
نیسان لیف، خودرویی که روزگاری به عنوان اولین خودروی تمام الکتریکی تولید انبوه در جهان، آغازگر یک انقلاب بود، در سالهای اخیر به دلیل طراحی نه چندان جذاب، فناوریهای قدیمی و برد پیمایشی محدود، در سایه رقبای مدرنتر خود قرار گرفته و در آستانه توقف تولید بود. اما اکنون، در یک بازگشت شکوهمند و در زمانی که نیسان بیش از هر زمان دیگری به یک محصول موفق در بازار خودروهای برقی نیاز دارد، نسل سوم نیسان لیف مدل ۲۰۲۶ با هویتی کاملا جدید رونمایی شده است. این خودرو دیگر آن هاچ بک ساده و بیآلایش نیست و اکنون لیف جدید در قالب یک کراس اور شیک و جذاب، با برد پیمایشی قابل توجه تا بیش از ۴۸۰ کیلومتر، کابینی سرشار از فناوریهای گوگل، سیستم شارژ دوگانه هوشمند شامل درگاه تسلا (NACS) و قیمتی که رقابتی بودن را هدف گرفته، بازگشته است تا جایگاه از دست رفته خود را پس بگیرد و ثابت کند که این پیشگام دنیای الکتریکی، هنوز حرفهای زیادی برای گفتن دارد.
مشخصات فنی نیسان لیف مدل ۲۰۲۶
نیسان لیف جدید در بخش فنی نیز با تغییرات بنیادین همراه شده است. مهمترین تغییر، استفاده از بسته باتری لیتیوم یون با سیستم خنک کننده مایع است که مشکل داغ شدن باتریهای هوا خنک نسلهای قبلی را به طور کامل برطرف میکند. این خودرو با دو گزینه باتری و موتور عرضه خواهد شد:
- نسخه استاندارد (تیپ S): این مدل که در بهار ۲۰۲۶ عرضه میشود، به یک باتری ۵۲ کیلو وات ساعتی و یک موتور الکتریکی با قدرت ۱۷۴ اسب بخار معادل ۱۳۰ کیلووات و گشتاور ۳۴۵ نیوتن متر مجهز است. برد پیمایشی این نسخه حدود ۴۱۰ کیلومتر تخمین زده میشود.
- نسخه برد بلند (تیپهای پلاتینیوم پلاس، S پلاس و SV پلاس) : این مدلها از یک پکیج باتری بزرگتر ۷۵ کیلو وات ساعتی و یک موتور الکتریکی قدرتمندتر با توان ۲۱۴ اسب بخار معادل ۱۶۰ کیلو وات و گشتاور ۳۵۴ نیوتن متر بهره میبرند. برد پیمایشی این نسخه بسته به تیپ و سایز رینگها بین ۴۸۸ کیلومتر برای تیپ S پلاس، ۴۶۴ کیلومتر برای SV پلاس و ۴۱۷ کیلومتر برای پلاتینیوم پلاس متغیر خواهد بود.
یکی از نوآورانهترین راهحلهای نیسان در نیسان لیف ۲۰۲۶، سیستم شارژ دوگانه آن است. این خودرو به دو درگاه شارژ مجزا یعنی یک درگاه استاندارد J۱۷۷۲ در سمت راننده برای شارژهای AC سطح ۲ در منزل و ایستگاههای عمومی، و یک درگاه NACS (استاندارد تسلا) در سمت سرنشین برای شارژ سریع DC مجهز شده است. این طراحی هوشمندانه نیاز به استفاده از آداپتور در بسیاری از شرایط را از بین میبرد. نیسان لیف مدل ۲۰۲۶ قابلیت شارژ سریع تا ۱۵۰ کیلو وات را دارد و میتواند تنها در ۳۵ دقیقه، شارژ باتری خود را از ۱۰ به ۸۰ درصد برساند.
امکانات و آپشنها
تمامی تیپهای نیسان لیف ۲۰۲۶ به صورت استاندارد به مجموعه کمکراننده پیشرفته ProPILOT Assist مجهز هستند که شامل دستیار رانندگی خودکار بین خطوط، هشدار خروج از خط و کروز کنترل تطبیقی میشود و به کاهش خستگی راننده در ترافیک و بزرگراهها کمک میکند. علاوه بر این، یک فناوری ایمنی جدید که برای اولین بار در محصولات نیسان ارائه میشود، ترمز کاهش برخورد ثانویه نام دارد. این سیستم پس از باز شدن ایربگها در تصادف اولیه، به صورت خودکار ترمزها را فعال میکند تا از شدت برخورد ثانویه با خودرو یا مانعی دیگر بکاهد.
از دیگر آپشنها و امکانات لوکس که در تیپ پلاتینیوم پلاس نیسان لیف پیدا میشوند، میتوان به سقف پانورامیک با قابلیت تیره شدن الکتروکروماتیک اشاره کرد. این سیستم به جای پرده فیزیکی، با اعمال جریان برق، شیشه را در بلوکهای مشخصی تیره میکند و حتی در حالت نیمه باز، لوگوی کوچک “Leaf” را روی صندلیها به نمایش میگذارد. سیستم صوتی پریمیوم Bose با ۱۰ بلندگو، که شامل بلندگوهای تعبیه شده در پشت سری صندلی راننده برای مکالمات تلفنی بدون ایجاد مزاحمت برای موسیقی سرنشینان است، از دیگر امکانات این تیپ است. همچنین، تمامی تیپها دارای دو پورت USB-C در جلو هستند و تیپهای بالاتر دو پورت دیگر برای سرنشینان عقب و یک پد شارژ بیسیم نیز دارند.
