چرا خودروهای آمریکایی دارای چراغ‌های شبرنگ روی گلگیر هستند؟

احتمالاً شما نیز متوجه شده‌اید که خودروهای آمریکایی دارای چراغ‌های شبرنگ روی گلگیر هستند اما دلیل نصب این شبرنگ‌ها چیست و چرا چنین چیزی در خودروهای اروپایی دیده نمی‌شود؟

شناسه خبر: ۴۵۱۳۹۲
چرا خودروهای آمریکایی دارای چراغ‌های شبرنگ روی گلگیر هستند؟

خودروهای آمریکایی دارای برخی از ویژگی‌های نورپردازی بسیار جالب هستند و یکی از بهترین مثال‌ها را می‌توان چراغ‌های شبرنگ نارنجی روی گلگیر همه مدل‌های بازار این کشور دانست. نصب این شبرنگ‌ها همواره جای بحث داشته و مخصوصاً زمانی که مدل‌های بازار آمریکا و اروپا با یکدیگر مقایسه می‌شوند این موضوع برجسته‌تر خواهد شد. قوانین آمریکایی همیشه روی سیستم‌های نورپردازی خودروها تأثیر داشته‌اند و این یکی از دلایلی است که خودروهای بازار آمریکا با دیگر بازارها متفاوت عمل می‌کنند.

شبرنگ‌های نارنجی روی گلگیر خودروها تنها ویژگی منحصربه‌فرد خودروهای آمریکایی نیستند چراکه چنین مدل‌هایی فاقد چراغ‌های راهنمای کهربایی هستند و وانت پیکاپ ها و شاسی بلندهای بزرگ که پهنای بیش از حد معینی داشته باشند علاوه بر کناره‌ها باید در جلو و عقب نیز از شبرنگ‌ها استفاده کنند. مثال بارز این موضوع نیز خودروی فورد رپتور است. این شبرنگ‌ها فقط برای بهبود میدان دید خودروهای دیگر بکار می‌رود و طول و جهت حرکت خودرو را نشان می‌دهد. نصب شبرنگ‌ها از سال ۱۹۶۸ در آمریکا الزامی شده هرچند خودروهای اروپایی اجباری به نصب شبرنگ‌ها ندارند.

چرا خودروهای آمریکایی دارای چراغ‌های شبرنگ روی گلگیر هستند؟

NHTSA می‌گوید هدف از نصب شبرنگ‌های جانبی این است که راننده بتواند خودروی دیگر را در شب و از زاویه‌ای مشخص ببیند. با این کار رانندگان فرصت کافی برای توقف به منظور جلوگیری از تصادف و یا حداقل کاهش شدت حادثه را خواهند داشت. نکته جالب درباره چراغ‌های شبرنگ این است که خودروهای آمریکایی با دو رنگ متفاوت از نظر شبرنگ‌ها تولید می‌شوند. در واقع شبرنگ‌های جلویی باید رنگ کهربایی داشته باشند درحالی‌که شبرنگ‌های پشتی قرمز رنگ هستند. با این کار جهت حرکت خودرو تشخیص داده می‌شود.

اما چرا خودروهای اروپایی فاقد چراغ‌های شبرنگ هستند؟ بر اساس قوانین اروپا، خودروهایی با طول کمتر از ۶ متر نیازی به نصب چنین چراغ‌هایی ندارند و تنها خودروهای سنگین همچون کامیون‌ها و اتوبوس‌ها باید از آن‌ها استفاده کنند. جالب اینکه نصب شبرنگ‌ها در اروپا تا سال ۱۹۹۱ قانونی نبوده است؛ اما از آن سال به بعد قوانین تغییر یافت و خودروها مجوز استفاده از چراغ‌های شبرنگ را پیدا کردند. در صورت ادغام با چراغ‌های عقب، این شبرنگ‌ها می‌توانستند رنگ کهربایی در جلو و رنگ قرمز در عقب داشته باشند. در غیر این صورت تمامی شبرنگ‌های جلو و عقب باید با رنگ کهربایی تولید می‌شدند. این موضوع هنوز هم الزامی نیست و بیشتر یک توصیه به حساب می‌آید.

چندین مقاله و تحقیق نشان داده است که چراغ‌های شبرنگ جانبی باعث بهبود ایمنی وسایل نقلیه می‌شود اما اروپایی‌ها از این نظر عقب هستند. با این وجود خودروهای آمریکایی نیز در برخی زمینه‌ها کمبودهایی دارند. مواردی همچون مه شکن‌های عقب در آمریکا الزامی نیستند و چراغ‌های جلوی تطبیقی ماتریکس نیز تا همین اواخر اجازه نصب روی خودروهای بازار آمریکا را نداشته‌اند. قوانین آمریکا از نظر به‌کارگیری تکنولوژی بسیار محدود کننده عمل می‌کند و بسیاری از خودروها همچنان از لامپ ساده برای چراغ‌های ترمز و راهنما استفاده می‌کنند. این در حالی است که ثابت شده چراغ‌های راهنمای کهربایی بسیار ایمن‌تر هستند.

منبع : پدال
نظرات