برای شفافکردن وضعیت خریدوفروش استارلینک، با یکی از فعالان این بازار ارتباط برقرار شده است و بهصورت اینترنتی با او گفتوگو شده است. این فروشنده حتی حاضر شد یک دستگاه پایانه استارلینک را به طریقی به دست ما برساند. دستگاه به دست ما رسید اما ترجیح دادیم بررسی آن را به زمان دیگری موکول کنیم.
این عرضهکننده استارلینک در روزهای اخیر فعالیتش را در شبکههای اجتماعی و پیامرسانها گسترش داده و ویدئوهای متعددی از نصب پایانههای دریافت اینترنت ماهوارهای برای مشتریان به اشتراک میگذارد. همچنین در کانال تلگرامی خود، توصیههایی نیز برای خرید امن این تجهیزات ارائه کرده و میگوید کاربران با رعایت این توصیهها، میتوانند ریسک کلاهبرداری را کاهش دهند.
او همچنین در ویدیوهایی که ارسال کرده، فرایند ثبت و فعالسازی این دستگاهها را کامل شرح داده است.
با قیمت ۱۲۰۰ دلار به دست تهرانیها میرسد
سؤال اول ما درباره قیمت این تجهیزات بود. او توضیح میدهد که این دستگاهها را در دبی ۵۰۰ دلار میخرد اما باتوجهبه هزینههای مرتبط ازجمله هزینه خودروهای شوتی و سایر «هزینههای ارسال تا تهران!»، درنهایت هزینه هر دستگاه پایانه استارلینک برای تحویل در تهران به ۱۲۰۰ دلار میرسد و عرضهکننده نیز بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار روی هر دستگاه سود محاسبه میکند.
هزینه اشتراک استارلینک ماهانه چقدر است؟
این عرضهکننده میافزاید برای خرید اشتراک نیز از فیلیپین اقدام میشود که هزینه اشتراک آن ماهانه حدود ۵۵ دلار است. فعالسازی سرویس هم بهصورت رومینگ در سطح آسیا خواهد بود؛ بهاینترتیب هر جای این قاره امکان استفاده از تجهیزات دریافت میسر است.
آنقدر تقاضا زیاد شده است که قادر به تامین آن نیستیم
این عرضهکننده هم از داغ شدن موضوع استارلینک در شبکههای اجتماعی تعجب میکند و میگوید آنقدر تقاضا زیاد شده که قادر به تأمین کالا نیست!
او تحلیل خودش را هم دارد: «طیفی در حاکمیت میخواهد فیلترینگ را بردارد و طیف دیگر مقاومت میکند. اینترنت ماهوارهای هم اهرمی است برای توجیه رفع فیلتر.»
برآورد او این است که تعداد پایانههای استارلینک فعال در ایران از ۱۰ هزار دستگاه فراتر رفته: «من که فعال خردهپا در این بازار هستم. فروشندگان عمدهای داریم که کانال تلگرامشان بیش از ۲۰۰ هزار دنبالکننده پروپاقرص و پولدار دارد. تبلیغات گستردهای هم میکنند. حدس میزنم به بخش قابلتوجهی از این دنبالکنندهها دستگاه فروختهاند.»
او درمورد آمار فروش این دستگاهها میگوید: «بیشترین فروش ما در حاشیه شهرهاست که دسترسی کمتری به اینترنت پرسرعت دارند. کارخانهها در شهرکهای صنعتی و برخی هتلها در شهرهای مسافرپذیر مشتری خوب ما هستند. همچنین فروش در شهرهایی مانند شیراز و اصفهان روبهرشد است.»
به گفته او، مشتریان استارلینک افرادی هستند که کسبوکارشان به اینترنت وابسته است. افرادی مانند ادمین کانالهای پرطرفدار در شبکههای اجتماعی بهویژه یوتیوب، دولوپرها و فریلنسرهایی که قطعی اینترنت به آنها زیانهای سنگینی میزند.
او ادعاها درباره گران اینترنت ماهوارهای را هم رد میکند: «همین الان راهاندازی اینترنت فیبرنوری گاهی تا دهها میلیون هزینه کابلکشی به کاربر تحمیل میکند، خرید روتر و مودم هم هست. علاوهبراین برای دسترسی به اینترنت فیلترشده با سرعت چندصد مگابیتی باید ۴ تا ۵ میلیون تومان هزینه ماهانه در نظر گرفت. اما استارلینک با سرعت بیش از ۳۰۰ مگابیتدرثانیه بدون قطعی و فیلتر ماهانه ۳ میلیون تومان (حدود ۵۰ دلار) هزینه دارد.»