سفر تابستانی؛ از آبشارها تا بندهای جذاب در خنک‌‌ترین جاهای بیرجند

مرکز استان خراسان جنوبی؛ یعنی بیرجند علاوه بر آثار چند هزار ساله، زیبایی‌های بی‌همتایی را در دل خود جای داده که در فصل تابستان می‌توان برای فرار از گرمای شهرهای شلوغ به آنجا پناه برد.

شناسه خبر: ۴۱۱۴۴۷
سفر تابستانی؛ از آبشارها تا بندهای جذاب در خنک‌‌ترین جاهای بیرجند

راهنماتو- اگر علاوه بر دیدن آثار تاریخی علاقه دارید که کمی از فضای شهری دور باشید و هوایی تازه کنید ما به شما مقصدی بی‌نظیر را پیشنهاد می‌دهیم. مقصدی که هم به زبان طبیعت و هم به زبان تاریخی سخن می‌گوید؛ منظورمان بیرجند است.

به گزارش راهنماتو، مرکز استان خراسان جنوبی علاوه بر آثار چند هزار ساله، زیبایی‌های بی‌همتایی را در دل خود جای داده که در فصل تابستان می‌توان برای فرار از گرمای شهرهای شلوغ به آنجا پناه برد. برای معرفی جاهای خوش آب و هوای بیرجند همراه راهنماتو باشید.

آبشار گیوک

photo_5911254749406150442_x

یکی از زیباترین و خوش آب و هواترین جاذبه‌های طبیعی بیرجند که به دره‌ای سرسبز و زیبا منتهی می‌شود، آبشار گیوک است. اگرچه پس از احداث سد گیوک از مقدار آب این آبشار کاسته شده، اما همچنان زیبایی‌های خاص خودش را دارد. ساختار این آبشار طبقه‌ای است و مرتفع‌ترین آن به 8 متر می‌رسد. صخره‌‌های اطراف این آبشار همگی مخملی و سبز هستند و اطراف آن فضای مناسبی برای پیک نیک و کمپ زدن وجود دارد که می‌توانید ساعات خوشی را در آن سپری کنید. اگر هم دوست داشته باشید در نزدیکی این آبشار زیبا اقامت کنید، روستای گیوک پذیرای شماست. دمای هوا در این منطقه بین 22 تا 38 درجه است.

برای رفتن به آبشار گیوک باید به خراسان جنوبی، پنج کیلومتری جاده بیرجند به کرمان، نزدیکی روستای گیوک بروید.

آبشار چهارده

photo_5911254749406150450_y

یکی دیگر از آبشارهای زیبای اطراف بیرجند که بلندترین آن ارتفاعی به اندازه 7 متر دارد، آبشار چهارده است. حضور این آبشارهای زیبا باعث شده که اطراف آن‌ها فضایی سرسبز و جذاب به وجود آید. از آن جایی که این مجموعه آبشارها در ارتفاعات قرار گرفته‌‌اند، آب و هوای این محل بسیار خنک و جذاب است؛ این دقیقا چیزی است که در فصل تابستان می‌خواهیم. ضمنا اگر به کوهنوردی علاقمند باشید می‌توانید روی کوه‌هایی که آبشار چهارده را احاطه کرده‌اند حساب کنید. فراموش نکنید که این آبشارها در نزدیکی روستای چهارده قرار دارند و اگر دوست داشته باشید در نزدیکی آن اقامت کنید می‌توانید مهمان این روستا باشید. دمای هوا در این منطقه بین 17 تا 28 درجه است.

برای رفتن به آبشار چهارده باید به یرجند ارتفاعات باقران، روستای ۱۴ بروید.

بند دره

photo_5911254749406150451_x

دوست دارید در فصل تابستان، وقتی به دنبال ییلاقی خنک برای اقامت می‌گردید، سراغی از قدیمی‌ترین سد بیرجند بگیرید؟ بند دره سدی است که پایه‌های آن را در دوران زندیه و قاجاریه گذاشته‌اند و همین مساله باعث شده که اطراف این بند سرسبز و آب و هوای آن خنک باشد. نکته این است که بند دره یک سد کوهستانی به حساب می‌‌آید؛ یعنی ما در ارتفاعات قرار داریم! جالب است بدانید دلی نامگذاری این بند، عبور از دل دره‌ها و پستی و بلندی‌هایی است که سر راهش قرار گرفته است. دمای هوا در این منطقه بین 18 تا 32 درجه است.

برای رفتن به بند دره باید به پنج کیلومتری انتهای خیابان مدرس، رشته‌کوه باقران، دریاچه و بند دره بروید.

آبشار هنگر

photo_5911254749406150452_x

در مسیر رودخانه هنگر بر روی صخره‌های بالا دست خطوطی نقره‌آبی به سمت سطح زمین در جریان اند. این آبشار زیبا که از دل قلوه سنگ‌ها می‌جوشد در حوضچه‌های طبیعی قل قل می‌کند و یک تصویر زیبا که تا ابد در ذهن بیننده باقی خواهد ماند را از بیرجند جلو چشمان شما می‌آورد. همچنین بعد از دیدن این آبشار زیبا و آب‌تنی در آب‌های خروشان‌اش می‌توانید برای استراحت در شهر شوسف اقامت کنید. دمای هوا در این منطقه در آخرین روزهای مردادماه بین 22 تا 34 درجه است.

برای رفتن به آبشار هنگر باید به شهرستان سربیشه، ۳۰ کیلومتری شهر مرزی درح بروید.

چشمه آب‌ترش سربیشه

photo_5911254749406150453_y

آب‌های معدنی شفابخش به استقبالتان می‌آیند. چشمه آب‌ترش سربیشه که دل سنگ‌های آتشفشانی بازالت و آندزیت به بیرون می‌جوشد و برای درمان بیماری‌های پوستی، دردهای مفصلی، رماتیسم، اختلالات غدد داخلی، بیماری‌های گوارشی، اعصاب و روان و همچنین، مشکلات عضلانی و بیماری‌های زنان را التیام بخش است به یکی از مکان‌های دیدنی و خوش آب و هوای بیرجند تبدیل شده است که کوه‌های بلند و دشت‌های سرسبز آن را در آغوش کشیده‌اند. نزدیکی روستای آب‌ترش به این چشمه به شما کمک می‌کند که بعد از آب‌تنی در این روستا اقامت کنید. دمای هوا در آخرین روزهای مردادماه در این منطقه بین 20 تا 34 درجه است.

برای رفتن به این چشمه باید به سربیشه، روستای آب ترش بروید.

نظرات
پربازدیدترین خبرها