«هوندا» به موشک قابل استفاده مجدد دست یافت

نام شرکت «هوندا» با نوآوری گره خورده است و به موتورسیکلت‌ها و خودروهای قدرتمند خود مشهور است.

شناسه خبر: ۴۵۰۸۵۱
«هوندا» به موشک قابل استفاده مجدد دست یافت

غول خودروسازی ژاپن، شرکت هوندا با پرتاب موشک‌های قابل استفاده مجدد، دنیا را شگفت‌زده کرد.

نام شرکت «هوندا» با نوآوری گره خورده است و به موتورسیکلت‌ها و خودروهای قدرتمند خود مشهور است.

با این حال، این شرکت اکنون در حال تغییر رویه است و هدف خود را در حوزه رقابتی فضا قرار داده است. این شرکت مستقر در توکیو اکنون یک حرکت جسورانه انجام داده است.

به نقل از آی‌ای، دیروز در یک اعلامیه غافلگیرکننده، شرکت تحقیق و توسعه هوندا که بازوی تحقیقاتی شرکت «هوندا موتور» است، فاش کرد که موشک قابل استفاده مجدد آزمایشی خود را با موفقیت پرتاب کرده و فرود آورده است.

در بیانیه این شرکت آمده است: این آزمایش اولین آزمایش پرتاب و فرود انجام شده توسط هوندا با هدف نشان دادن فناوری‌های کلیدی ضروری برای قابلیت استفاده مجدد موشک، مانند پایداری پرواز در هنگام صعود و فرود و همچنین قابلیت فرود بود.

هوندا موشک آزمایشی قابل استفاده مجدد خود را به تنهایی توسعه داده است. این فضاپیما 6.3 متر طول، 85 سانتی‌متر قطر و 900 کیلوگرم وزن دارد.

نمونه اولیه این موشک در تاریخ 17 ژوئن در تاسیسات هوندا در «تایکی تاون» ژاپن تا ارتفاع نزدیک به 271 متر اوج گرفت.

سپس در یک نمایش مهندسی دقیق و با دقت، تنها در فاصله 37 سانتی‌متری هدف خود فرود آمد.

کل این پرواز 56.6 ثانیه به طول انجامید که داده‌های ارزشمندی را برای توسعه آینده فراهم می‌کند.

چرا این دستاورد بسیار مهم است؟ به این دلیل که قابلیت استفاده مجدد از موشک‌های فضایی منجر به پروازهای فضایی مقرون به صرفه و مکرر می‌شود.

این آزمایش موفقیت آمیز گامی بزرگ به سوی هدف جاه‌طلبانه هوندا برای دستیابی به پرواز فضایی زیر مداری تا سال 2029 است. پرتاب زیر مداری به لبه فضا می‌رسد، اما به مدار زمین نمی‌رسد.

پیش از آن، این غول خودروساز قصد دارد بر عناصر کلیدی مانند پایداری پرواز در هنگام صعود و فرود و قابلیت فرود دقیق فائق آید.

در بیانیه مطبوعاتی هوندا آمده است: تحقیقات موشکی هوندا هنوز در مرحله تحقیقات بنیادی است و هیچ تصمیمی در مورد تجاری‌سازی این فناوری‌های موشکی اتخاذ نشده است. هوندا به پیشرفت در تحقیقات بنیادی با هدف توسعه فناوری، یعنی تحقق قابلیت‌های فناوری برای فعال کردن پرتاب زیر مداری تا سال 2029 ادامه خواهد داد.

مسابقه موشک‌های قابل استفاده مجدد

این یک جهش ناگهانی به سوی ناشناخته‌ها برای هوندا نیست. این شرکت برای اولین بار در سال 2021 از برنامه‌های خود برای دستیابی به موشک‌های قابل استفاده مجدد پرده برداشت و در اواخر سال گذشته، آنها حتی یک بخش توسعه فضایی در ایالات متحده برای تقویت همکاری ایجاد کردند.

با این حال، این شرکت برای سال‌ها پیشرفت‌های پرواز فضایی خود را مخفی نگه داشته بود.

هوندا تنها بازیکن در این زمینه رو به رشد نیست. بر اساس گزارش‌ها، دولت ژاپن به شدت در حال ترویج صنعت فضایی خود است و هدف آن دو برابر کردن اندازه آن به بیش از 55 میلیارد دلار تا اوایل دهه 2030 از طریق اعطای یارانه‌های فعال به شرکت‌های خصوصی است.

این یک مسابقه فضایی تجاری را شعله‌ور کرده است و دیگر بازیگران اصلی صنعت خودرو مانند تویوتا را جذب می‌کند که هدف آن افزایش تولید انبوه وسایل نقلیه پرتابی است.

طی دهه گذشته، وسایل نقلیه پرتابی قابل استفاده مجدد، به ویژه موشک «فالکون 9» شرکت اسپیس‌ایکس، مأموریت‌های فضایی تجاری را کاملا متحول کرده است.

این روند همچنین باعث توسعه در میان رقبای آمریکایی مانند شرکت «بلو اوریجین»(BlueOrigin) شده است و شرکت‌هایی در چین و اروپا نیز به دنبال طراحی موشک‌های قابل استفاده مجدد هستند.

چین سال گذشته یک موشک الهام گرفته از اسپیس‌ایکس را در صحرای گوبی آزمایش کرد.

پیش از این گزارش شده بود که یک شرکت ژاپنی دیگر نیز از توسعه یک موشک قابل استفاده مجدد بال‌دار خبر داده است.

استارت‌آپ ژاپنی «Innovative Space Carrier» مستقر در توکیو اخیراً برنامه‌هایی را برای آزمایش نمونه اولیه موشک قابل استفاده مجدد در ایالات متحده در ماه دسامبر با استفاده از یک موتور آمریکایی اعلام کرد.

در عین حال، توشیهیرو میبه(Toshihiro Mibe)، مدیرعامل هوندا معتقد است که تحقیقات موشکی این شرکت، تلاشی معنادار است که از نقاط قوت فناوری هوندا استفاده می‌کند.

وی افزود: هوندا با انجام موفقیت آمیز آزمایش پرتاب و فرود، گام دیگری رو به جلو در تحقیقات ما در مورد موشک‌های قابل استفاده مجدد برداشته است.

 

منبع : ایسنا
نظرات
پربازدیدترین خبرها