به وقت سفر پاییزی

خوش آب و هواترین جاهای دیدنی ساوه در فصل پاییز

از شهر زیرزمینی ۷۰۰۰ ساله تا آبشاری بی‌نظیر در میان درخت‌هایی رنگارنگ در فصل پاییز؛ به وقت سفر پاییزی کدام یک از جاهای دیدنی ساوه را انتخاب کنیم؟ در این مطلب ۵ جای دیدنی جذاب ساوه را به شما معرفی می‌کنیم.

شناسه خبر: ۴۱۳۹۶۶
خوش آب و هواترین جاهای دیدنی ساوه در فصل پاییز

راهنماتو- وقتی نام ساوه را می‌شنویم ناخودآگاه ترکیب واژه‌ای آهنگین به گوشمان می‌خورد؛ انار ساوه! حالا این زنجیره ادامه پیدا می‌کند و با انار به یاد پاییز می‌افتیم. به یاد سفره شب یلدا‌، شب‌های بلند، حیاطی با طوفانی از رنگ‌ها! همه این‌ها در ساوه پررنگ‌تر است. اما کجا؟

به گزارش راهنماتو، ساوه شهری است با آب و هوای گرم و خشک. اما، همین که به فصل پاییز نزدیک می‌شویم ساوه، در میان مقاصد گردشگری ما می‌درخشد. به خصوص حالا که می‌دانیم در آبان ماه، ساوه با جشنواره انار پذیرای ماست. جالب این است که ساوه با آن آب و هوای گرم و خشکش، روستاها، طبیعت و جاذبه‌های تاریخی زیادی برای بازدید دارد چراکه سنگ بنای آن از دوره ساسانیان گذاشته شده است. راهنماتو در این مطلب از راهنمای سیر و سفر جذاب‌ترین جاهای دیدنی ساوه را به شما معرفی می‌کند تا به وقت سفر پاییزی برنامه‌ای جالب داشته باشید.

روستای گردشگری سامان

جاذبه_گردشگری_سامان_اتاقک_-5

یکی از جاهای دیدنی ساوه که نسبت به سایر نقاط شهر آب و هوایی خنک‌تر دارد روستای گردشگری سامان است. این روستا که در ارتفاع ۱۹۵۰ متری از سطح دریا قرار دارد، با رودخانه سامان، آبشارهای قد و نیم قد فصلی و آسیاب‌های آبی قدیمی‌اش که نشان از قدمت آن دارند در فصل پاییز مکانی مناسب برای سفر است. در این فصل، درخت‌ها رفته رفته زرد و بعد لخت می‌شوند و جلوه‌ای بی‌نظیر از طبیعت ساوه را به چشممان پیشکش می‌کنند. حال این روستا با فراهم کردن موقعیتی مناسب می‌تواند پذیرای شما برای اقامت، کمپ، طبیعت‌گردی یا یک پیک نیک خانوادگی جذاب باشد.

برای رفتن به روستای گردشگری سامان باید به استان مرکزی،‌ شهرستان ساوه، دهستان کوهپایه، روستای سامان بروید.

قلعه دختر ساوه

jpg (2)

شاید در فصل تابستان طاقت گرما را نداشته باشیم و از دیدن جاهای تاریخی که در دل طبیعتی با آب و هوای خشک قرار گرفته‌اند اجتناب کنیم، اما وقتی به فصل پاییز می‌سیم بازدید از جاهای تاریخی مثل قلعه دختر ساوه یک انتخاب بی‌نظیر است. کافی است کمی جوش و خروش کوهنوردی داشته باشید و روحیه‌ای جست و جوگر در تاریخ. قلعه دختر ساوه، یکی از بناهای تاریخی و باستانی ایران است. این قلعه با معماری منحصر به فرد و موقعیت استراتژیک خود، همواره مورد توجه تاریخ‌دانان و گردشگران بوده است. برخی پژوهشگران معتقدند که این قلعه در دوره ساسانیان ساخته شده است و در دوره صفویان و تیموریان دوباره مورد استفاده قرار گرفته. نکته جالب در مورد این قلعه حضورش در کوه هندس و تپه‌های سرخ رنگ است که به فصل پاییز جلوه‌ای بی‌نظیر پیدا می‌کند. بعلاوه این قلعه در نزدیکی روستایی متروکه به نام قیزقلعه قرار گرفته و بازدید از این روستا نیز خالی از لطف نیست.

