برق دزدی ماشین به معنای مصرف نادرست قطعات از برق باتری خودرو هنگام خاموش بودن موتور است. اگر باتری خودرو خیلی زود تخلیه میشود، احتمالاً یک یا چند قطعه بیدلیل درحال مصرف برق هستند. ضعیف شدن نور چراغها، دیر استارت خوردن، ریپزدن موتور و… ممکن است جزو نشانههای برق دزدی خودرو باشند. در این مطلب از دیجیاتو، نگاهی به علائم برق دزدی ماشین خواهیم داشت و شما را با نشانههای برق دزدی ماشین آشنا خواهیم کرد. همچنین با پیگیری علائم متوجه خواهیم شد برق دزدی ماشین از کجاست و چگونه میتوان برق دزدی خودرو را برطرف کرد. با ما همراه باشید.
نگاه اولیه به برق دزدی ماشین
پس از خاموشکردن خودرو، سیستم احتراق جریان برق را از موتور قطع میکند اما اتصال باتری قطع نمیشود. بنابراین قطعاتی وجود دارند که از برق باتری استفاده میکنند. بخشی از این مصرف برق برای روشن نگهداشتن ساعت خودرو، رادیو، دزدگیر، قفل مرکزی و... لازم است. باتری انرژی این اجزا که بیشتر از چند میلیآمپر نیست، را تأمین میکند.
مقدار طبیعی تخلیه باتری برای خودروهای جدید بین ۵۰ تا ۸۵ میلیآمپر و در خودروهای قدیمی کمتر از ۵۰ میلیآمپر است. بیشتر از این برق دزدی محسوب میشود و باید مکانیک آن را بررسی کند. برخی از دلایل برق دزدی خودرو اشکال در سیستم الکتریکی اتومبیل ازجمله کویل و وایر شمع است. سیمپیچ القایی کویل تولید جریان برق با ولتاژ بالا و کمک به جرقهزدن شمع را برعهده دارد. وایر شمع این برق را از کویل به سر شمع منتقل میکند.
حتی مرز ۸۵ میلیآمپر در خودروهای جدید بهمرور روی عمر و عملکرد باتری تأثیر منفی میگذارد؛ بنابراین شارژ و نگهداری باتری باید به گونهای انجام شود که ولتاژ آن به زیر ۱۲.۴ ولت نرسد؛ چون پسازآن باتری شروع به خوردگی و سولفاته شدن میکند.
چگونه متوجه شویم برق دزدی ماشین از کجاست؟
ابتدا باید اجزای درحال برق دزدی خودرو را پیدا و بررسی کنید. سپس میتوانید مشکل آنها را رفع کنید.
بهتر است درصورت برق دزدی خودرو آن را به مکانیک نشان دهید اما گاهی ممکن است خودتان بتوانید بهسادگی این مشکل را رفع کنید. بیشترین برق دزدی خودرو از طریق رادیو، سیستم پخش، دزدگیر، کویل، وایرهای شمع و سیستم قفل مرکزی اتفاق میافتد.
روشهای تشخیص برق دزدی خودرو
۱. استفاده از لامپ
۲. تست تخلیه باتری از نظر آمپراژ
۳. تست تخلیه باتری از نظر افت ولتاژ
ابتدا باید مراحل زیر را پیش از شروع آزمایش انجام دهید:
مرحله اول: آمادگی برای آزمایش
– همه دستگاههای جانبی را از خودرو جدا کنید و مطمئن شوید هیچ وسیله الکتریکی روشن نیست. رادیو، کولر، چراغها، برفپاککن و... را خاموش کنید.
– خودرو را خاموش کنید و سوئیچ را بردارید.
– همه درها و صندوق عقب را ببندید تا هیچیک از مدارها فعال نباشند.
– همه کابلها و دستگاه موقعیتیاب (جیپیاس) و شارژر را جدا کنید.
–دستکش عایق بپوشید و اگر جواهراتی در دست دارید، آنها را دربیاورید تا دچار برقگرفتگی نشوید.
