چینی ها بزرگترین پهپاد جهان را ساختند + تصاویر

سلطان ساخت پهپاد در جهان را می توان چینی ها دانست و در چند ساعت گذشته بمب خبری در خصوص رونمایی از بزرگترین پهپاد جهان در این کشور رقم خورد.

شناسه خبر: ۴۱۹۵۲۷
چینی ها بزرگترین پهپاد جهان را ساختند + تصاویر

چین اولین نمونه از پهپاد تیلت‌روتور جدید خود را با نام  UR6000 ، رونمایی کرده است که با وجود معرفی اولیه برای مأموریت‌های غیرنظامی، دارای پتانسیل‌های نظامی واضحی نیز است. این پهپاد از نظر اندازه بزرگ بوده و قابلیت حمل بار، سرعت زیاد و برد طولانی دارد.

1_11zon (2)

2_11zon (2)

تصویری که در بالای این مطلب دیده می‌شود مربوط به ۱۱ اکتبر است، اولین نمونه تکمیل شده  UR6000  را در خط تولید کارگاه تولید هواپیماهای متحد در پارک صنعتی هوانوردی ووهوی استان آنهویی در شرق چین نشان می‌دهد. یک پلاکارد جلوی این پهپاد نشان می‌دهد که این “اولین دستگاه تحویل شده از خط تولید” است. یک مقام رسمی اوایل امسال تأیید کرده بود که این پروژه در آن زمان در مرحله اولیه نمونه‌سازی بوده است.

پروژه  UR6000 ، که ظاهراً با نام‌های  R6000  و  Zhang Ying  یا «سایه فولادی» نیز شناخته می‌شود، در ابتدا در نمایشگاه هوایی سنگاپور اوایل امسال معرفی شد.

این پهپاد دارای بال‌های بلند با زاویه ثابت و پروانه‌های سه‌تیغه قابل چرخش  نصب‌شده بر نوک بال‌ها است. به نظر می‌رسد طراحی این پهپاد از فناوری تیلت‌روتور نسل جدید  Bell ، که در پهپاد  V-280 Valor  استفاده می‌شود، الهام گرفته است. در این فناوری، به جای اینکه کل ساختار موتور بچرخد، فقط قسمت جلویی آن می‌چرخد. این راه‌حل، نسبت به طرح‌های تیلت‌روتور قبلی که کل موتور می‌چرخید، مانند  V-22 Osprey ، گفته می‌شود که پیچیدگی را کاهش داده و امن تر است از این رو عملکرد را افزایش می‌دهد.

3_11zon (2)

دم پهپاد  UR6000  به شکل U بوده و دارای یک سطح افقی شبیه به تخته با تثبیت‌کننده‌های عمودی بزرگ در هر دو انتها است. دو سطح بزرگ شبیه به بالچه نیز درست در پشت کابین نصب شده‌اند. اگرچه به نظر می‌رسد این بالچه‌ها بیشتر برای جای دادن چرخ‌های فرود اصلی طراحی شده‌اند، اما ممکن است برای نصب تجهیزات کوچک‌تر یا سنسورها نیز استفاده شوند.

در طرح مفهومی اولیه، یک درب بزرگ برای حمل بار در سمت چپ بدنه، نزدیک به بخش پشتی آن، نشان داده شده است.

4_11zon (2)

مشخصات پهپاد غول پیکر

نوع نیروی محرکه  UR6000  هنوز مشخص نیست، اگرچه به نظر می‌رسد که با موتورهای توربوشفت کار خواهد کرد. ارزیابی‌های اولیه نشان می‌دهد که هر موتور قدرتی بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ اسب بخار دارد و از یک جعبه‌دنده با سرعت متغیر برای مدیریت نیازهای مختلف نیرویی در حالت‌های پرواز عمودی و افقی استفاده می‌شود.

شرکت  United Aircraft  برخی از مشخصات موقتی این پهپاد تیلت‌روتور را منتشر کرده است. این مشخصات شامل حداکثر وزن برخاست ۱۳,۴۴۸ پوند (۶,۱۰۰ کیلوگرم)، ظرفیت بار ۴,۴۰۹ پوند (۲,۰۰۰ کیلوگرم)، سرعت کروز ۴۳۲ مایل در ساعت (۵۵۰ کیلومتر در ساعت)، سقف پروازی ۲۵,۰۰۰ فوت (۷,۶۲۰ متر) و حداکثر برد ۹۳۲ مایل (۱,۵۰۰ کیلومتر) است. دقت این اعداد همچنان باید مورد بررسی قرار گیرد.

گفته می‌شود که توسعه پروژه  UR6000  از سال ۲۰۲۱ آغاز شده و انتظار می‌رود گواهینامه آن تا سال ۲۰۲۷ به اتمام برسد.

به نظر می‌رسد نقطه عطف بعدی می‌تواند در  نمایشگاه هوایی ژوهای  در اواخر امسال باشد، با گزارش‌هایی که حاکی از رونمایی رسمی نمونه اولیه این پهپاد تیلت‌روتور در آنجا است.

