ارزش بازنگری در نیمه اول سال: چه چیزهایی را باید ارزیابی کنیم؟

همیشه اول سال برنامه‌ها و اهدافی برای یکسال‌مان تعیین می‌کنیم، آیا می‌دانستید لازم است که در نیمه سال آن‌ها را مرور کنید؟ این مقاله درباره چگونگی ارزیابی ۶ماهه اول سال است.

شناسه خبر: ۴۱۶۰۸۰
ارزش بازنگری در نیمه اول سال: چه چیزهایی را باید ارزیابی کنیم؟

راهنماتو-نگاهی به نیمه اول سال جاری می تواند ترکیبی از احساسات را در بسیاری از افراد ایجاد کند.

به گزارش راهنماتو، آیا به هر آنچه می‌خواستم رسیدم؟ شاید. آیا همه چیز بر طبق برنامه پیش رفت؟ به ندرت. آیا آنجایی که آرزو داشتم تا نیمه سال باشم، هستم؟ تقریباً نه.

این پاسخ‌ها می‌تواند حس ناامیدی ایجاد کند اما لازم نیست ناامید شوید. حتی اگر اوضاع بر طبق برنامه پیش نرفته است، معنایش این نیست که حقیقتاً هیچ اتفاق خوبی در این 6ماه نیفتاده است. همین زندگی را زیبا می‌کند.

تنها چیزی که در این زندگی قطعیت دارد، فقدان قطعیت است. ما می‌توانیم هر چقدر که می‌خواهیم برنامه‌ریزی کنیم اما همچنان ممکن است که با اتفاقات غیرمنتظره مواجه شویم که هیچ ایرادی ندارد. زیرا معنایش این است که شما احتمالاً توانسته‌اید بسیار بیش‌تر از برنامه‌ریزی اولیه به موفقیت‌هایی دست پیدا کند.

در 6ماه اتفاقات و تغییرات زیادی متصور است و مهم این است که این تغییرات را پذیرا باشید. برای همین لازم است که در نیمه اول سال یک بازنگری داشته باشید. اما چه چیزهایی را دقیقاً باید بررسی کنید؟ با راهنماتو همراه باشید تا به شما بگوییم:

Screenshot 2024-09-23 105653

1.وقتی به 6ماه گذشته نگاه می‌کنید، محبوب‌ترین دستاوردهایتان چه بوده‌اند؟

هر چیزی می‌تواند در این فهرست قرار بگیرد. این اتفاق می‌تواند خیلی کوچک یا خیلی بزرگ باشد و مهم نیست که دیگران چه فکری درباره آن می‌کنند. مهم‌ترین بخش این داستان آن است که شما به این دستاوردها افتخار می‌کنید. شاید مثلاً در 6ماه گذشته یک کتاب جذاب خوانده‌اید که طی چند سال گذشته همیشه دوست داشتید آن را بخوانید. شاید یک مهارت جدید یاد گرفته‌اید، به یک سفر لذتبخش‌ رفته‌اید، یک غذای تازه یاد گرفته‌اید یا یک سرگرمی جدید را امتحان کرده‌اید. یا شاید شغل‌تان را عوض کردید، به چیزی که برایتان خوشایند نبوده یک «نه» بزرگ گفته‌اید یا برای احقاق حقوق و باورهایتان مقاومت و ایستادگی کرده‌اید. شاید دوست جدید پیدا کرده‌اید، یاد گرفته‌اید که باید بر اساس ارزش‌هایتان رفتار کنید، یاد گرفته‌اید که احساسات‌تان را بروز بدهید. یک رابطه بد را تمام کرده‌اید. به شخصی کمک کرده‌اید.

شما در 6ماهه اول سال چه دستاوردی داشته‌اید که به آن افتخار می‌کنید؟

2.وقتی به توانایی‌ها و خودتان در 6ماهه گذشته نگاه می‌کنید، رشدتان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

باز هم این شما هستید که می‌توانید هر طور که می‌خواهید به این پرسش پاسخ بدهید. می‌توانید پاسخی معنوی، عاطفی یا منطقی به این پرسش بدهید. آیا شجاع‌تر شدید که بتوانید چیزهای تازه را امتحان کنید؟ آیا به لحاظ عاطفی رشد کرده‌اید که استراتژی‌های برای کنترل خشم و استرس‌تان یاد گرفته باشید؟ یا آیا به لحاظ فیزیک رشد کرده‌اید و توانسته‌اید از بدن‌تان بهتر مراقبت کنید؟

وقتی به 6ماه گذشته نگاه می‌کنید، رشدتان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

3.وقتی تاکنون به سالی که گذشت نگاه می‌کنید، چه لحظات شادی را به خاطر می‌آورید؟

بیایید نگاهی دقیق‌تر بیندازیم و لحظات شاد چندماه قبل را مرور کنیم. چه لحظاتی بودند که در آن‌ها احساس رضایت و خونسردی کردید؟ چه زمانی بیش‌تر از همه احساس رضایت کردید؟ چه لحظاتی بودند که احساس کردید با خودتان و جهان‌تان صادق هستید؟ چه لحظاتی بودند که باعث شدند از ته دل بخندید؟ فکر کنید که چه چیزهایی خوشحالی برایتان آوردند و آن خاطرات را دوباره مرور کنید.

اگر با دقت به 6ماه گذشته نگاه کنید، می‌توانید به خودتان یادآوری کنید که طی همین 6ماه چه مسیر زیبایی را به عنوان یک انسان طی کرده‌اید. متوجه می‌شوید که چه میزان دستاورد کسب کرده‌اید، چقدر رشد کرده‌اید و چه تعداد لحظات جالب گذرانده‌اید. شاید امسال دقیقاً بر مبنای برنامه‌ریزی قبلی طی نشده باشد اما حتماً اتفاقات جالبی در آن رخ داده است.

یکی از اجزای این ماجراجویی دیوانه‌وار که نامش زندگی است همین است: از هر چه برایتان رخ می‌دهد، به بهترین نحو استفاده کنید. لذت ببرید!

 

نظرات
پربازدیدترین خبرها