– این کار را در نزدیکی شعله یا ماده محترقه انجام ندهید و محیط اطراف تهویه مناسبی داشته باشد.
– مطمئن شوید باتری کامل شارژ دارد و اگر باتری کهنه یا فرسوده است، آن را تعویض کنید؛ بنابراین برای پیداکردن دلیل برق دزدی خودرو به باتری سالم نیاز دارید.
مرحله دوم: جداکردن باتری
– کابل منفی را از پایانه منفی باتری جدا کنید، سپس میتوانید ۳ روش زیر را انجام دهید.
روش اول: استفاده از لامپ
برای این کار به لامپ کوچک ۲ ولتی که با جریان ۲ یا ۳ آمپر کار کند، نیاز دارید. این کار بدون سیم هم انجام میشود اما بهتر است از تکه سیم دورشتهای نازک مخصوص لامپهای کوچک استفاده کنید. سر سیم مثبت را با چسب به ته سربی لامپ و سر دیگر آن را روی پایانه مثبت باتری بچسبانید. سر سیم منفی را به بدنه سرپیچ لامپ بچسبانید و سر دیگر را روی پایانه منفی باتری قرار دهید. اگر لامپ کاملا روشن شود، خودرو برق دزدی دارد.
البته این روش مشخص نمیکند برق دزدی از کدام قسمت خودرو است.
روش دوم: تست تخلیه باتری از نظر شدت جریان (آمپراژ)
در این روش با بررسی تمام مدارهای الکتریکی مختلف متوجه میشویم کدامیک باوجود خاموش بودن درحال استفاده از برق باتری هستند. البته در این روش لازم نیست مدارهای مربوط به برخی قابلیتهای خودرو مانند ساعت یا استریو را که پس از خاموشکردن خودرو همچنان روشن هستند، بررسی کنید.
ابتدا کابل منفی باتری (مشکی) را از پایانه منفی جدا کنید. حالا میله اتصال (پراب) مشکی آمپرمتر / مولتیمتر را به سرباتری منفی متصل کنید. سپس میله اتصال قرمز دستگاه را به کابل باتری که آن را جدا کردید، متصل کنید.
سوکت مشکی را به ورودی com و سوکت قرمز را به بالاترین ورودی آمپر (۲۰ آمپر یاMax ) وصل کنید. در این حالت، باید عدد صفر آمپر نمایش داده شود.
حالا کلید مولتیمتر را روی شماره پایینتر قرار دهید و این کار را تکرار کنید تا یک عدد بالاتر از صفر را نشان دهد. اگر خودرو برق دزدی نداشته باشد، این عدد نباید بیشتر از ۵۰ میلیآمپر شود.
اگر این عدد بیشتر از ۵۰ میلیآمپر است، مشکلاتی در یک یا چند مدار الکتریکی وجود دارد. برای بررسی مدارها باید با فیوزها کار کنید. در این مرحله، باید پرابهای مولتیمتر را با گیره پلاستیکی روی باتری ثابت کنید.
هشدار مهم:
هنگامی که مولتیمتر بهشکل سری به باتری وصل است، هرگز نباید موتور خودرو، رادیو، بخاری یا هرچیز دیگری روشن یا حتی در خودرو باز شود. این کار ممکن است مولتیمتر را منفجر کند.
برای یافتن مدار معیوب ابتدا با جعبه فیوز زیر کاپوت شروع کنید. یکییکی فیوزها را با گیره بیرون بکشید و هر بار مولتیمتر را ببینید. سپس فیوز را دوباره سر جای خود قرار دهید و فیوز بعدی را بکشید. هر فیوزی که با بیرونکشیدن آن عدد آمپر به زیر حد نرمال برسد، آن مدار معیوب است.
اگر در زیر داشبورد سمت راننده و سمت سرنشین جعبه فیوز وجود دارد، باید آنها را هم بررسی کنید. ابتدا مولتیمتر را از باتری جدا کنید. با گیره یا ابزار مشابهی سوئیچ دو در جلو را فشار داده و در حالت باز ثابت کنید. با این کار دیگر لازم نیست درصورت بازوبستهکردن درها مدام مولتیمتر را از فیوزها جدا کنید.
