به وقت سفر پاییزی

جاهای دیدنی یزد؛ زیباترین محله های یزد برای قدم زدن در کوچه های باستانی

قدم زدن در کوچه‌های پیچ در پیچ یزد، سفری است به اعماق تاریخ و معماری ایران. خانه‌های خشتی با بادگیرهای بلند و کوچه باغ‌های سرسبز، فضایی دلنشین و آرام را برای گردشگران فراهم کرده‌اند که در این مطلب به آن می‌پردازیم.

شناسه خبر: ۴۱۸۵۳۶
جاهای دیدنی یزد؛ زیباترین محله های یزد برای قدم زدن در کوچه های باستانی

راهنماتو- قرار است آشتی کنیم، در کوچه پس کوچه‌های قدیمی یزد که سخت تنگ است و صمیمی. قرار است از زیر ساباط‌ها و بادگیرها رد بشویم و به معماری اصیل این شهر زیبا فخر کنیم. زیباترین محله های یزد مرورکننده تاریخ ایران هستند.

به گزارش راهنماتو، شهر یزد شهری کویری و بسیار گرم است. به همین خاطر در روزهای پاییزی و زمستانی مسافران زیادی رهسپار آن می‌شوند. حالا شاید فکر کنید مردمان این شهر چطور تابستان را می‌گذراندند، اما کافی است از زیر بادگیرهای این شهر رد شوید و زیر سایه ساباط‌های کوچه‌های قدیمی‌اش راه بروید تا متوجه شوید که معماری چگونه توانسته بافت این شهر را برای فصول گرم سال مناسب کند. نکته این است که در شهر یزد انگار رنگ خورشید را بر دیوار خانه‌ها پاشیده‌اند، به همین خاطر همه چیز صمیمی و گرم است. از دیوارهای کاهگلی گرفته تا کوچه‌های سنگ فرش شده همگی حسی نوستالژی به ما القا می‌کنند. بنابراین در این مطلب از راهنماتو سعی می‌کنیم زیباترین محله‌های یزد را معرفی کنیم تا در یک سفر پاییزی لحظاتی خاص را در دفتر خاطراتتان به ثبت برسانید.

4602506_11zon

محله فهادان یزد

فهادان

فهادان، محله‌ای کهن و تاریخی در قلب یزد است، با کوچه‌های پیچ در پیچ و خانه‌های قدیمی‌اش، قصه‌های بسیاری برای گفتن دارد. این محله که زمانی محل سکونت اعیان و اشراف یزد بوده، امروزه به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر تبدیل شده است. فهادان در فصل پاییز، با برگ‌های زرد و نارنجی درختان و هوای دلپذیرش، جلوه‌ای وصف‌ناپذیر پیدا می‌کند. قدم زدن در کوچه‌های سنگفرش شده این محله و تماشای خانه‌های قدیمی با بادگیرهای بلند، شما را به سفری در زمان می‌برد. یکی از زیباترین خانه‌های قدیمی، خانه لاری‌ها است که در زمان قاجار ساخته شده است.

در فهادان، جاذبه‌های تاریخی بسیاری وجود دارد که هر کدام داستانی برای گفتن دارند. زندان اسکندر، با معماری منحصر به فردش، یکی از این جاذبه‌هاست که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. همچنین، خانه‌های قدیمی با معماری سنتی و بادگیرهای بلند، مساجد تاریخی و کاروانسراهای قدیمی، از دیگر جاذبه‌های دیدنی این محله هستند. فهادان، با حفظ بافت تاریخی خود، توانسته است هویت فرهنگی یزد را به خوبی نمایش دهد و به یکی از مقاصد محبوب گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شود.

محله چهار منار

چهار منار

چهارمنار یزد، گویی نگینی است که بر انگشتری از خاکستر و کویر می‌درخشد. محله‌ای که با قدم گذاشتن در آن، زمان به گذشته بازمی‌گردد و نسیمی از تاریخ بر چهره می‌وزد. کوچه‌های باریک و پیچ در پیچ، با خانه‌های گلی و بادگیرهای بلند، حکایت از روزگاری دارند که آرامش و سادگی بر زندگی حاکم بود.

هر گوشه از این محله، داستانی دارد برای گفتن. از بقعه‌های زیبا تا حسینیه‌ها و تکیه‌های قدیمی، یادآور آیین‌ها و مراسمی هستند که نسل به نسل منتقل شده‌اند. باغ دولت‌آباد با آن باغچه‌های سرسبز و آبنمای بلند، بهشتی کوچک در دل کویر است که خستگی را از تن می‌زداید.