پهپاد  UR6000  توسط سازنده به عنوان یک  وسیله هوایی هوشمند و صرفا باری  معرفی شده است، اما گزارش‌هایی نیز وجود دارد که در بلندمدت طراحی آن برای حمل حداکثر ۱۰ مسافر به جای بار تطبیق داده خواهد شد. این موضوع نشان می‌دهد که نسخه بزرگ‌تر و سرنشین‌دار این تیلت‌روتور نیز در آینده مد نظر سازندگان است.

اگرچه شرکت  United Aircraft  جزو بزرگ‌ترین نهادهای هوافضای چین نیست، اما تجربه قابل توجهی در طراحی و ساخت پهپادهای بالگردی دارد، از جمله کوادکوپترهای کوچک‌تر و مدل‌های بزرگ‌تر با سیستم روتورهای هم‌محور دارد. این پهپادها عمدتاً برای مأموریت‌های لجستیکی، جاسوسی، آتش‌نشانی و واکنش‌های اضطراری و سریع طراحی شده‌اند.

شاید برجسته‌ترین ویژگی  UR6000  اندازه آن باشد؛ با حداکثر وزن برخاست بیش از ۱۳,۰۰۰ پوند، این پهپاد در همان دسته‌بندی کلی تیلت‌روتور سرنشین‌دار  Leonardo AW609  قرار می‌گیرد، اگرچه همچنان به طور قابل توجهی از  V-22 Osprey  کوچکتر است که حداکثر وزن آن در حالت برخاست و فرود عمودی به ۵۲,۰۰۰ پوند می‌رسد. همچنین ظرفیت حمل ۱۰ مسافر  UR6000  به ظرفیت  AW609  که در پیکربندی با چگالی بالا تا ۱۲ مسافر را جای می‌دهد، بسیار نزدیک است.

5_11zon (2)

کاربرد نظامی

در حوزه نظامی،  UR6000  مقایسه جالبی با پهپاد شرکت  Bell  دارد که در ابتدا برای برنامه پهپاد چندمنظوره با قابلیت برخاست و فرود عمودی (VTOL) نیروی تفنگداران دریایی ایالات متحده، معروف به  MUX ، طراحی شده بود. نیروی تفنگداران دریایی برای  MUX  به حداقل ظرفیت بار داخلی ۳,۰۰۰ پوند، توانایی حمل بین ۳,۰۰۰ تا ۹,۰۰۰ پوند تسلیحات یا تجهیزات دیگر به صورت خارجی، سرعت کروز بین ۲۳۰ تا ۳۴۵ مایل در ساعت، شعاع رزمی بدون سوخت‌گیری بین ۳۵۰ تا ۷۰۰ مایل و توانایی سوخت‌گیری هوایی نیاز داشتند.

در شکل اولیه،  V-247  با حداکثر وزن ناخالص بیش از ۳۰,۰۰۰ پوند طراحی شده بود، اما این مقدار برای تطابق با نیازهای نیروی دریایی ایالات متحده، از جمله عملیات از ناوهای جنگی کوچک‌تر، به حدود ۲۸,۰۰۰ پوند کاهش یافته است. اکنون سرعت کروز طولانی‌برد  Vigilant  به ۲۴۰ گره دریایی و حداکثر سرعت کروز پیوسته آن به ۳۰۰ گره دریایی رسیده است. ظرفیت بار داخلی مأموریتی آن به ۲,۰۰۰ پوند طراحی شده و توانایی حمل بار تا ۹,۰۰۰ پوند با اسلینگ یا سقف پروازی بالا دارد.

بسیار ممکن است که  PLA  (نیروی زمینی چین) سفارش‌های بیشتری برای تغییرات نظامی خاص  UR6000  برای تطابق با نیازهای خود صادر کند. این پهپاد تیلت‌روتور همچنین می‌تواند به خانواده در حال رشد پهپادهای حمل‌ونقل ثابت‌بال چینی بپیوندد که دارای کاربردهای دوگانه غیرنظامی و نظامی هستند.

UR6000  با ارائه ظرفیت بار قابل توجه و سرعت کروز بالا، به عنوان یک پهپاد VTOL، قطعاً طراحی جذاب و البته نسبتاً آشنایی به شمار می‌رود. علاوه بر این، به نظر می‌رسد که این پهپاد به‌خوبی برای عملیات‌های جزیره‌پیمایی که احتمالاً در یک درگیری بزرگ‌مقیاس آینده در منطقه هندپاسفیک  میان چین و تایوان مورد نظر است، مناسب باشد. به‌ویژه، این پروژه نشان‌دهنده علاقه واقعی چین به ورود به عرصه بزرگ‌تر تیلت‌روتورهای پرنده با تگ و نام پهپاد است.

منبع : اقتصاد ایران
نظرات
پربازدیدترین خبرها