هر صدایی در ماشین نشانه چیست؟ صدای تق‌تق، جیغ، زوزه و بیشتر!

صداهای غیرعادی در خودرو مانند زبان پنهان سیستم‌های مکانیکی آن عمل می‌کنند. با تحلیل نوع صدا، محل شنیدن و شرایط بروز آن، می‌توان خرابی‌ها را پیش از جدی شدن شناسایی کرد. این راهنمای کامل به شما یاد می‌دهد چگونه با گوش دادن به صدای خودرو، به‌درستی منشأ مشکل را بیابید.

شناسه خبر: ۴۴۹۰۴۴
هر صدایی در ماشین نشانه چیست؟ صدای تق‌تق، جیغ، زوزه و بیشتر!

راهنماتو- خودرو شما با شما صحبت می‌کند — البته نه با کلمات، بلکه با صداها. صداهای غیرعادی که از بخش‌های مختلف خودرو شنیده می‌شود، اغلب هشدارهایی هستند که اگر به آن‌ها توجه نکنید، ممکن است به خرابی‌های جدی و پرهزینه منجر شوند.

به گزارش راهنماتو، در این مقاله، به تفصیل بررسی می‌کنیم که هر نوع صدا چه مفهومی دارد، از کجا می‌آید و نشانه کدام خرابی است.

1. صدای تق‌تق هنگام چرخاندن فرمان (مخصوصاً در پیچ‌ها)

  • منبع صدا: پلوس یا مفصل‌های CV (در خودروهای دیفرانسیل جلو)

  • نشانه چیست؟ خرابی یا فرسودگی گردگیر پلوس و خشک شدن یا شکستن مفصل CV.

  • در چه شرایطی بیشتر شنیده می‌شود؟ هنگام دور زدن با فرمان کاملاً چرخانده شده، مخصوصاً در دورهای تند.

  • راه‌حل: بررسی و در صورت نیاز تعویض مفصل پلوس یا کل پلوس.

2. صدای جیغ یا سوت کشیدن از موتور (معمولاً هنگام روشن کردن یا گاز دادن)

  • منبع صدا: تسمه‌ها (تسمه دینام، تسمه تایم در برخی خودروها)

  • نشانه چیست؟ شل بودن، فرسودگی یا ترک خوردگی تسمه دینام.

  • در چه شرایطی بیشتر شنیده می‌شود؟ صبح‌ها یا هنگام روشن کردن خودرو در هوای سرد.

  • راه‌حل: بررسی کشش تسمه، تعویض تسمه در صورت فرسودگی.

علت صدای خودرو

3. صدای ضربه‌های تند و پشت سر هم از موتور (تِق‌تِق یا تَق‌تَق)

  • منبع صدا: تایپت‌ها یا میل‌سوپاپ

  • نشانه چیست؟ تنظیم نبودن فواصل سوپاپ‌ها یا عدم روغن‌کاری کافی در سرسیلندر.

  • در چه شرایطی بیشتر شنیده می‌شود؟ در زمان استارت سرد و یا دور موتور پایین.

  • راه‌حل: بررسی سطح و کیفیت روغن، سرویس تایپت‌ها، در صورت نیاز تعویض یا تنظیم سوپاپ‌ها.

4. صدای کوبش یا تقه از زیر خودرو هنگام عبور از دست‌انداز

  • منبع صدا: بوش‌ها، کمک فنرها یا سیبک‌ها

  • نشانه چیست؟ خرابی بوش‌های طبق، فنرها، یا قطعات جلوبندی

  • در چه شرایطی بیشتر شنیده می‌شود؟ در دست‌انداز یا هنگام ترمزگیری ناگهانی.

  • راه‌حل: بررسی جلوبندی، تعویض قطعات فرسوده.

5. صدای زوزه در هنگام حرکت با سرعت ثابت یا شتاب‌گیری

  • منبع صدا: بلبرینگ چرخ یا دیفرانسیل

  • نشانه چیست؟ خرابی یا خشک شدن بلبرینگ‌ها یا خرابی چرخ‌دنده‌های دیفرانسیل.

  • در چه شرایطی بیشتر شنیده می‌شود؟ در سرعت‌های خاص، معمولاً بالای 50 کیلومتر در ساعت.

