
قیمت 360 نوشت: بازار کراساوورهای سابکامپکت این روزها در ایران داغتر از همیشه است، جایی که هر هفته مدلهای جدیدی از راه رسیده و خریداران را با گزینههای رنگارنگ و البته تصمیمهای سخت روبهرو میکند.
میان شلوغی برندهای پر زرقوبرق، دو خودرو امویام X۵۵ پرو و تیگارد X۳۵ بیش از دیگران زیر ذرهبین رفتهان؛ یکی با چهره جدید و امکانات لوکستر، دیگری با قیمت رقابتی و تعمیرات سادهتر.
طراحی ظاهری؛ میان شور جوانی و انتخاب بیریسک
امویام X55 پرو با بازنگریهای اخیر خود، بدون تردید حالوهوایی جوانپسندتر پیدا کرده و جلوپنجره کهکشانی و چراغهای LED آن، شاید در نگاه اول دل خیلیها را ببرد.
در سمت مقابل، تیگارد X35 با الهام گرفتن از خطوط کلاسیک اروپایی، سعی کرده با ظاهری سادهتر و بیدردسرتر، بدل به انتخابی امن میان سلایق محتاطترشود. بااینحال، شاید همین سادگی کمی بیش از حد محتاطانه و نهچندان هیجانانگیز به نظر آید.
رفاه و تکنولوژی؛ همهچیز داریم اما نه برای همه
قدرت و هندلینگ؛ بیادعا اما نه بینقص
از نظر فنی، X55 پرو به کمک موتور 1.5 لیتری توربو و گیربکس 9 سرعته CVT، شتاب و مصرف قابل قبولی ارائه میدهد و برای استفاده روزمره کاملا کافی است. البته همانطور که انتظار میرود، گیربکس CVT هنوز آن هیجان و پاسخدهی مورد نظر را فراهم نمیکند.
در مقابل، تیگارد X35 هم با تکیه بر موتور میتسوبیشی و گیربکس پانچ بلژیک، هماهنگی خوبی بین موتور و جعبهدنده به نمایش گذاشته است؛ هرچند شکایتهایی از ضربات محور عقب روی دستاندازها و حساسیت بیش از حد به کیفیت بنزین گزارش شده است.
مصرف سوخت، ایمنی و قیمت؛ حالا باید حسابی سبکسنگین کنید
مصرف سوخت هر دو خودرو با اختلافی اندک، در بازه 7 تا 7.5 لیتر قرار میگیرد و عملکرد آنها در این زمینه معمولی و قابل قبول است.
در بحث ایمنی، اگر تعداد بیشتر ایربگ برایتان مهم است، X55 پرو انتخاب امنتری خواهد بود. البته تیگارد X35 هم در تستهای CNCAP موفق به کسب 5 ستاره شده که نمیشود از آن به راحتی گذشت.
از لحاظ قیمتی، تیگارد X35 در محدوده یک میلیارد و 600 میلیون تومان، خریداران حساس به بودجه را جذب خود میکند.
امویام X55 نیز با قیمت یک میلیارد و 750 میلیون تومان، امکانات و ظاهر مدرنتر را بهعنوان برگ برنده رو میکند اما مشتریان باید حتماً کمبودهایی مثل نبود قطعات در بازار، خدمات پس از فروش و افت قیمت در بازار دست دوم را حتماً به حساب آورند.
موتور | ۴ سیلندر ۱.۵ توربو | ۴ سیلندر ۱.۵ توربو |
قدرت | ۱۵۶ اسب بخار | ۱۴۷ اسب بخار |
گشتاور | ۲۳۰ نیوتنمتر | ۲۱۰ نیوتنمتر |
گیربکس | CVT، ۹ دنده مجازی | CVT (پانچ بلژیک) |
مصرف سوخت | ۷.۱ لیتر/۱۰۰km | ۷.۴ لیتر/۱۰۰km |
وزن خالص | ۱۴۰۵ کیلو | ۱۳۴۰ کیلو |
ابعاد | ۴۳۳۸/۱۸۳۰/۱۶۴۵ | ۴۳۲۵/۱۸۳۰/۱۶۴۰ |
ایمنی | ۴ ایربگ، ESP، HHC | ۲ ایربگ، ESP، HHC، CNCAP ۵ ستاره |
امکانات شاخص | نمایشگر دیجیتال، صندلی برقی، ساعت هوشمند | سقف پانورامیک، نمایشگر ۸ اینچی |
قیمت | یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان | یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان |