۱۰ بازی برتر که ژانر مخفی‌کاری را متحول کردند

عناوینی که تعریفی نو از مخفی‌کاری داشتند

شناسه خبر: ۴۱۶۷۷۹
۱۰ بازی برتر که ژانر مخفی‌کاری را متحول کردند

بازی Star Wars Outlaws که اخیرا منتشر شده، بخش قابل توجهی از گیم‌پلی خود را به مخفی‌کاری اختصاص داده و می‌شود تاثیرگذاری عناوین کلاسیک این ژانر را در المان‌های آن به خوبی مشاهده کرد. امروزه مخفی‌کاری جدای از ژانر خودش، داخل آثار اکشن، ترسناک و عملی تخیلی هم جا باز کرده و مسئله جدیدی در دنیای بازی‌های ویدیویی محسوب نمی‌شود. عناوین بسیاری در گذشته بودند که با استفاده هوشمندانه و نوآورانه از المان‌های مخفی‌کاری، منبع الهام‌برداری بزرگی برای آثار بعد از خود شدند. ایجاد تحول در تحرک کاراکترها، مکانیک‌های محیطی یا حتی برنامه‌ریزی دشمنان، همگی باعث شدند که این ژانر پیشرفت عظیمی پیدا کند و بین بازیکنان زیادی به محبوبیت بالایی برسد. در این متن از ویجیاتو قصد داریم ۱۰ بازی برتر را معرفی کنیم که ژانر مخفی‌کاری را دچار تحول عظیمی کردند. با ما همراه باشید.

 فهرست محتوا

  •  1 Return To Castle Wolfenstein
  •  2 Alien: Isolation
  •  3 Tom Clancy’s Rainbow Six
  •  4 Batman: Arkham Asylum
  •  5 Assassin’s Creed 2
  •  6 Hitman: Codename 47
  •  7 Deus Ex
  •  8 Tom Clancy’s Splinter Cell
  •  9 Metal Gear Solid
  •  10 Thief: The Dark Project

Return To Castle Wolfenstein

2_11zon

  • تاریخ انتشار: ۱۹ نوامبر ۲۰۰۱
  • توسعه‌دهنده: id Software

اکثر عناوین Wolfenstein بیشتر تمرکز خود را روی اکشن و مبارزات می‌گذارند و مخفی‌کاری در آن‌ها گزینه‌ای کاملا اختیاری‌ست. Return To Castle Wolfenstein هم مثل بقیه آثار مجموعه‌اش شوتر اول شخص است ولی همانند اولین بازی سری مخفی‌کاری را بخش مهم گیم‌پلی کرد. این تصمیم از سوی توسعه‌دهندگان یک اثر قابل احترام تحویل مخاطبین داد که باید در آن مخفیانه پیشروی کنیم و تحرک داشته باشیم.

البته که در این بازی بخش‌های قابل توجهی مثل هر عنوان جنگ جهانی‌ دیگری می‌توانیم از اکشن بالا لذت ببریم، اما همچنان مخفی‌کاری نقش مهم‌تری داخل مسیر ایفا می‌کند. این نسخه از ولفنشتاین برای دوره خودش تفاوت جالبی را رقم زد و با المان‌های جذابی که داشت، تاثیر مهمی در عناوین شوتر اول شخص گذاشت.

Alien: Isolation

3

  • تاریخ انتشار: ۷ اکتبر ۲۰۱۴
  • توسعه‌دهنده: Creative Assembly

به طور کامل نمی‌شود Alien: Isolation را یک بازی مخفی‌کاری دانست، اما پیشرفت انقلابی آنتاگونیست داستان این مسئله را روی میز آورد. زنومورف بیش از هر نسخه دیگری داخل بازی ترسناک است و دلیل این امر، هوش مصنوعی پیشرفته‌ای بود که Creative Assembly برای او طراحی کرده.

این هوش مصنوعی باعث می‌شد زنومورف با همه حرکات بازیکن، باهوش‌تر شود و تاکتیک‌های آن‌ها را حفظ کند. Alien: Isolation هرگز یک بازی آسان نیست و حتی بعد از ۵ یا ۶ بار تجربه کامل آن، باز هم مخفیانه حرکت کردن و در ذهن داشتن استراتژی‌های متنوع در گیم‌پلی‌ ضروری‌ست. اگر طرفدار بازی‌های ترسناک و فرانچایز Alien هستید، پیشنهاد می‌کنیم به تجربه این بازی فوق‌العاده جذاب بپردازید.