برای رفتن به قلعه دختر ساوه باید به استان مرکزی، ۲۳ کیلومتری ساوه، روستای قیز قلعه بروید.

روستاهای سنگستان و خلیفه کندی

عکس-سنگستان

منطقه نمونه گردشگری سنگستان و خلیفه کندی، یکی از زیباترین و بکرترین مناطق طبیعی ایران است که در 75 کیلومتری شمال شهر ساوه و در بخش نوبران واقع شده است. این منطقه با طبیعتی سرسبز، آب و هوای دلپذیر و جاذبه‌های گردشگری متنوع، هر ساله گردشگران بسیاری را به سوی خود می‌کشاند. جالب است بدانید که این منطقه با وجود باغ‌های میوه از جمله انار از میانه شهریور ماه تا آخر پاییز با درخت‌هایی پر از گل انار شما را پذیرایی می‌کند. به جز آن، رودخانه مزلقان را نباید فراموش کنیم که سببی است برای زیبایی دوچندان این باغ‌های میوه و منطقه سنگستان و خلیفه کندی. بنابراین می‌توانید به وقت سفر پاییزی روی این منطقه حساب باز کنید.

برای رفتن به سنگستان و خلیفه کندی باید به استان مرکزی، ۷۵ کیلومتری شهر ساوه، روستاهای سنگستان و خلیفه کندی بروید.

شهر زیرزمینی آوه

شهر زیرزمینی آوه

jpg (1)

۷۰۰۰ سال قدمت کم نیست؛ وقتی منطقه‌ای چنین قدمتی داشته باشد، بدون شک چیزهای اعجاب‌آوری در آن خواهیم دید. منظور شهر زیرزمینی آوه و تپه تاریخی آن در ساوه است. این شهر زیرزمینی که در جنوب شرقی ساوه و در نزدیکی سلفچگان قرار دارد مربوط به دوره‌ای است که اردشیر بابکان می‌زیسته. اگرچه آثار به دست آمده از این شهر زیرزمینی نشان از قدمت آوه به دوره مفرغ دارد، اما کاروانسرای عباسی در آن نشان می‌دهد که در دوره صفویان نیز از آن استفاده می‌شده است. این شهر زیبا که در فصل پاییز آب و هوایی مناسب برای گشت و گذار دارد می‌تواند ساعات هیجان انگیزی را در یک سفر پاییزی برای شما رقم بزند.

برای رفتن به شهر زیرزمینی آوه باید به استان مرکزی، جنوب شرقی شهر ساوه، حاشیه آزادراه ساوه ـ سلفچگان بروید.

روستای آقچه قلعه

jpg

اگر دوست داشته باشید به وقت سفر پاییزی در دل طبیعت متفاوت و جذاب ساوه اقامت داشته باشید یا کمپ بزنید بهتر است به روستای آقچه قلعه بروید. این روستا که در بستر رودخانه قره چای به وجود آمده است، آب و هوایی معرکه، باغ‌های میوه پربار و آبشاری زیبا با نام آبشار آقچه قلعه دارد. وقتی پاییز می‌شود، منظره رنگارنگی از درخت‌های بیشمار اطراف این رودخانه، چشم‌اندازی نفس‌گیر و الهام‌بخش ایجاد می‌کند که حتما باید با چشم‌های خودتان ببینید. پس اگر عاشق روستاگردی هستید در فصل پاییز روستای آقچه قلعه را فراموش نکنید.

برای رفتن به روستا و آبشار آقچه قلعه باید به استان مرکزی، شهرستان ساوه رفته سپس از روی نقشه یا تابلوهای راهنما روستای آقچه قلعه را پیدا کنید.

نظرات
پربازدیدترین خبرها