پراید منقرض شد!

با وجود اینکه تولید پراید چند وقتی است متوقف شده (البته اگر چشم‌مان را بر ادامه تولید پراید وانت ببندیم!)، اما شاید باور نکنید که تولید جانشین آن، یعنی ریو هم به پایان رسیده و در واقع پراید به شکل کامل منقرض شده است.

شناسه خبر: ۴۴۲۰۶۹
پراید منقرض شد!

کیا ریو خودرویی است که در واقع جانشین و ادامه‌دهنده راه پراید به حساب می‌آید؛ این محصول کره‌ای در چهار نسل به بازارهای مختلفی عرضه شد و سال گذشته (۲۰۲۴) به پایان عمر خود رسید. پایان عمر ریو به منزله انقراض کوچکترین محصول خودروساز کره‌ای کیا و پراید است. این شرکت در آینده قصد دارد خودروی اقتصادی دیگری با نام K۳ را به بازار بیاورد که در سگمنت و ابعاد و اندازه دیگری بوده و قابل قیاس با ریو نیست. در حالی که پراید و ریو به انتهای راه رسیده و کاملا منقرض شده‌اند، اما مشتقات آن‌ها هنوز در بازار ایران نفس می‌کشند.

به همین بهانه قصد داریم تا نگاهی کوتاه به چهار نسل ریو، فرزندان منقرض شده پراید، بیندازیم.

2496150_247

نسل اول با کد اتاق DC (از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵)

کوچکترین خودروی این خودروساز از سال ۱۹۹۹ در سطح جهانی عرضه شد. جانشین تازه‌وارد پراید با همان سیاست طراحی ساده و معمولی، ‌ همسو با طبیعت اقتصادی بودن خودرو عرضه شد. این خودرو در حوالی سال ۸۳، با فیس‌لیفتی که در سال ۲۰۰۲ برای آن در نظر گرفته شده بود، به خط تولید سایپا آمد.

2496151_161

این نسل ریو از پیشرانه ۱٫۵ لیتری و دو نوع گیربکس دنده‌ای و اتوماتیک بهره می‌برد و برخلاف مسیری که پراید رفت، به بادوام بودن معروف شد. پیشرانه این نسل ۹۸ اسب بخار قدرت و ۱۳۵ نیوتون متر گشتاور داشت. ریو تا سال ۱۳۹۰ در ایران حضور داشت و پس از اعمال قانون اجباری نصب کیسه هوا، ‌خط تولید را برای همیشه ترک کرد.

2496152_439

نسل دوم با کد اتاق JB (از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۰۹)

در همین حال که بازار کشورمان با نسل اول ریو سر و کار داشت، نسل دوم ریو با طراحی‌ مدرن‌تر و نسبتا جذاب‌تری معرفی شد.

2496153_683

نسل JB با یک موتور چهار سیلندر ۱٫۶ لیتری تنفس طبیعی با ۱۱۰ اسب بخار قدرت، دیفرانسیل جلو و انتخاب گیربکس دستی پنج سرعته یا گیربکس اتوماتیک چهار سرعته عرضه شد. این نسل هیچوقت نتوانست به بازار ایران بیاید.

2496154_915

نسل سوم با کد اتاق UB (از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷)

طراحی و ظاهر ریو برای نسل سوم به صورت کامل تغییر و چهره‌ای جذاب‌ پیدا کرد. موتور ۱٫۶ لیتری این خودرو همچنان حفظ شده بود و ۱۳۸ اسب بخار قدرت داشت. این موتور با گیربکس‌های دستی یا اتوماتیک شش سرعته جفت شد.

2496155_891

این نسل در دو مدل سدان و هاچ‌بک و با امکاناتی مناسب، از سال ۲۰۱۴ به ایران آمد. این خودرو زیر سایه خودروهایی مانند هیوندای i۲۰، نتوانست به موفقیت دست پیدا کند.

2496156_767

نسل چهارم با کد اتاق YB (از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳)

نسل چهارم ریو با تغییرات کمی در ظاهر، امکانات و مشخصات فنی معرفی شد.   قوای محرکه خودرو همچنان ۱٫۶ لیتری چهار سیلندر بوده و ۱۳۰ اسب بخار قدرت داشت. برای مدل سال ۲۰۲۰، یک موتور ۱٫۶ لیتری جدید و کارآمدتر با ۱۲۰ اسب بخار قدرت و یک گیربکس CVT جایگزین گیربکس شش سرعته اتوماتیک، معرفی شد. نسل چهارم این خودرو یکی از ارزان‌ترین خودروهای آمریکا با قیمت پایه ۱۷,۸۷۵ دلار به حساب می‌آمد.  

2496157_434

 

 

منبع : خبر آنلاین
نظرات
پربازدیدترین خبرها