در ماه می و در یک داگفایت، دو فروند جنگنده رادارگریز F-۳۵A لایتنینگ II کره جنوبی و دو فروند جنگنده رادارگریز F-۲۲ رپتور نیروی هوایی ایالات متحده، بر فراز شبه جزیره کره شرکت کردند. داگفایت به نبرد هوایی بین جنگندهها گفته میشود که از فاصله نزدیک انجام میشود.
در حالی که F-۳۵ یک جنگنده چندمنظوره با حسگرهای پیشرفته و فناوری رادارگریزی است، اما در درجه اول برای نبردهای هوایی نزدیک طراحی نشده و ممکن است در چنین سناریوهایی در برابر جنگندههای نسل چهارم، در وضعیت نامطلوبی قرار گیرد.
براساس گزارش nationalinterest، با این حال، F-۲۲ به دلیل تجهیزات الکترونیکی پیشرفته، ویژگیهای رادارگریزی و توانایی تغییر جهت موتور (vectored thrust)، در برتری هوایی و نبردهای هوایی نزدیک (داگفایت) برتری دارد. این رزمایش نقاط قوت هر دو هواپیما و نقش آنها در جنگهای هوایی مدرن را برجسته کرد.
نبرد رؤیایی جنگندههای رادارگریز: رویارویی که جهان میخواهد ببیند
چهار فروند جت جنگنده رادارگریز در یک داگفایت شرکت کردند و به نوبت به حمله و دفاع پرداختند. اگرچه F-۳۵ لایتنینگ II میتواند وارد نبردهای هوایی نزدیک شود، اما برای انجام چنین کاری طراحی نشده و حتی در برابر هواپیماهای نسل چهارم مانند F-۱۶ Fighting Falcon و F-۱۵ Strike Eagle نیز ممکن است در وضعیت نامطلوبی قرار گیرد. برای پیروزی در نبردهای هوایی، F-۳۵ لایتنینگ II به قابلیتهای رادارگریزی و سلاحهای پیشرفته خود متکی است. قابلیتهای رادارگریزی آن باعث میشود که این هواپیما از راه دور توسط حسگرهای دشمن به سختی و یا حتی به شکل غیرممکنی قابل شناسایی باشد. در یک نبرد واقعی، F-۳۵ لایتنینگ II، F-۲۲ رپتورها را به سمت هواپیماهای دشمن هدایت کرده و با قابلیتهای خود از آنها پشتیبانی میکنند.
F-۲۲ رپتور بهترین جت جنگنده در جهان است. تجهیزات الکترونیکی فوق العاده، ویژگیهای رادارگریزی و مهمات پیشرفته، آن را به سلطان نبردهای هوایی نزدیک تبدیل کرده است. F-۲۲ رپتور که در اوایل دهه ۲۰۰۰ معرفی شد، میتواند به سرعت ۲ ماخ (حدود ۲۵۰۰ کیلومتر بر ساعت) برسد و از نظر برد، بدون استفاده از مخزن سوخت خارجی، برد عملیاتی حدود ۱۶۰۰ کیلومتری داشته باشد.
قابلیت تغییر جهت موتور دو بعدی (vectored thrust) و نسبت بالای نیرو به وزن است که به F-۲۲ رپتور اجازه میدهد تا به سرعت جهت خود را در وسط پرواز تغییر دهد و در داگفایت بر رقیب خود برتری یابد.
با این وجود، F-۲۲ رپتور یک هواپیمای رو به نابودی است. نیروی هوایی آمریکا پس از توقف خط تولید توسط لاکهید مارتین برای حمایت از F-۳۵ لایتنینگ II در حال توسعه، تنها ۱۸۶ فروند جت دریافت کرد. از آن میان، تعداد کمی عملیاتی باقی مانده است. نیروی هوایی آمریکا قصد دارد F-۲۲ رپتور را با جنگنده رادارگریز نسل ششم با نسل بعدی برتری هوایی (NGAD) جایگزین کند.
حسگرهای پیشرفته F-۳۵ لایتنینگ II به آن اجازه میدهد تا نیروهای هوایی، دریایی و زمینی را به هم متصل و قابلیتهای آنها را هماهنگ کند و یک زنجیره کشنده کارآمدتر و مؤثرتری را بسازد. برخلاف F-۲۲ رپتور، F-۳۵ لایتنینگ II بر برتری هوایی تخصص ندارد، اما میتواند طیف وسیعتری از ماموریتها را انجام دهد. F-۳۵ در سه نسخه عرضه میشود: A، B و C.
F-۳۵A محبوبترین نسخه است و از باندهای فرود معمولی برای فعالیت خود استفاده میکند. F-۳۵B نسخه برخاست کوتاه و فرود عمودی (STOVL) است و میتواند مانند یک هلیکوپتر فرود بیاید و بلند شود، اما به عنوان یک جت جنگنده فعالیت کند. در نهایت، F-۳۵C نسخه ناو هواپیمابر این هواپیما است و برای فعالیت روی ناوهای هواپیمابر طراحی شده است. بیش از ۳۵۰۰ فروند از هر سه نوع، توسط ۱۹ کشور سفارش داده شده است.