طراحی ظاهری و ابعاد
بزرگترین تحول در نیسان لیف ۲۰۲۶، دگرگونی کامل طراحی ظاهری آن است. نیسان با درک صحیح از سلیقه بازار که به سمت خودروهای کراس اور گرایش دارد، بدنه هاچ بک و نه چندان جذاب نسلهای قبلی را کنار گذاشته و لیف جدید را در قالب یک کراس اور ساب کامپکت با خطوط سیال، طراحی مدرن و آیرودینامیک بهبودیافته بازآفرینی کرده است.
در نمای جلو، چراغهای LED تیز و کشیده با یک پنل مشکی براق در میان آنها، چهرهای تهاجمی و مدرن به خودرو بخشیدهاند. در تیپهای بالاتر، امکان سفارش یک نوار نوری سرتاسری و لوگوی نورانی نیسان نیز در این بخش وجود دارد. در نمای جانبی، برای اولین بار در محصولات نیسان، از دستگیرههای در جمع شونده استفاده شده و دستگیره درهای عقب نیز به صورت مخفی در ستون C تعبیه شده است که به ایجاد سطحی یکدست و بهبود آیرودینامیک کمک میکند. خط سقف با شیبی ملایم به سمت عقب امتداد یافته و به یک اسپویلر یکپارچه با درب صندوق ختم میشود.
در نمای عقب، یک پنل بزرگ مشکی براق، چراغهای عقب را در خود جای داده است. در تیپ پرچمدار پلاتینیوم پلاس، این چراغها دارای افکت هولوگرامی سهبعدی جذابی هستند. یکی از جزئیات جالب طراحی، الگوی طراحی منحصر به فرد شامل دو مستطیل افقی در کنار سه مستطیل عمود بر هم که به نام شرکت در نوشتار ژاپنی اشاره دارد و در بخشهای مختلفی مانند چراغها، رینگها، کابین و حتی درب درگاه شارژ دیده میشود. رینگها بسته به تیپ، ۱۸ یا ۱۹ اینچی خواهند بود. اگرچه ابعاد دقیق نیسان لیف جدید هنوز اعلام نشده، اما این خودرو بر پایه پلتفرم ماژولار CMF-EV مشترک با نیسان آریا ساخته شده و در کلاس کراس اورهای ساب کامپکت قرار میگیرد.
طراحی داخلی، کابین و داشبورد
فضای داخلی و کابین و اتاق نیسان لیف ۲۰۲۶ نیز همانند طراحی بیرونی آن، یک جهش بزرگ نسبت به نسل قبل محسوب میشود. به لطف کف کاملا صاف و طراحی کنسول مرکزی پایینتر، کابین حسی بسیار دلباز و جادار دارد. صندلیها راحت توصیف شدهاند و طراحی کلی داشبورد مدرن و کاربرپسند است.
قلب تپنده فناوری در کابین، نمایشگرهای بزرگ آن هستند. تیپهای پایه S و S پلاس به دو نمایشگر ۱۲.۳ اینچی کلاستر و مولتی مدیای دیجیتال مجهز هستند که به صورت استاندارد از اپل کارپلی و اندروید اتو بیسیم پشتیبانی میکنند. در تیپهای بالاتر SV پلاس و پلاتینیوم پلاس، اندازه این نمایشگرها به ۱۴.۳ اینچ افزایش مییابد.
در این تیپهای بالاتر، سیستم مولتی مدیا به صورت داخلی از نرمافزارهای گوگل (Google Built-in) بهره میبرد. این به معنای دسترسی مستقیم به اپلیکیشنهایی مانند دستیار گوگل، گوگل مپ و گوگل پلی استور از طریق نمایشگر خودرو است. سیستم گوگل مپ به صورت هوشمند با خودرو یکپارچه شده و علاوه بر مسیریابی، میزان شارژ باقیمانده، برد پیمایشی و ایستگاههای شارژ پیشنهادی در طول مسیر را نیز نمایش میدهد.
قیمت نیسان لیف مدل ۲۰۲۶
نیسان لیف ۲۰۲۶ قرار است در پاییز امسال وارد بازار شود و مدل پایه S نیز در بهار ۲۰۲۶ به آنها ملحق خواهد شد. اگرچه قیمتگذاری رسمی هنوز اعلام نشده، اما نیسان هدفگذاری کرده است که قیمت پایه لیف جدید را در محدوده پایین ۳۰ هزار دلار آمریکا ارائه دهد. انتظار میرود که تیپ SV پلاس که احتمالا پرفروشترین مدل خواهد بود، قیمتی در محدوده متوسط تا بالای ۳۰ هزار دلار آمریکا داشته باشد. به لطف این قیمت گذاری و برقی بودن، واردات نیسان لیف مدل ۲۰۲۶ به ایران هیچ مانعی ندارد.