهان، یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین باغ‌های ایرانی است که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است . این باغ تاریخی با معماری بی‌نظیر، آب‌نماهای خروشان و طبیعت سرسبز خود، در دل کویر کرمان بهشتی کوچک را ایجاد کرده است . این باغ در اواخر دوره قاجاریه به دستور عبدالحمید میرزا نواب کرمان ساخته شده است . هدف از ساخت این باغ، ایجاد یک باغ تفریحی و اقامتی برای شاهزاده بوده است . باغ شاهزاده ماهان با الهام از باغ‌های ایرانی سنتی ساخته شده و دارای عناصر معماری و طراحی باغ‌های ایرانی است .

برای رفتن به باغ شاهزاده ماهان باید به استان کرمان، ۳۵ کیلومتری کرمان و ۶ کیلومتری شهر ماهان بروید.

روستای میمند کرمان: نگینی از تمدن باستانی

1

روستای میمند کرمان، یکی از شگفت‌انگیزترین و منحصر به فردترین روستاهای جهان است که با قدمتی بیش از ۱۲ هزار سال، گنجینه‌ای از تاریخ و تمدن ایران به شمار می‌رود . این روستای صخره‌ای و دستکند، با معماری بی‌نظیر و سبک زندگی سنتی‌اش، گردشگران بسیاری را از سراسر جهان به سوی خود می‌کشاند . خانه‌های روستای میمند در دل کوه کنده شده‌اند و به صورت طبقاتی روی هم قرار گرفته‌اند . این خانه‌ها با استفاده از سنگ‌های طبیعی ساخته شده‌اند و دارای اتاق‌های مختلفی برای زندگی، انبار کردن آذوقه و نگهداری دام هستند . مردم میمند تا چند دهه پیش، زندگی کاملا سنتی و وابسته به طبیعت داشتند . آن‌ها در این خانه‌های صخره‌ای به کشاورزی، دامداری و صنایع دستی مشغول بودند . امروزه با پیشرفت تکنولوژی، سبک زندگی مردم میمند نیز تغییر کرده است، اما بسیاری از آداب و رسوم سنتی خود را حفظ کرده‌اند . آسیاب‌های آبی سنتی، از دیگر جاذبه‌های دیدنی میمند هستند . این آسیاب‌ها با استفاده از نیروی آب، گندم را آرد می‌کردند .

برای رفتن به روستای میمند کرمان باید به شهرستان شهربابک، بخش مرکزی، روستای میمند. بروید.

جنگل پردیسان قائم کرمان: نگینی سبز در دل کویر

1

جنگل پردیسان قائم کرمان، یکی از بزرگ‌ترین جنگل‌های دست‌کاشت ایران است که در دل کویر کرمان قرار دارد . این جنگل با وسعتی حدود 230 هکتار، فضایی سرسبز و خنک را برای شهروندان و گردشگران فراهم کرده است . ایده احداث این جنگل بزرگ توسط مظفر بقایی مطرح شد و در سال 1343 عملیات کاشت درختان در آن آغاز شد . هدف از احداث این جنگل، ایجاد یک فضای سبز بزرگ برای شهر کرمان و کاهش آلودگی هوا بود . در جنگل پردیسان قائم، انواع مختلفی از درختان کاشته شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به کاج، نارون، سرو و چنار اشاره کرد . این درختان علاوه بر زیبایی، نقش مهمی در تصفیه هوا و کاهش آلودگی صوتی دارند . جنگل پردیسان قائم، علاوه بر فضای سبز وسیع، امکانات تفریحی متنوعی را نیز در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد . از جمله این امکانات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • پیست دوچرخه‌سواری : مسیرهای مشخص شده برای دوچرخه‌سواری، از جمله تفریحات محبوب در این پارک است.
  • آلاچیق‌ها : آلاچیق‌های متعدد در سراسر پارک، مکانی مناسب برای استراحت و پیک‌نیک هستند.
  • زمین‌های ورزشی : زمین‌های ورزشی مختلف مانند والیبال و بسکتبال، برای علاقه‌مندان به ورزش فراهم شده است.
  • مناطق بازی کودکان : وسایل بازی متنوع برای کودکان، لحظات خوشی را برای آن‌ها رقم خواهد زد.
  • آب‌نماها و حوضچه‌ها : آب‌نماها و حوضچه‌های زیبا، به زیبایی بصری پارک افزوده‌اند.

برای رفتن به جنگل پردیسان کرمان باید به بلوار قائم، کوه‌های صاحب الزمان بروید.

