۶ سوالی که والدین باید قبل از خریدن اولین گوشی هوشمند برای کودکان از خود بپرسند

قبل از خرید اولین تلفن همراه برای کودک، چند سوال کلیدی وجود دارد که والدین باید از خود بپرسند تا اطمینان حاصل کنند فرزندشان برای مسئولیت و چالش‌های احتمالیِ داشتن یک دستگاه تلفن آماده است یا خیر.

شناسه خبر: ۴۱۵۶۳۵
۶ سوالی که والدین باید قبل از خریدن اولین گوشی هوشمند برای کودکان از خود بپرسند

 در اینجا شش سوال وجود دارد که اِما رابرتسون، کارشناس امنیتی، یکی از بنیانگذاران آژانس سلامت و رفاه دیجیتال Digital Awareness UK، به والدین توصیه می‌کند در نظر بگیرند:

۱. آیا فرزندم می‌تواند خودش را مدیریت کند؟

یکی از مهم‌ترین عوامل برای ارزیابی این است که آیا کودک می‌تواند در استفاده از تلفن تعادل را حفظ کند یا خیر. والدین باید ارزیابی کنند که فرزندشان چگونه سایر وسایل الکترونیکی مانند تبلت و کنسول بازی را مدیریت می‌کند. تأثیر این وسایل بر خواب، معاشرت و فعالیت بدنی کودک به‌طور ویژه باید مورد بررسی قرار بگیرد.

اگر کودک برای مدیریت استفاده از این ابزارها با مشکل مواجه است، نشان می‌دهد که احتمالاً برای داشتن گوشی هوشمند آماده نیست. در عوض تهیه یک تلفن همراه ساده که امکان تماس‌های اولیه و پیامک بدون دسترسی به اینترنت را فراهم می‌کند ممکن است گزینه بهتری باشد.

این کار می‌تواند به کودک کمک کند تا قبل از مالکیت یک تلفن همراه هوشمند، رویه استفاده از فناوری را بهتر بپذیرد.

با این حال، از آنجایی که این تلفن‌های همراه ممکن است برای کودکان جذاب نباشند، می‌توانید با تعیین محدودیت‌های واضح، ایجاد یک روتین و نظارت بر استفاده آنها در یک دوره آزمایشی به او کمک کنید.

برای جلوگیری از لجبازی کودک می‌توانید چند ترفند تربیتی یاد بگیرید.

۲. آیا باید از قبل با فرزندم به توافق برسم؟

قبل از خرید تلفن همراه برای فرزندتان، شاید مفید باشد که در مورد میزان استفاده از دستگاه با او به توافقی با مرزهای مشخص برسید.

اِما پیشنهاد می‌کند که والدین شرایطی مانند رعایت محدودیت‌های سنی برای برنامه‌ها و بازی‌ها تعیین کنند. اغلب مؤثرتر است که از زبان محدودکننده‌ای مانند «نباید» یا «نه» اجتناب کنید و در عوض روی تعیین مرزهای مثبت تمرکز کنید.

بسیاری از خانواده‌ها تصمیم می‌گیرند که این قوانین را با همراهی یکدیگر ایجاد کنند و به همه اجازه می‌دهند در مورد آنچه احساس راحتی و امنیت می‌کنند، نظر بدهند. این کار تضمین می‌کند که کودک مسئولیت‌ها و محدودیت‌های مالکیت تلفن را درک می‌کند و در عین حال تجربه او را ساختارمندتر و مثبت‌تر می‌کند.

۳. چرا باید برای فرزندم تلفن همراه بخرم؟

والدین همچنین باید در نظر داشته باشند که در وهله اول چرا برای فرزندشان تلفن همراه تهیه می‌کنند. یکی از دلایل اصلی معمولاً ایمنی است. والدین با علم به اینکه می‌توانند در مواقع اضطراری با فرزند خود تماس بگیرند، احساس اطمینان می‌کنند.

از سوی دیگر، کودکان معمولاً برای هم‌گام ماندن با همسالان خود و احساس تعلق به بخشی از تعاملات اجتماعی که به صورت آنلاین اتفاق می‌افتد تلفن همراه می‌خواهند.

مهم است که به فرزندتان کمک کنید که درک کند داشتن گوشی هوشمند یک مسئولیت بزرگ است که باید در مورد سلامتی و ایمنی به آن توجه کرد.

۴. آیا فشار همسالان بر تصمیمم تأثیر می‌گذارد؟

فشار همسالان عامل رایجی است که هم بر فرزندان و هم والدین در هنگام تصمیم‌گیری در مورد تهیه تلفن برای کودک تأثیر می‌گذارد.

ترس از جا ماندن از اجتماع احساس رایجب است، اما همچنین فرصت مهمی برای کمک به فرزند در درک این موضوع است که فشار همسالان به تنهایی نباید نیروی محرکه‌ای در تصمیم گیری‌های بزرگ باشد.

صحبت کردن با فرزندتان در مورد مدیریت فشار همسالان می‌تواند یک مکالمه حساس اما مهم باشد که باید با همدلی و درک با آن برخورد کرد.

به کودک خود بیاموزید که تصمیماتی مانند مالکیت یک تلفن همراه باید بر اساس آمادگی و مسئولیت‌پذیری گرفته شود، نه فقط به این دلیل که دیگران آن را دارند.

۵. چگونه می‌توانم با والدین دیگر ارتباط برقرار کنم؟

صحبت کردن با والدین دیگر می‌تواند فوق العاده مفید باشد، به خصوص برای کسانی که برای اولین بار در این موقعیت قرار می‌گیرند. اِما والدین را تشویق می‌کند تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و نگرانی‌ها، تجربیات و استراتژی‌های مدیریت استفاده از تلفن توسط کودک خود را به اشتراک بگذارند.

داشتن یک رویکرد جمعی با سایر والدین می‌تواند به کاهش فشار بر کودکان و والدین برای انطباق با هنجارهای اجتماعی کمک کند و جامعه حمایتی را پرورش می‌دهد که در آن کودکان به دلیل نداشتن آخرین فناوری احساس انزوا کمتری می‌کنند.

۶. چگونه می‌توانم مطمئن شوم که فرزندم مسئولانه از تلفن خود استفاده می‌کند؟

آخرین و حیاتی‌ترین سوال این است که چگونه والدین می‌توانند اطمینان حاصل کنند که فرزندشان مسئولانه از تلفن همراه خود استفاده می‌کند. اِما تاکید می‌کند که حمایت از یک کودک در گذر از خطرات و فرصت‌های دنیای آنلاین یک فرآیند مداوم است که با رشد او تکامل می‌یابد.

بسیاری از کودکان با ایجاد محدودیت در استفاده از فناوری با محتوای نامناسب، اطلاعات نادرست یا چالش‌هایی مواجه می‌شوند. برای والدین بسیار مهم است که در مورد خطرات بالقوه آگاه بمانند و به طور فعال با فرزندان خود ارتباط برقرار کنند تا آنها یاد بگیرند زندگی دیجیتال خود را مدیریت کنند.

منبع : روزیاتو
نظرات
پربازدیدترین خبرها