  • راه‌حل: بررسی و تعویض بلبرینگ چرخ یا باز کردن و بررسی دیفرانسیل.

صدای خودرو

6. صدای تقه یا ضربه هنگام تعویض دنده اتومات یا شروع حرکت

  • منبع صدا: گیربکس اتومات یا دسته‌موتور و دسته‌گیربکس‌ها

  • نشانه چیست؟ خرابی بوش‌ها، فشار هیدرولیک بالا، یا فرسودگی صفحات کلاچ گیربکس اتومات.

  • در چه شرایطی بیشتر شنیده می‌شود؟ هنگام تغییر دنده از حالت P به D یا R یا هنگام شتاب‌گیری.

  • راه‌حل: دیاگ تخصصی گیربکس، بررسی دسته‌موتورها و سطح روغن گیربکس.

7. صدای جیرجیر هنگام ترمز گرفتن

  • منبع صدا: لنت ترمز یا دیسک

  • نشانه چیست؟ تمام شدن یا نامرغوب بودن لنت، یا تاب برداشتن دیسک ترمز.

  • در چه شرایطی بیشتر شنیده می‌شود؟ هنگام فشار دادن پدال ترمز، مخصوصاً در سرعت پایین.

  • راه‌حل: تعویض لنت با کیفیت بالا، تراش یا تعویض دیسک.

8. صدای قل‌قل یا حباب از زیر کاپوت یا داشبورد پس از خاموش کردن خودرو

  • منبع صدا: سیستم خنک‌کننده

  • نشانه چیست؟ وجود هوا در مسیر گردش آب رادیاتور، نشتی یا خرابی ترموستات.

  • در چه شرایطی بیشتر شنیده می‌شود؟ بعد از خاموش کردن خودرو پس از رانندگی طولانی.

  • راه‌حل: هواگیری سیستم خنک‌کننده، بررسی نشتی، تعویض ترموستات یا درب رادیاتور.

9. صدای انفجار خفیف یا پت‌پت از اگزوز

  • منبع صدا: سیستم احتراق یا اگزوز

  • نشانه چیست؟ احتراق ناقص یا جمع شدن سوخت خام در اگزوز و اشتعال آن.

  • در چه شرایطی بیشتر شنیده می‌شود؟ هنگام کاهش سرعت یا شل کردن گاز.

  • راه‌حل: بررسی شمع، وایر، کویل، و در صورت لزوم تنظیم موتور یا تست کمپرس.

صدای خودرو 2

10. صدای سایش فلز به فلز از چرخ‌ها

  • منبع صدا: لنت ترمز تمام‌شده یا گیر کردن سنگ‌ریزه بین دیسک و لنت.

  • نشانه چیست؟ لنت‌ها تا حد فلز خورده‌اند و به دیسک آسیب می‌زنند.

  • در چه شرایطی بیشتر شنیده می‌شود؟ حین حرکت، مخصوصاً هنگام ترمز گرفتن.

  • راه‌حل: تعویض فوری لنت، در صورت آسیب، تراش یا تعویض دیسک.

11. صدای وزوز یا ناله از داخل کابین با افزایش سرعت

  • منبع صدا: صداگیری نامناسب یا لرزش قطعات داخلی

  • نشانه چیست؟ صداگیری ضعیف در داشبورد یا درب‌ها، یا قطعات لق داخلی.

  • در چه شرایطی بیشتر شنیده می‌شود؟ افزایش سرعت یا عبور از مسیر ناهموار.

  • راه‌حل: صداگیری تخصصی کابین، عایق‌کاری، محکم کردن قطعات.

12. صدای لرزش یا لرزش محسوس همراه با صدا هنگام روشن بودن کولر

  • منبع صدا: کمپرسور کولر یا پولی آن

  • نشانه چیست؟ خرابی یا گیرپاژ کمپرسور، خرابی تسمه کولر.

  • در چه شرایطی بیشتر شنیده می‌شود؟ روشن بودن کولر، خصوصاً در دور آرام موتور.

  • راه‌حل: بررسی گاز کولر، تعویض کمپرسور یا تعمیر پولی.

 

نظرات
پربازدیدترین خبرها