شومینه گازی بهتر است یا شومینه برقی؟

استفاده از شومینه در طراحی خانه، دیگر فقط کارکرد گرمایشی ندارد. شما می توانید از شومینه برای زیباسازی خانه استفاده کنید.

شناسه خبر: ۳۴۸۳۳۶
شومینه گازی بهتر است یا شومینه برقی؟

راهنماتو -اگرچه شومینه معمولا کاربرد گرمایشی دارد اما برخی از افراد هم با هدف شیک تر کردن خانه های خود در حین بازسازی خانه به سراغ نصب شومینه می روند یا خانه هایی را انتخاب می کنند که حتما شومینه داشته باشد. شومینه ها انواع مختلفی دارند. اما در فضاهای شهری بیشتر شومینه های گازی و برقی رایج است.

به گزارش راهنماتو ، شومینه می تواند فضای خاصی را در خانه ایجاد کند و حتی وارد نقش زیبایی در طراحی داخلی شود. اما اگر درباره شومینه اطلاعات کافی نداشته باشید ممکن است حتی با خطر مرگ رو به رو شوید. چون نگهداری، نحوه روشن کردن و نحوه باز کردن دریچه شومینه بسیار مهم است.

اگر در حال بازسازی خانه خود هستید و قرار است شومینه نصب کنید، لازم است بدانید که نصب شومینه معمولاً به سازه‌ نیاز دارد.محلی که می‌خواهید شومینه را در آن نصب کنید، یک گزینه مهم در تعیین مدل شومینه گازی خواهد بود.استفاده از شومینه برقی در محیط‌های مرطوب خطر ناک است و بهتر است در محیط‌های کوچک از مدل‌های بدون دریچه استفاده نکنید.

شومینه انواع مختلفی دارد از جمله شومینه سنگی، شومینه الکلی، شومینه برقی، شومینه هیزمی، شومینه چدنی و شومینه گازی.

شومینه گازی چه ویژگی هایی دارد؟

شومینه گازی، یکی از انواع شومینه است که برای سوخت به جای چوب از گاز استفاده می کند و سوخت آن از گاز شهری تامین می شود. این شومینه مجهز به دودکش برای خارج کردن گازهای آلاینده از اتاق است.این نوع از شومینه در مقایسه با سایر انواع شومینه ها گرمایش بیشتر داشته و می تواند فضای بیشتری از خانه را گرما ببخشد.

قبل از نصب کردن این نوع شومینه باید محل مناسب برای نصب آن بررسی شود. شومینه های گازی نیازمند محلی هستند که به لوله گاز متصل باشند. ساخت و نصب شومینه های گازی در مرحله سفت کاری ساختمان انجام می شود.

ویژگی تنظیم ارتفاع و ترموستان دیواری از ویژگی های خوب در شومینه های گازی است.این سیستم به‌صورت خودکار میزان حرارت شومینه را با تنظیم دستی یا به کمک ریموت از راه دور تنظیم می‌کند. قابلیت احتراق با جرقه الکتریکی نیز نیاز به شعله پیلوت را در این شومینه‌ها از بین برده و در مصرف سوخت صرفه‌جویی خواهد کرد.

شومینه‌ گازی دریچه دار بهتر است یا بدون دریچه؟

شومینه گازی دود یا بو تولید نمی‌کند، اما شعله‌های آن گازهای مسموم‌کننده‌ای نظیر مونوکسیدکربن و اکسید گوگرد تولید خواهند کرد که خطرناک است. شومینه‌های دارای دریچه این گازهای خطرناک را به بیرون هدایت می‌کنند؛ در حالی که مدل‌های بدون دریچه آن‌ها را به محیط اتاق می‌فرستند.ایمن‌ترین و کارآمدترین روش تهویه، یک سیستم دو لوله‌ای است که به تهویه مستقیم معروف است. یک لوله، هوای تازه خارج خانه را برای احتراق به محیط بسته احتراق هدایت کرده و دیگری گازهای احتراق را به بیرون می‌فرستد.

اما مدل بدون دریچه فاقد دریچه خروجی هستند؛ بنابراین می‌توانند در هر مکانی نصب شوند. این سیستم دارای بازدهی ۹۹ درصدی است؛ زیرا همه گرمایش آن وارد اتاق می‌شود و البته آلاینده‌های گازی نیز همراه گرما وارد فضا می‌شوند.

به دلیل مشکلاتی که در زمینه کیفیت هوا در این سیستم وجود دارد، سنسورهای کاهش اکسیژن در این سیستم تعبیه شده است تا اگر سطح اکسیژن اتاق به کمتر از ۱۸% کاهش یابد (مقدار ۲۰.۹% طبیعی است)، به‌طور خودکار آن‌ها را خاموش ‌کند.

شاید باورتان نشود ولی شومینه را می توان داخل حمام هم نصب کرد. شومینه بالای وان یکی از کاربردهای این سیستم در حمام است. در اتاق‌خواب نیز می‌توانید از شومینه گازی استفاده کنید.

در حیاط، ایوان و حتی پاسیوی منزل خود نیز می‌توانید از شومینه استفاده کنید. نیازی به استفاده از دودکش در این مدل نیست؛ چراکه شومینه در فضای باز است و تنها استفاده از مدل‌های بدون دریچه با سنسور اکسیژن کافی است.

شومینه برقی چه ویژگی هایی دارد؟

یکی دیگر از انواع شومینه‌ها شومینه برقی است. توان اولیه گرمایشی شومینه برقی از طریق نیروی برق تامین می‌شود، شومینه‌های برقی قابلیت تنظیم دارند و اگر دمای محیط بالا رود به‌راحتی می‌توانید با خاموش کردن و کنترل میزان حرارت محیط، تعادل دمایی مناسبی در محیط ایجاد کنید.

این مدل از انواع شومینه‌ها مقرون به صرفه‌ترین گزینه بین انواع شومینه‌ها هستند، به علاوه اینکه نصب شومینه برقی نسبتا آسانتر است.انواع شومینه برقی به دلیل ساختار خاص خود برعکس سایر انواع شومینه هیزمی و شومینه گازی، نگهداری آسانی دارند و نیاز به تعمیرات آن‌ها حداقل است. نگرانی‌ای هم از بابت دود و مشکلات گازهای سمی نخواهید داشت.

شومینه های برقی به علت راندمان بالاتر، هزینه کم‌تر و امنیت بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ این دستگاه‌های برقی قابلیت‌های زیادی به شما می‌دهند تا آنها را انتخاب کنید. البته این شومینه‌ها همانند شومینه‌های سنتی، حس آتش زدن چوب و گرمای لذت بخش آن را ندارند.

قرار دادن شومینه‌های برقی در خانه و آپارتمان‌ها کار دشواری نیست؛ زیرا فضای زیادی را اشغال نمی‌کنند؛ شما می توانید در هر قسمت از خانه شومینه دیواری یا ایستاده قرار دهید؛ بدون آنکه با درد سر بزرگی مواجه شوید.

بای نصب شومینه برقی به فرد متخصص نیازی ندارید؛ فقط کافی است آن را در فضای مورد نظرتان قرار داده و سیم برق را وصل کنید؛ دستگاه روشن شده و به سرعت خانه‌تان را گرم می‌کند. برخی از شومینه‌های امروزی به گونه‌ای طراحی می‌شوند که دارای قفسه‌هایی برای نگهداری کتاب، تابلو و حتی تلویزیون و اکواریوم هستند.

نظرات
پربازدیدترین خبرها