علت اصلی لک‌های صورت در دوران بارداری

متخصص پوست و مو گفت: تغییرات هورمونی در دوران بارداری علت اصلی تغییرات پوستی از جمله ترک‌های پوستی، تغییر در عروق (شدت یافتن واریس) و لک‌ است.

شناسه خبر: ۴۱۸۲۸۰
علت اصلی لک‌های صورت در دوران بارداری

در برنامه مادر کودک شبکه سلامت سیما معصومه روحانی نسب متخصص پوست و مو و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در خصوص «لک‌های صورت در دوران بارداری» به بحث و گفت، گو پرداخت.

کارشناس برنامه با بیان این مطلب که تغییرات هورمونی در دوران بارداری علت اصلی تغییرات پوستی از جمله ترک‌های پوستی، تغییر در عروق (شدت یافتن واریس) و لک‌های دوران بارداری است، افزود: لک‌های پوستی این دوران، برای مادران باردار استرس زاست و نیاز به توجهات ویژه‌ای دارد.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که آیا این لک‌ها مختص پوست تمام بدن است یا تنها در پوست صورت مادر باردار مشاهده می‌شود، گفت: تغییرات رنگدانه‌ای در دوران بارداری مختص پوست تمام بدن است و به چند دسته تقسیم می‌شود: رنگ زیر بغل و هاله اطراف سینه‌ها تیره می‌شود، گاهی خط تیره در ناحیه شکم (از ناف به پایین) دیده می شود و همچنین پر رنگ شدن خال‌ها اتفاق می افتد که ثانویه به تغییرات هورمونی دوران بارداری است و عمدتاً پس از پایان دوران بارداری بهبود می‌یابد.

وی ادامه داد: لک‌های صورت که به نام لک بارداری یا لک حاملگی (ملاسما) نامیده می‌شوند. لک‌های قهوه‌ای روشن یا تیره با حاشیه نامنظمی هستند که در ناحیه گونه‌ها، پیشانی و چانه (نواحی در معرض آفتاب) دیده می‌شوند.

همچنین افزود: بروز این گونه لک‌ها تنها مختص دوران بارداری نیست و در صورت مصرف قرص‌های ضد بارداری، برخی از مشکلات تیروئید و یا حتی مصرف دارو‌هایی که حساسیت پوست را به نور آفتاب بیشتر می‌کنند، دیده می‌شود.

این متخصص پوست تاکید کرد: مهم‌ترین علت ایجاد کننده لک‌های دوران بارداری، قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم نور آفتاب است که تغییرات هورمونی و زمینه ژنتیکی فرد نیز، در بروز اینگونه لک‌ها تاثیرگذار است. در فردی که زمینه ژنتیک و خانوادگی مثبت بیشتری دارد، تماس با نور آفتاب، عامل اصلی زمینه ساز اینگونه لک‌هاست.

روحانی نسب به مادران باردار توصیه کرد: از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب خودداری کنند و در صورت الزام، از کلاه لبه دار و کرم ضد آفتاب استفاده کنند. (ضد آفتاب باید وسیع الطیف باشد و اشعه UVA UVB را بخوبی پوشش دهد) همچنین تاکید کرد: مهم این است که هر دو الی سه ساعت یک بار کرم ضد آفتاب تمدید شود، بدین ترتیب اثر محافظتی بسیار خوبی برای پیشگیری از بروز این لک‌های پوستی ایجاد می شود.

کارشناس برنامه یادآور شد: ضد آفتاب باید یک ربع قبل از خروج از منزل استفاده شود تا بخوبی مؤثر واقع شود. همچنین افزود: ملاسما به دو نوع سطحی و عمقی تقسیم بندی میشود که خوشبختانه نوع سطحی آن، سریعتر به درمان پاسخ میدهد. در خصوص ملاسما‌های عمقی نیز به غیر از درمان‌های دارویی موضعی، از درمان‌های لیزری نیز استفاده می شود.

برنامه مادر کودک از شنبه تا پنج شنبه ساعت ۹ صبح از شبکه سلامت سیما پخش می‌شود.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
نظرات
پربازدیدترین خبرها