۳ترفند برای آنکه مطمئن شوید «برای هم ساخته شده‌اید»

اگر آرزو می‌کنید که ای کاش با چند نکته ساده بتوانید متوجه شوید کسی که در حال حاضر در ابتدای راه آشنایی با او هستید می‌تواند شریک عاطفی بلندمدتی برای‌تان باشد، این مقاله راهنماتو برای شما نوشته است. فقط با ۳ترفند می‌توانید اطلاعات زیادی درباره طول مدت این رابطه به دست آورید. به شرط اینکه خودتان را فریب ندهید و اول خودتان را خوب شناخته باشید.

شناسه خبر: ۴۱۵۳۵۴
3ترفند برای آنکه مطمئن شوید «برای هم ساخته شده‌اید»

راهنماتو-وقتی تازه شروع به قرار گذاشتن با کسی می‌کنید، دانستن اینکه او هم به همان چیزهایی که شما به آن علاقه دارید، علاقه‌مند است، می‌تواند منبع خوشحالی و هیجان بالایی باشد و همان ابتدا ممکن است این حس را به شما القا کند که بهترین زوج ممکن هستید. این حس به خصوص وقتی قوی‌تر می‌شود که می‌فهمید هر دو سرگرمی‌ها و علایق کوچک و خاص مشترک دارید که حتی می‌تواند باعث شود فکر کنید سرنوشت شما را به هم پیوند داده است.

به گزارش راهنماتو، حالا تحقیقات علمی مشخص کرده‌اند که احتمالاً حق دارید که اینطور فکر می‌کنید. مطالعه‌ای که در سال 2018 انجام شد نشان داد که دو نفر وقتی نگرش‌ها و علایق نادر مشترک دارند، برای هم جذابیت‌های بین‌فردی زیادی دارند. مثلاً، توجه‌تان را به پاسخ یکی از کاربران ردیت جلب می‌کنیم که به سؤال «آیا با کسی که کاملاً علایق شبیه به شما دارد قرار می‌گذارید یا نه؟»، جواب داده است:

«من باهاش ازدواج کردم. همین الآن نشستم دارم باهاش بازی کامپیوتری می‌کنم و همزمان داریم یک انیمه با هم تماشا می‌کنیم و بعد از یک ورزش سخت در باشگاه داریم استراحت می‌کنیم. سه تا گربه‌مون هم درست زیر پامون دارن، استراحت می‌کنن.»

نیازی نیست علایق مشترک خیلی خاص باشند تا باعث شوند دو نفر با هم سازگاری پیدا کنند. حتی علایق خیلی ساده و رایج می‌توانند باعث پیوند عمیق‌تر دو نفر شوند. علایق مشترک عاملی است که باعث می‌شود شروع یک رابطه بی‌دردسر و بدون تقلا باشد و زمینه را برای آینده‌ای مشترک مهیا می‌کند.

اگر شما و کسی که فعلاً در مرحله قرار هستید، این اشتراکات را دارید، ممکن است بدانید که احتمالاً برای همدیگر ساخته‌ شده‌اید و رابطه‌تان احتمالاً شروع خوبی است. حالا با راهنماتو همراه باشید چون ما می‌خواهیم سه حوزه را به شما معرفی کنیم که اگر در آن اشتراک داشتید، می‌توانید ادامه این رابطه را تضمین کنید:

1.سلیقه موسیقایی مشترک

موسیقی نقشی بسیار قدرتمند در نزدیک کردن آدم‌ها به همدیگر دارد. سلیقه موسیقایی مشترک با شریک عاطفی صرفاً یک تصادف جالب نیست. این امر می‌تواند باعث عمیق‌تر شدن سازگاری شود. وقتی که از ژانرها و هنرهای مشترک لذت می‌برید، تجربه‌های مشترکی با هم می‌سازید که می‌تواند به تقویت پیوندتان کمک کند.

مطالعه‌ای که در سال 2011 در نشریه Personality and Social Psychology Bulletin منتشر شد، نشان داد که وقتی آدم‌ها سلایق موسیقایی مشترک دارند، اغلب به این معنی است که ارزش‌های مشترکی نیز دارند که متعاقباً احتمال جذب شدن آن‌ها به همدیگر و شکل دادن پیوند اجتماعی قوی‌تر را افزایش می‌دهد.

تصور کنید که دارید با هم در مسیری زیبا رانندگی می‌کنید و موسیقی مورد علاقه‌تان دارد پخش می‌شود. بدون اینکه حتی یک ضرباهنگ را از دست بدهید، هر دو با هم شروع به خواندن با خواننده آهنگ می‌کنید. بدون اینکه خیلی تلاش کرده باشید، هماهنگی‌ای بین‌تان ایجاد می‌کند که صرفاً در زمینه موسیقی نیست بلکه بازتاب‌دهنده هماهنگی شما با شریک عاطفی‌تان است.

هر چه باشد، موسیقی عواطف، ارزش‌ها و حتی شخصیت ما را بازتاب می‌دهد. وقتی هر دو از یک آواز لذت می‌برید، نشان می‌دهد که جهان عاطفی‌تان با هم هم‌خوانی دارد.

لذت مشترک، حس یکی‌بودن و ادراک مشترک ایجاد می‌کند و باعث می‌شود که اوج و حضیض‌های زندگی راحت‌تر طی شود.

