
راهنماتو- زمان ارزشمند است. زمان تنها منبعی است که همه ما به یک اندازه در اختیار داریم، اما بسیاری از ما احساس میکنیم که هرگز به اندازه کافی وقت نداریم.
به گزارش راهنماتو، نتایج مطالعاتی مانند «نظرسنجی استفاده از زمان در آمریکا» نشان میدهند که هر فرد معمولی روزانه حداقل 4 ساعت و نیم وقت آزاد دارد. با وجود این بسیاری از مدام میگویند: «برای انجام برخی امور بااهمیت در زندگی وقت کافی ندارم.»
این مشکل فقط به شهروندان آمریکا محدود نمیشود. اما ریشه آن چیست؟ چرا با وجود این همه زمان آزاد، همچنان احساس میکنیم فرصت کافی برای انجام کارهای مورد علاقه و ارزشمند خود نداریم؟
واقعیت این است که ما نمیتوانیم زمان را کنترل کنیم. زمان منبعی محدود است و وقتی میگذرد، دیگر بازنمیگردد. اما میتوانیم نحوه استفاده از زمان را کنترل کنیم و بهجای اینکه احساس کنیم زمان از دستمان میرود، میتوانیم با استفاده از برخی روشها، دوباره کنترل آن را به دست بگیریم و روی فعالیتهایی تمرکز کنیم که واقعاً برایمان مهم هستند.
پس به جای اینکه اجازه دهیم زمان ما را کنترل کند، باید یاد بگیریم زمان را مدیریت کنیم. در ادامه این مطلب از راهنماتو به شما راهکارهایی را معرفی میکنیم که به کمکشان بتوانید بیشترین بهره را از زمانتان ببرید.
1. به زمانتان بیفزایید: وقتتان را از اهدافتان پر کنید
اولین راهکار برای مدیریت بهتر زمان، «افزودن» است. شاید عجیب به نظر برسد، اما گاهی بهترین روش برای مدیریت زمان این است که چیزهای بیشتری به آن اضافه کنیم!
طبق آمار، یک فرد معمولی روزانه چهار ساعت و نیم وقت آزاد دارد. اما بسیاری از افراد این زمان را بیهدف و بیکیفیت - مثلاً با ساعتها پیمایش در شبکههای اجتماعی یا تماشای بیوقفه سریالها- سپری میکنند. درحالیکه میتوان از همین زمان برای انجام کارهایی استفاده کرد که احساس رضایت و شادی بیشتری به زندگی اضافه میکنند.
مثلاً بهجای اینکه بعد از کار ساعتها در اینستاگرام بچرخید، میتوانید یک مهارت جدید یاد بگیرید، کتاب بخوانید، یا یک سرگرمی جدید مثل نقاشی، ورزش یا موسیقی را امتحان کنید.
با اضافه کردن فعالیتهای هدفمند به زندگی، نهتنها احساس رضایت بیشتری خواهید داشت، بلکه کنترل بیشتری هم روی زمان خود پیدا میکنید.
2. از زمان حذف کنید: کارهای بیاهمیت را کنار بگذارید
دومین راهکار برای مدیریت زمان، «کم کردن و حذف کردن» است. یعنی حذف فعالیتهایی که بیهوده وقت و انرژی شما را هدر میدهند. همه ما کارها و وظایفی داریم که اجتنابناپذیرند، اما بسیاری از چیزهایی که روزانه انجام میدهیم، ضروری یا مفید نیستند. گاهی در جلسات کاری بینتیجه شرکت میکنیم، با افرادی معاشرت میکنیم که ما را خسته و ناراحت میکنند یا وظایفی را قبول میکنیم که هیچ فایدهای برایمان ندارند.
مثلاً اگر جلسات کاری بیش از حد دارید و احساس میکنید وقتتان تلف میشود، ببینید کدام جلسات واقعاً ضروری هستند و بقیه را کنار بگذارید.
اگر بعضی افراد در زندگی شما فقط منفیبافی میکنند و حالتان را بد میکنند، ارتباطتان را کمتر کنید.
اگر کارهای روزمرهای انجام میدهید که باعث استرس میشوند، بررسی کنید که آیا واقعاً انجام آنها ضروری است یا میتوان آنها را کنار گذاشت؟
با حذف کارهای غیرضروری، فضای بیشتری برای فعالیتهایی که واقعاً برایتان مهم هستند ایجاد میکنید. این کار باعث میشود حس بهتری نسبت به زمان خود داشته باشید و از آن بهتر استفاده کنید.
3. روش جایگزینی: فعالیتهای بهتر را جایگزین فعالیتهای دیگر کنید
سومین راهکار برای مدیریت بهتر زمان «جایگزینی» است. این روش یعنی کارهایی که دوست ندارید را با فعالیتهای مفیدتر و جذابتر جایگزین کنید. مثلاًاگر شغلتان خستهکننده است، سعی کنید مسئولیتهایی را قبول کنید که بیشتر با علاقههای شما همخوانی دارند
اگر مجبورید هر روز چند ساعت در ترافیک بمانید، میتوانید به پادکستهای آموزشی یا کتابهای صوتی گوش دهید تا این زمان مفیدتر شود. اگر از ورزش کردن فراری هستید، میتوانید بهجای ورزشهای سخت، یک فعالیت بدنی لذتبخش مثل رقص یا پیادهروی گروهی را امتحان کنید.
با جایگزین کردن کارهای ناخوشایند با فعالیتهای بهتر، حتی لحظاتی که به نظر کسلکننده میآیند، به زمانی ارزشمند و مفید تبدیل میشوند.