Tom Clancy’s Rainbow Six

4

  • تاریخ انتشار: ۲۱ آگوست ۱۹۹۸
  • توسعه‌دهنده: Red Storm Entertainment

اولین عنوان رینبو سیکس هر چیزی بود جز یک بازی شوتر شبیه به کال آو دیوتی، چون بازیکنان مجبور بودند مسیر پیش رو را کاملا بررسی کنند و نقشه بکشند تا مراحل پشت سر گذاشته شوند. کسانی که اولین بار به تجربه رینبو سیکس پرداختند متوجه شدند که بازی گیم‌پلی ساده‌ای ندارد و نیازمند صبر و حوصله بالا و البته تکرارهای متعدد است تا همه نقاط نقشه‌ها خیلی خوب درک شوند.

سرعت پایین‌تر اولین عنوان این مجموعه تفاوت عظیمی را با آثاری نظیر Rainbow Six: Vegas و Rainbow Six: Siege رقم می‌زند و ترکیب جالبی از تاکتیک و اکشن را تحویل مخاطب می‌دهد. البته باید در نظر داشت عناوین امروزی رینبو سیکس تاثیرهای به خصوصی از اولین عنوان مجموعه خود گرفته‌اند و به جایگاه فعلی‌شان رسیده‌اند.

Batman: Arkham Asylum

5

  • تاریخ انتشار: ۲۵ آگوست ۲۰۰۹
  • توسعه‌دهنده: Rocksteady Studios

بتمن آرکام اسایلم زمانی که عرضه شد، پیشرفت بزرگی در آثار ابرقهرمانی صنعت ویدیوگیم و المان‌های مخفی‌کاری ایجاد کرد. بتمن طی ماجراجویی در آرکام آیلند، یک ماشین جنگی غیرقابل شکست نیست، ولی فردی ماهر است که با اتکا به تاکتیک‌، ابزارها، پوشش‌ها، کمین‌گاه و حرکات هوشمندانه‌اش همه اوباش جوکر را از پا در می‌آورد.

مبارزات جریان آزاد با این نسخه شروع شد و داخل بقیه عناوین سری آرکام هم حضور بسزایی داشت، اما مخفی‌کاری به مرور حضوری کمرنگ‌تر پیدا کرد. حرکات مخفیانه و شکارچی بودن طی داستان نقش مهمی دارند و بازیکن باید مانند فیلم‌های بتمن خلاقانه عمل کند و نقشه‌های مختلفی داشته باشد تا افراد جوکر را در شرایط متفاوت شکست بدهد.

Assassin’s Creed 2

6

  • تاریخ انتشار: ۷ نوامبر ۲۰۰۹
  • توسعه‌دهنده: Ubisoft

اولین نسخه سری اساسینز کرید نتوانست از امتحان زمان سربلند بیرون بیاید و تجربه چندان جالبی در این دوره به حساب نمی‌آید. در سوی دیگر، اساسینز کرید ۲ نقش مهمی در فرانچایز ایفا کرد و به نوعی ریشه هر چیزی‌ست که داخل آثار این فرانچایز مشاهده می‌کنیم. از سیستم قدرتمند پارکور گرفته تا قتل‌های مخفیانه. هر بازی اساسینز کرید یک مسیر مختلف را پیش گرفت ولی دی‌ان‌ای نسخه دوم همچنان داخل گیم‌پلی آن‌ها دیده می‌شود. مخفی‌کاری جزو مهم‌ترین جنبه‌های این بازی‌ست، طوری که اتزیو با استفاده از حواس پرتی، جمعیت و نقاط استتار، باید خود را از مبارزات و دشمنان دور نگه ‌دارد.

Hitman: Codename 47

7

  • تاریخ انتشار: ۱۹ نوامبر ۲۰۰۰
  • توسعه‌دهنده: IO Interactive

آثار مخفی‌کاری زیادی در دنیای بازی وجود دارند که واقع‌گرایانه عمل نمی‌کنند، اما فرانچایز هیتمن کاری می‌کند تا پلیر خود را جای یک قاتل سریالی مدرن بگذارد. فرقی ندارد که ما به تجربه Hitman: Codename ۴۷ بپردازیم یا ریبوت سری، این مجموعه در هر حالتی بازیکن را برای انجام بی‌فکرانه اعمالش طی ماموریت‌ها، حرکت بین جمعیت و از بین بردن اهداف مجازات می‌کند.

هیتمن کدنیم ۴۷ NPCهای جالبی دارد که اگر ایجنت ۴۷ کارهایی نظیر مخفی کردن جنازه، لباس مبدل پوشیدن و حرکت با سرعت مناسب را انجام ندهد، هویتش را بلافاصله افشا می‌کنند. در ژانر مخفی‌کاری، هیتمن به یک فرانچایز فوق‌العاده خاص و مهم تبدیل شد که آثاری نظیر سری اساسینز کرید را هم تحت تاثیر خود قرار داد.

