
راهنماتو- خودرو شما با شما صحبت میکند — البته نه با کلمات، بلکه با صداها. صداهای غیرعادی که از بخشهای مختلف خودرو شنیده میشود، اغلب هشدارهایی هستند که اگر به آنها توجه نکنید، ممکن است به خرابیهای جدی و پرهزینه منجر شوند.
به گزارش راهنماتو، در این مقاله، به تفصیل بررسی میکنیم که هر نوع صدا چه مفهومی دارد، از کجا میآید و نشانه کدام خرابی است.
1. صدای تقتق هنگام چرخاندن فرمان (مخصوصاً در پیچها)
-
منبع صدا: پلوس یا مفصلهای CV (در خودروهای دیفرانسیل جلو)
-
نشانه چیست؟ خرابی یا فرسودگی گردگیر پلوس و خشک شدن یا شکستن مفصل CV.
-
در چه شرایطی بیشتر شنیده میشود؟ هنگام دور زدن با فرمان کاملاً چرخانده شده، مخصوصاً در دورهای تند.
-
راهحل: بررسی و در صورت نیاز تعویض مفصل پلوس یا کل پلوس.
2. صدای جیغ یا سوت کشیدن از موتور (معمولاً هنگام روشن کردن یا گاز دادن)
-
منبع صدا: تسمهها (تسمه دینام، تسمه تایم در برخی خودروها)
-
نشانه چیست؟ شل بودن، فرسودگی یا ترک خوردگی تسمه دینام.
-
در چه شرایطی بیشتر شنیده میشود؟ صبحها یا هنگام روشن کردن خودرو در هوای سرد.
-
راهحل: بررسی کشش تسمه، تعویض تسمه در صورت فرسودگی.
3. صدای ضربههای تند و پشت سر هم از موتور (تِقتِق یا تَقتَق)
-
منبع صدا: تایپتها یا میلسوپاپ
-
نشانه چیست؟ تنظیم نبودن فواصل سوپاپها یا عدم روغنکاری کافی در سرسیلندر.
-
در چه شرایطی بیشتر شنیده میشود؟ در زمان استارت سرد و یا دور موتور پایین.
-
راهحل: بررسی سطح و کیفیت روغن، سرویس تایپتها، در صورت نیاز تعویض یا تنظیم سوپاپها.
4. صدای کوبش یا تقه از زیر خودرو هنگام عبور از دستانداز
-
منبع صدا: بوشها، کمک فنرها یا سیبکها
-
نشانه چیست؟ خرابی بوشهای طبق، فنرها، یا قطعات جلوبندی
-
در چه شرایطی بیشتر شنیده میشود؟ در دستانداز یا هنگام ترمزگیری ناگهانی.
-
راهحل: بررسی جلوبندی، تعویض قطعات فرسوده.
5. صدای زوزه در هنگام حرکت با سرعت ثابت یا شتابگیری
-
منبع صدا: بلبرینگ چرخ یا دیفرانسیل
-
نشانه چیست؟ خرابی یا خشک شدن بلبرینگها یا خرابی چرخدندههای دیفرانسیل.
-
در چه شرایطی بیشتر شنیده میشود؟ در سرعتهای خاص، معمولاً بالای 50 کیلومتر در ساعت.
-
راهحل: بررسی و تعویض بلبرینگ چرخ یا باز کردن و بررسی دیفرانسیل.
6. صدای تقه یا ضربه هنگام تعویض دنده اتومات یا شروع حرکت
-
منبع صدا: گیربکس اتومات یا دستهموتور و دستهگیربکسها
-
نشانه چیست؟ خرابی بوشها، فشار هیدرولیک بالا، یا فرسودگی صفحات کلاچ گیربکس اتومات.
-
در چه شرایطی بیشتر شنیده میشود؟ هنگام تغییر دنده از حالت P به D یا R یا هنگام شتابگیری.
-
راهحل: دیاگ تخصصی گیربکس، بررسی دستهموتورها و سطح روغن گیربکس.
7. صدای جیرجیر هنگام ترمز گرفتن
-
منبع صدا: لنت ترمز یا دیسک
-
نشانه چیست؟ تمام شدن یا نامرغوب بودن لنت، یا تاب برداشتن دیسک ترمز.
-
در چه شرایطی بیشتر شنیده میشود؟ هنگام فشار دادن پدال ترمز، مخصوصاً در سرعت پایین.
-
راهحل: تعویض لنت با کیفیت بالا، تراش یا تعویض دیسک.
8. صدای قلقل یا حباب از زیر کاپوت یا داشبورد پس از خاموش کردن خودرو
-
منبع صدا: سیستم خنککننده
-
نشانه چیست؟ وجود هوا در مسیر گردش آب رادیاتور، نشتی یا خرابی ترموستات.
-
در چه شرایطی بیشتر شنیده میشود؟ بعد از خاموش کردن خودرو پس از رانندگی طولانی.
-
راهحل: هواگیری سیستم خنککننده، بررسی نشتی، تعویض ترموستات یا درب رادیاتور.
9. صدای انفجار خفیف یا پتپت از اگزوز
-
منبع صدا: سیستم احتراق یا اگزوز
-
نشانه چیست؟ احتراق ناقص یا جمع شدن سوخت خام در اگزوز و اشتعال آن.
-
در چه شرایطی بیشتر شنیده میشود؟ هنگام کاهش سرعت یا شل کردن گاز.
-
راهحل: بررسی شمع، وایر، کویل، و در صورت لزوم تنظیم موتور یا تست کمپرس.
10. صدای سایش فلز به فلز از چرخها
-
منبع صدا: لنت ترمز تمامشده یا گیر کردن سنگریزه بین دیسک و لنت.
-
نشانه چیست؟ لنتها تا حد فلز خوردهاند و به دیسک آسیب میزنند.
-
در چه شرایطی بیشتر شنیده میشود؟ حین حرکت، مخصوصاً هنگام ترمز گرفتن.
-
راهحل: تعویض فوری لنت، در صورت آسیب، تراش یا تعویض دیسک.
11. صدای وزوز یا ناله از داخل کابین با افزایش سرعت
-
منبع صدا: صداگیری نامناسب یا لرزش قطعات داخلی
-
نشانه چیست؟ صداگیری ضعیف در داشبورد یا دربها، یا قطعات لق داخلی.
-
در چه شرایطی بیشتر شنیده میشود؟ افزایش سرعت یا عبور از مسیر ناهموار.
-
راهحل: صداگیری تخصصی کابین، عایقکاری، محکم کردن قطعات.
12. صدای لرزش یا لرزش محسوس همراه با صدا هنگام روشن بودن کولر
-
منبع صدا: کمپرسور کولر یا پولی آن
-
نشانه چیست؟ خرابی یا گیرپاژ کمپرسور، خرابی تسمه کولر.
-
در چه شرایطی بیشتر شنیده میشود؟ روشن بودن کولر، خصوصاً در دور آرام موتور.
-
راهحل: بررسی گاز کولر، تعویض کمپرسور یا تعمیر پولی.