همه مراحل بالا را روی این فیوزها هم انجام دهید.
تمام اطلاعات مدارهای ابزارهای جانبی مختلف ازجمله رادیو، چراغها و... روی درِ جعبه فیوزها نوشته شده است؛ بنابراین بهراحتی میتوانید اجزای درحال برق دزدی را پیدا کنید.
روش سوم: تست تخلیه باتری از نظر افت ولتاژ
در خودروهای جدید که تعداد واحدهای کنترل بیشتر است، معمولاً باید ۳۰ دقیقه صبر کنید تا آنها کامل خاموش شوند. حتی ممکن است هنگام آزمایش به روش قبلی، برخی واحدها را اتفاقی فعال کنید.
همچنین اگر یکی از واحدها درحال تخلیه باتری باشد، قطع باتری برای تست آمپراژ باعث خاموشی آن واحد میشود و درنتیجه نمیتوانید منبع برق دزدی را پیدا کنید؛ چون آن واحد ریسِت (تنظیم مجدد) میشود.
آزمایش افت ولتاژ برای خودروهای جدید و قدیمی قابلانجام است. این آزمایش افت ولتاژ بهدلیل افزایش مقاومت ناشی از گرمای جریان الکتریکی در یک مدار را نشان میدهد.
برای این کار پرابهای مولتیمتر شما باید نوکتیز باشند تا بهخوبی با ۲ نقطه کوچک پشت هر فیوز تماس پیدا کنند.
با مراجعه به دفترچه راهنمای خودرو ببینید چقدر طول میکشد تمام واحدها خاموش شوند (این زمان معمولاً بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه است اما در برخی خودروها به ۸ ساعت میرسد).
مولتیمتر را روی مقیاس میلیولت قرار داده و روشن کنید.
ابتدا افت ولتاژ را در فیوز مدارهای ساعت یا استریو و بخش کامپیوتری خودرو امتحان کنید که هریک از آنها جریان بسیار کمی از برق دارند. از عدد آنها میتوانید بهجای مرجع استفاده کنید. ۲ نقطه تست پشت هر فیوز را با سر نوکتیز پرابهای مولتیمتر تماس بدهید (فیوزها را خارج نکنید) و ارقام روی نمایشگر مولتیمتر را مشاهده کنید.
این کار را با فیوزهای زیر داشبورد و زیر کاپوت نیز انجام دهید. اگر مدارها برق دزدی نداشته باشند، افت ولتاژ روی صفر میلیولت خواهد بود. هرجا افت ولتاژ اتفاق بیفتد، آن قطعه درحال برق دزدی است.
پس از پیداکردن عامل برق دزدی، درصورت نیاز به تعویض قطعه یا سیم بهتر است این کار را به مکانیک بسپارید.
جمعبندی
برق دزدی ماشین یکی از مشکلات مرسوم در خودروهای مسن با کارکرد بالاست. این مشکل بهدلیل فرسودگی قطعات اتفاق میافتد اما ممکن است برخی دلایل دیگر نیز این موضوع را پدید آورند. مونتاژ ضعیف قطعات، کیفیت پایین تجهیزات برقی استفاده شده یا دستکاری افراد غیرمتخصص در خودرو، باعث آسیب به سیستم برقی خودرو خواهد شد.
به خاطر داشته باشید خودروها برای فعالیت صحیح، باید هرچند وقت یک بار روشن شوند. بهتر است تا اتومبیل خود را هفتهای یک بار روشن کنید. درصورتیکه اتومبیل شما مشکل برقدزدی داشته باشد، در بررسیهای هفتگی متوجه آن خواهید شد. بدیهی است بروز مشکل برق دزدی هزینههای بسیاری را به جیب راننده تحمیل میکند؛ زیرا تعویض و یا تعمیر باتری و دینام خودرو بسیار گران تمام میشود.