زیردریایی ۱۰۰ میلیون دلاری ناو هواپیمابر آمریکا را غرق کرد

طراحی چابک و پیشرانه بی‌صدا به زیردریایی کلاس گوتلاند سوئد اجازه داد تا در یک نبرد شبیه‌سازی شده، ناو هواپیمابر چهار و نیم میلیارد دلاری آمریکا را شکست دهد.

شناسه خبر: ۴۱۶۹۶۷
زیردریایی ۱۰۰ میلیون دلاری ناو هواپیمابر آمریکا را غرق کرد

زیر دریایی کلاس گوتلاند به سفارش ارتش سوئد در دهه ۱۹۹۰ میلادی طراحی و ساخته شد. این زیردریایی به چابکی و بی‌سروصدا بودن مشهور است.

زیردریایی کلاس گوتلاند به دلیل بهره بردن از «X-rudder» بسیار چابک و مانور پذیر است. X-rudder یا سکان ایکس در ساخت و طراحی زیردریایی‌های بدون سرنشین مدرن استفاده گسترده‌ای دارد.

زیردریایی ۱۰۰ میلیون دلاری ناو هواپیمابر آمریکا را غرق کرد

نقطه قوت دیگر زیردریایی‌های کلاس گوتلند استفاده از موتور استرلینگ است. گاز استفاده شده در داخل موتورهای استیرلینگ هیچ وقت موتور را ترک نمی‌کند و مانند موتورهای دیزل و بنزینی سوپاپ دود که گازهای پر فشار را تخلیه می‌کند و محفظه احتراق وجود ندارد. به همین علت موتورهای استیرلینگ بسیار بی صدا هستند.

این زیردریایی ۱۵۰۰ تُنی حدود یکصد میلیون دلار قیمت دارد.

غرق‌ کردن ناو هواپیمابر آمریکایی در نبرد شبیه‌سازی شده

قابلیت‌های زیردریایی استرلینگ نگاه ارتش آمریکا را به خود جلب کرد و سبب شد که در مدتی این زیردریایی برای بررسی و آزمایش راهی آمریکا شود.

در این سفر بود که یک رزمایش دریایی با حضور این زیردریایی و ناوهای هواپیمابر آمریکایی برگزار شد. در این نبرد آزمایشی زیردریایی سوئدی توانست بدون اینکه توسط سیستم‌های دفاعی ناو آمریکایی شناسایی شود عملیات خود را با اژدهای سنگین به انجام رساند که در رزم واقعی به معنای غرق شدن ناو هواپیمابر ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری آمریکا است.

منبع : خبر آنلاین
نظرات
پربازدیدترین خبرها