هلیکوپتر تی ۱۲۹ بر اساس پلتفرم مانگوستا A۱۲۹ ساخته شده است. این بالگرد دارای روتور اصلی پنج پره با قطر ۱۱.۹ متر، روتور دم دو پره، ارابه فرود چرخدار، نشانگر لیزری، ردیاب نقطه لیزری، دوربین تلویزیون رنگی، ردیابی چند هدف و مکان یاب فرستنده اضطراری است.
توسعه T۱۲۹ در جولای ۲۰۰۸ تحت برنامه هلیکوپتر ATAK آغاز شد. اولین پرواز T۱۲۹ نمونه اولیه P۱ در ۲۸ سپتامبر ۲۰۰۹ در تاسیسات آگوستاوستلند در ایتالیا انجام شد. نیروهای مسلح ترکیه اولین T۱۲۹ را از هوافضای این کشور در می ۲۰۱۴ دریافت کردند. هوافضای ترکیه تحویل اولین ناوگان ۹ فروند بالگرد T۱۲۹ را در جولای ۲۰۱۵ به پایان رساند.
T۱۲۹ دارای یک کابین دیجیتالی است که دو خدمه را در خود جای میدهد. کابین خلبان دارای دو نمایشگر چند منظوره رنگی، یک واحد نمایشگر صفحه کلید و یک سیستم نمایشگر روی کلاه ایمنی است.
یک ضبط کننده اطلاعات پرواز، ایستگاه زمینی برنامه ریزی ماموریت، واحدهای کنترل سلاح، سیستمهای ابزار آماده به کار یکپارچه و یک سیستم نظارت بر وسایل نقلیه هوایی نیز در هواپیما نصب شده است.
T-۱۲۹ مجهز به یک مجموعه پیشرفته اویونیک شامل یک کامپیوتر کنترل مرکزی اویونیک دوگانه، یک سیستم کنترل پرواز خودکار، یک کامپیوتر داده هوایی، یک سیستم ناوبری اینرسی، یک سیستم موقعیت یابی جهانی و یک نقشه متحرک دیجیتال است.
همچنین دارای سیستم رمزگذاری صدا، سیستم انتقال داده و تصویر و مجموعه DAS با اقدامات متقابل غیرفعال و فعال است. این بالگرد به یک توپ ۲۰ میلی متری سه لول از نوع گاتلینگ مجهز است.
این بالگرد همچنین دارای غلافهای ۱۲.۷ میلی متری، موشکهای هدایت شونده ضد تانک و موشکهای هوا به هوا، راکتهای ۷۰ میلی متری و راکتهای هدایت شونده است.
T۱۲۹ از دو موتور توربوشفت LHTEC T۸۰۰-۴A استفاده میکند. هر موتور میتواند ۱۰۱۴ کیلووات توان خروجی تولید کند. هلیکوپتر T۸۰۰-۴A نسخه صادراتی دارای موتور CTS۸۰۰ است.
T۱۲۹ میتواند با سرعت ۱۴ متر بر ثانیه بالا رود. حداکثر سرعت کروز آن ۲۶۹ کیلومتر در ساعت است. برد معمولی و تحویلی این هلیکوپتر به ترتیب ۵۶۱ کیلومتر و ۱۰۰۰ کیلومتر است. سقف خدمات این بالگرد ۶۰۹۶ متر است.