Deus Ex

8_11zon

  • تاریخ انتشار: ۲۳ ژوئن ۲۰۰۰
  • توسعه‌دهنده: Ion Storm

سری Deus Ex که بیشتر به خاطر سری ریبوتش شناخته می‌شود، سال ۲۰۰۰ راه خود را در دنیای بازی‌های ویدیویی شروع کرد. در کنار داستان و المان‌های نقش‌آفرینی خیره کننده‌ای که ما را در قابل یک سایبورگ به نام J.C. Denton قرار می‌دهد، Deus Ex تمرکز بالایی هم روی پیشروی با مخفی‌کاری داشت. این بازی مثل هیتمن، دشمنان باهوشی دارد که متوجه اشتباهات و حرکات شما می‌شوند. از این رو نقشه‌کشی، استفاده زیاد از ابزار و تاکتیک‌های درست برای استتار، پنهان کردن جسد دشمنان کشته شده، هک دستگاه‌ها و... نقش بزرگی در موفقیت ما داخل داستان دارند.     

Tom Clancy’s Splinter Cell

9

  • تاریخ انتشار: ۱۸ نوامبر ۲۰۰۲
  • توسعه‌دهنده: Ubisoft

شاهکار سال ۲۰۰۲ یوبی‌سافت یعنی اسپلینتر سل با هنرنمایی مایکل آیرون‌ساید، که اول قرار بود یک بازی جیمز باند باشد، بعد از عرضه جهان ویدیوگیم را با گیم‌پلی روان و مجذوب‌ کننده‌اش در شوک فرو برد. حتی بازی رسمی جیمز باند هم نتوانست حس یک جاسوس واقعی بودن را ارائه دهد، چیزی که اسپلینتر سل به زیباترین شکل ممکن انجام داد. به عنوان سم فیشر، ما تمام مدت در سایه قرار داریم، از گجت‌های فوق پیشرفته استفاده می‌کنیم و برای پیشروی باید تا حد ممکن صبر داشته باشیم. درکنار گیم‌پلی معرکه و شاهکار، اسپلینتر سل داستان جاسوسی نمادینی هم دارد که طرفداران بی‌صبرانه منتظر عرضه ریمیک آن از سوی یوبی‌سافت هستند.

Metal Gear Solid

10

  • تاریخ انتشار: ۲۰ اکتبر ۱۹۹۸
  • توسعه‌دهنده: Konami

متال گیر سالید که یکی از چندین شاهکار کارگردان افسانه‌ای دنیای ویدیوگیم یعنی هیدئو کوجیماست، با متحول کردن یکی از المان‌های موجود در کنسول NES، تبدیل به اثری کلاسیک برای پلی‌استیشن شد. در آن دوره، تعداد بازی‌هایی که کیفیت سینماتیک متال گیر سالید را داشتند بسیار اندک بود، چون زاویه دوربین‌ و کات‌سین‌های بی‌نظیر و چشم نوازی داشت.

از خیلی جهات، متال گیر سالید چشم انداز صنعت بازی را تغییر داد و مهم‌ترین نمونه‌های آن روایت داستان و جنبه‌های گیم‌پلی هستند. کوجیما با انتشار هر بازی سری پیشرفت‌های فوق‌العاده‌ای ایجاد می‌کرد و بهترین نمونه آن‌ها متال گیر سالید ۳ محسوب می‌شود که از همه لحاظ شاهکار است.

Thief: The Dark Project

11

  • تاریخ انتشار: ۳۰ نوامبر ۱۹۹۸
  • توسعه‌دهنده: Looking Glass Studios

اکثر بازی‌هایی که روی مخفی‌کاری تمرکز دارند ساختاری خطی‌تر ارائه می‌دهند، اما Thief: The Dark Project مراحلی شبه جهان‌باز داشت که برای موفقیت در ماموریت‌ها، نیازمند جستجو و تحرکات قابل توجهی بودند. همچنین این اثر جزو اولین عناوینی بود که سایه را یک مکانیک مخفی‌کاری قرار داد. داستان، مکانیک‌های گیم‌پلی و حتی انیمیشن‌های کاراکترها، همگی Thief: The Dark Project را عنوانی فراتر از دوره خودش ساختند. عناوین عظیمی نظیر اساسینز کرید، هیتمن و اسپلینتر سل ساختار خود را مدیون وجود این بازی هستند. بعد از عرضه چندین دنباله و ریبوت، Thief خودش را بین مهم‌ترین عناوین مخفی‌کاری تاریخ قرار داد.

خب دوستان نظر شما چیست؟ دیگر چه عناوینی هستند که می‌توانند در لیست ما جای بگیرند؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع : ویجیاتو
نظرات
پربازدیدترین خبرها