34

2.سلیقه مشترک در سرگرمی

یکی دیگر از نشانگرهای قوی برای مناسب بودن یک زوج برای هم، برخورداری از سرگرمی‌ها و شوق‌آورندگان مشترک است. فرقی نمی‌کند که علاقه به ماجراجویی در طبیعت، علاقه به آشپزی یا علاقه به جمع‌آوری اشیاء کلکسیونی یا شرکت در فعالیت‌های مشابه مثل ورزش دسته‌جمعی و ...باشد، هر چه باشد باعث می‌شود که رابطه شما به طرز چشمگیری تقویت شود.

یکی از کابران ردیت در همین زمینه نوشته است:

«با عشق زندگی‌ام برای این قرار گذاشتم که دقیقاً علایق مشترک داشتیم! این مسئله برایم مایه جذابیت بود. حالا 12سال است که با هم هستیم. باور دارم که علایق مشترک همیشه می‌توانند موضوع جالبی برای صحبت کردن باشند. همیشه دوستی در کنارت است که می‌توانی درباره علایق بسیار مشترک‌ات با او صحبت کنی و تجربه‌های تازه را همراه او به زندگی‌ات دعوت کنی.»

مطالعه‌ای که در سال 2018، در نشریه International Journal of Applied Positive Psychology منتشر شد، نشان داد که وقتی زوج‌ها به فعالیت‌های سالم و مشترک علاقه نشان می‌دهند  و با هم این فعالیت‌ها را انجام می‌دهند، احساسات مثبت ناشی از این فعالیت‌ها باعث تقویت رابطه‌شان می‌شود.

مثلاً فرض کنید که به همراه شریک عاطفی‌تان عاشق پیاده‌روی هستید. برنامه آخر هفته‌تان مشخص است. یا تصور کنید هر دو عاشق غذا هستید. تلاش می‌کنید که با هم دستور پخت‌های مشترک را تمرین کنید و به رستوران‌های عجیب و غریب سراسر شهر بروید. این فعالیت‌های مشترک فرصتی برای پیوند عمیق‌تر و ایجاد خاطرات ماندگارتر ایجاد می‌کنند و متعاقباً باعث پیوند قوی‌تر می‌شوند.

343434

3.تیپ شخصیتی‌ مشابه

شخصیت نقشی بسیار مهم در همراهی آدم‌ها در کنار هم ایفا می‌کند و برخورداری از ویژگی‌های شخصیتی مشترک می‌تواند یکی از نشانگرهای قوی باشد که شما و شریک زندگی‌تان می‌توانید سازگاری بالایی با هم داشته باشید.

مطالعه‌ای که در سال 2007 در دانشگاه کالیفرنیا منتشر شد نشان داد زوج‌هایی با ویژگی‌های شخصیتی مشترک و مشابه بیش‌تر تمایل داشتند که تجربه‌های عاطفی مشابه داشته باشند. این اشتراک و شباهت عاطفی به مثابه پلی عمل می‌کرد که کمک‌شان می‌کرد توضیح دهند چرا زوج‌ها با شخصیت مشابه، اغلب کیفیت رابطه‌شان بهتر است.

زوج‌هایی که در گذر زمان به لحاظ شخصیتی شبیه به هم می‌شوند نیز تجربه‌های مشترک عاطفی با هم شکل می‌دهند. این همگرایی عاطفی (منظور زمانی است که زوج‌ها احساسات را مثل هم درک می‌کنند و مثل هم به آن‌ها واکنش می‌دهند) با رضایت عمیق‌تر از رابطه مرتبط است.

به زمانی فکر کنید که هر دو نفرتان با سطحی مشابه از اشتیاق با یک چالش برخورد می‌کنید یا زمانی که احساس شوخ‌طبعی‌تان سطح مشترکی دارد که منجر به آن می‌شود که به جوک‌ها به یک نسبت بخندید. یا هر دو در یک موقعیت اجتماعی به یک نسبت شرمگین می‌شوید. یا هر دو به یک نسبت از بعضی چیزها خوش‌تان نمی‌آید. هر دو دوست ندارید به بعضی جمع‌ها بروید یا هر دو از تیپ‌های مشترکی خوشتان می‌آید و دوستان‌تان نیز با هم اشتراکاتی دارند. همه این موارد باعث می‌شود که نیازی به تلاش و تقلای زیاد برای نزدیک شدن به همدیگر نداشته باشید.

این ویژگی‌های مشترک شخصیتی، با اینکه خیلی ظریف هستند، بازتاب‌دهنده پیوند عمیق و درک مشترک شما هستند که فراتر از تعاملات سطحی عمل می‌کنند. این امر نشان می‌دهد که شما به طور طبیعی در درک و واکنش نشان دادن به جهان اطراف‌تان با هم همراستا هستید.

این همراستایی و همخوانی محیطی هماهنگ ایجاد می‌کند که هر دو نفر احساس می‌کنید که با هم هماهنگ هستید، همدیگر را درک می‌کنید و درک می‌شوید، از هم حمایت می‌کنید و حمایت می‌شوید و ..

غفلت از اشتراکات مربوط به ویژگی‌های شخصیتی می‌تواند اطلاعات زیادی درباره طول مدت رابطه‌تان به دست بدهد. اگر شما و شریک عاطفی‌تان این اشتراکات را دارید، احتمالاً نشانه‌ای است از اینکه برای هم ساخته شده‌اید. 

نظرات
پربازدیدترین خبرها