
مدیرعامل Perplexity در اجلاس فناوری بلومبرگ اعلام کرد که این موتور جستجوی هوش مصنوعی در ماه مه ۷۸۰ میلیون درخواست را پردازش کرده و با رشد ماهانه بیش از ۲۰ درصدی، در مسیر رسیدن به یک میلیارد جستجو در هفته است. وی همچنین فلسفه ساخت مرورگر جدید «Comet» را یک «سیستمعامل شناختی» برای تغییر بنیادین تعامل انسان با اینترنت توصیف کرد.
سرینیواس با اشاره به این روند صعودی گفت: «اگر بتوانیم این نرخ رشد را حفظ کنیم، ظرف یک سال به انجام حدود یک میلیارد جستجو در هفته خواهیم رسید. این پیشرفت فوقالعاده است، چرا که ما در روز اول فعالیت خود در سال ۲۰۲۲ تنها ۳ هزار جستجو در روز داشتیم و اکنون این رقم به ۳۰ میلیون جستجو در روز رسیده است.»
رشد صعودی میزان درخواست کاربران از Perplexity
مدیرعامل پرپلکسیتی تأکید کرد که بخش بزرگی از امیدواری این شرکت برای تداوم این رشد، به مرورگر جدیدشان با نام Comet بستگی دارد. او توضیح داد که هدف از ساخت Comet، تغییر نقش هوش مصنوعی از یک «پاسخدهنده» به یک «اقدامکننده» است.
به عقیده سرینیواس، دستیابی به این هدف نیازمند بازنگری کامل در مفهوم مرورگر و ایجاد یک سیستم هیبریدی است که محاسبات را بهصورت یکپارچه بین دستگاه کاربر (کلاینت) و سرور تقسیم کند. او Comet را نه یک مرورگر دیگر در میان انبوه مرورگرها، بلکه یک سیستمعامل شناختی توصیف کرد:
«این سیستم همیشه و همهجا، برای کار و زندگی، در کنار شما خواهد بود و مرور وب را برایتان انجام میدهد. ما دیگر در اینترنت صرفاً «مرور» نمیکنیم، بلکه در آن «زندگی» میکنیم. یک هوش مصنوعی فعال و شخصیسازیشده باید همراه شما زندگی کند و به همین دلیل است که ما به یک مرورگر کاملاً جدید نیاز داریم. »
سرینیواس همچنین به بخش تجاری این پروژه اشاره کرد و توضیح داد که یکی از دلایل اصلی ساخت یک مرورگر اختصاصی، امکان ردیابی فعالیت کاربران فراتر از اپلیکیشن پرپلکسیتی است. این قابلیت به شرکت اجازه میدهد تا براساس دادههای کاربران، تبلیغات ویژه (Premium Ads) بفروشد؛ مدلی که به گفته او، بسیار شبیه به راهی است که گوگل برای تبدیلشدن به غول تبلیغاتی امروز طی کرد.