روستای سکنج کرمان : خنکی هوا در دل کویر

1

روستای سکنج، یکی از زیباترین و بکرترین روستاهای استان کرمان است که با طبیعت سرسبز، آبشار خروشان و باغ‌های میوه، هر ساله گردشگران بسیاری را به سوی خود می‌کشاند . این روستا با قدمتی چند صد ساله، همچنان سبک زندگی سنتی خود را حفظ کرده و یکی از مقاصد محبوب گردشگری در کرمان به شمار می‌رود . یکی از ویژگی‌های بارز روستای سکنج، طبیعت بکر و سرسبز آن است . باغ‌های میوه، رودخانه دائمی و آبشار خروشان، از جمله جاذبه‌های طبیعی این روستا هستند . آبشار سکنج با ارتفاع حدود 15 متر، یکی از زیباترین آبشارهای استان کرمان است . آب خنک و زلال این آبشار، در روزهای گرم تابستان، مکانی مناسب برای تفریح و آبتنی است . بعلاوه، رودخانه دائمی که از میان روستا می‌گذرد، به سرسبزی و طراوت این منطقه افزوده است . ضمنا در این روستا می‌توانید از جاذبه‌های تاریخی آن نیز دیدن کنید. از جمله این جاذبه‌ها می‌توان به مقبره شیخ علی بابا اشاره کرد که یکی از عرفای این منطقه بوده است .

برای رفتن به روستای سکنج کرمان باید به شهر ماهان بروید سپس این روستا را بیابید.

آبشارهای سیمک کرمان: آبی گوارا در دل کویر

1

آبشارهای سیمک، یکی از شگفتی‌های طبیعی استان کرمان است که در دل کویر این استان قرار دارد . این آبشارها با زیبایی خیره‌کننده و طبیعت بکر خود، هر ساله گردشگران بسیاری را به سوی خود می‌کشاند . آبشارهای سیمک در واقع مجموعه‌ای از ۱۳ آبشار پله‌ای و پشت سر هم هستند که در تنگه‌ای باریک و با دیواره‌های بلند قرار گرفته‌اند . ارتفاع این آبشارها بین ۶ تا ۲۰ متر متغیر است و فرود از آن‌ها نیازمند تجهیزات و دانش فنی سنگ‌نوردی است . آبشارهای سیمک در ۳۵ کیلومتری شمال کرمان و در منطقه کوهپایه قرار دارند . برای رسیدن به این آبشارها، باید از روستای درب آسیاب عبور کرده و خود را به اردوگاه تفریحی شهید باهنر برسانید .

ویژگی‌های خاص

  • تنگه زیبا : آبشارهای سیمک در تنگه‌ای با عرض ۳ تا ۵ متر و دیواره‌هایی بلند قرار گرفته‌اند که زیبایی این منطقه را دوچندان کرده است.
  • آب خنک و زلال : آب این آبشارها بسیار خنک و زلال است و در روزهای گرم تابستان، مکانی مناسب برای آبتنی است.
  • هیجان و ماجراجویی : فرود از آبشارهای سیمک، یک تجربه هیجان‌انگیز و ماجراجویانه است که برای علاقه‌مندان به کوهنوردی و صخره‌نوردی بسیار جذاب است.
  • طبیعت بکر : اطراف آبشارها، طبیعت بکر و زیبایی وجود دارد که می‌توانید از آن لذت ببرید.

برای رفتن به آبشارهای سیمک باید به ۳۵ کیلومتری شمال کرمان، روستای کوهپایه بروید.

باغ فتح آباد کرمان: نگینی تاریخی در قلب کویر

1

باغ فتح آباد کرمان، یکی از زیباترین و تاریخی‌ترین باغ‌های ایران است که در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده است . این باغ با معماری باشکوه، حوض‌های آب روان، و باغ‌های سرسبز خود، در دل کویر کرمان بهشتی کوچک را ایجاد کرده است . باغ فتح آباد در اواخر دوره قاجار به دستور فضل علی خان بیگلربیگی، حاکم کرمان ساخته شده است . این باغ به عنوان الگویی برای ساخت باغ شاهزاده ماهان نیز مورد استفاده قرار گرفته است . معماری باغ فتح آباد، ترکیبی از سادگی و پیچیدگی است . استفاده از آجر، کاشی و گچ در ساخت بناها و ایجاد تقارن در طراحی باغ، از ویژگی‌های بارز این باغ است .

برای رفتن به باغ فتح آباد کرمان باید به ۲۵ کیلومتری کرمان، اختیار آباد بروید.

نظرات
پربازدیدترین خبرها