قدم زدن در چهارمنار، سفری است به اعماق تاریخ و فرهنگ ایران. کوچه‌های این محله، گالری‌هایی از هنر معماری ایرانی هستند که با دیدنشان، روح انسان تازه می‌شود. اینجا هر بنایی، هر کوچه‌ای، هر بادگیری، حکایت از ذوق و سلیقه‌ی ایرانیان باستان دارد.

چهارمنار، تنها یک محله نیست، بلکه نماد هویت و اصالت ایرانی است. محله‌ای که در دل کویر، همچون نگینی می‌درخشد و هر بیننده‌ای را به تحسین وا می‌دارد.

محله خلف خانعلی

محله خلف خانعلی

خلف خانعلی، نامی آشنا برای هر یزدی است. محله‌ای که در دل کویر، قصه‌های بسیاری برای گفتن دارد. اینجا جایی است که زرتشتیان و مسلمانان در کنار هم زندگی می‌کردند و به هم احترام می‌گذاشتند. کوچه‌های باریک و پیچ در پیچ این محله، حکایت از روزگاری دارند که زندگی ساده‌تر و صمیمانه‌تر بود. خانه‌های قدیمی با بادگیرهای بلند و حیاط‌های خلوت، یادآور معماری اصیل ایرانی هستند.

حمام خلف خانعلی، با آن معماری زیبا و نورگیرهای اریب، روزی محل رفت و آمد اهالی بوده است. امروزه، این حمام تاریخی به یکی از جاذبه‌های گردشگری یزد تبدیل شده است. انجمن مرکزی زرتشتیان یزد نیز در این محله قرار دارد و نمادی از همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان در ایران است. قدم زدن در کوچه‌های خلف خانعلی، سفری است به گذشته و فرصتی برای آشنایی با تاریخ و فرهنگ غنی ایران.

محله کوشک نو

کوشک نو

کوشک نو، یکی از قدیمی‌ترین محله‌های یزد است که با قنات زارچ، یکی از طولانی‌ترین قنات‌های جهان، پیوندی ناگسستنی دارد. این محله‌ی تاریخی، با معماری اصیل ایرانی و بافت سنتی خود، گردشگران بسیاری را به سوی خود می‌کشاند. خانه‌های قدیمی با بادگیرهای بلند، حوض‌های سنگی و کوچه‌های پیچ در پیچ، جلوه‌ای از زندگی در گذشته را به نمایش می‌گذارند. قنات زارچ نیز با کاریزهای قدیمی و پایاب‌های زیبا، یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم یزد به شمار می‌رود.

محله شش بادگیر

شش بادیگیر

در بافت تاریخی شهر یزد محله‌ای زیبا به نام شش بادگیر وجود دارد که با آب انبار منحصر به فردش شناخته می‌شود. درواقع، محله شش بادگیر در یزد، با آب انبار تاریخی‌اش، یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین نقاط این شهر کویری است. این آب انبار با شش بادگیر بلند و هشت وجهی، نمادی از معماری اصیل ایرانی است. قدمت این بنا به دوره قاجار می‌رسد و با گنبد عظیم و تزئینات آجری، چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. بازدید از این محله و آب انبار، سفری است به اعماق تاریخ و معماری ایران.

اطراف میدان امیر چخماق

امیر چخماق

به جز محله‌های جذاب یزد که هر یک رنگ و بویی از تاریخ ایران دارند، باید بگوییم که اطراف میدان امیر چخماق نیز با بافت قدیمی روبه رو می‌شویم که قدم زدن در آن بسیار لذت‌بخش است. درواقع خود این میدان با معماری زیبا و اصیل ایرانیش می‌تواند یک غروب دل‌انگیز پاییزی را برایتان بسازد. در نزدیکی این میدان، آب انباری با همین نام وجود دارد که بسیار زیباست. آب‌انبار امیرچخماق، یکی از جاذبه‌های تاریخی یزد، با قدمتی از دوران صفویه، در میدان امیرچخماق قرار دارد. این بنا با پنج بادگیر هشت‌وجهی و گنبدی آجری، نمادی از معماری ایرانی است. امروزه این آب‌انبار به زورخانه تبدیل شده و ورزشکاران و علاقه‌مندان می‌توانند در آن به تماشای ورزش‌های زورخانه‌ای بپردازند.

نظرات
پربازدیدترین خبرها