
سیدجعفر تشکری هاشمی روز شنبه اظهار کرد: هنوز نرخگذاری سال جدید برای تاکسیهای برقی از سوی شورای شهر انجام نگرفته است اما در زمان اقدام، حتما حقوق شهروندان و نیز توان مالی آنها برای استفاده از این وسایل حمل و نقلی مدنظر قرار خواهد گرفت.
وی همچنین به واردات و خرید تاکسیهای شاسی لوکس واکنش نشان داد و افزود: در حالیکه شهر با مشکلات زیادی در حوزه حمل و نقل عمومی دست به گریبان است لزومی در خرید این گونه تاکسیها در این کلانشهر وجود ندارد.
بر اساس مصوبه شورای شهر تهران، اگر تاکسی کیفیت بالاتری نسبت به سایر خودروها داشته باشد، تاکسیران اجازه افزایش ۵۰ درصدی نرخ کرایه را دارد. این مصوبه با هدف ترغیب رانندگان به استفاده از خودروهای برقی و ایجاد احساس راحتی برای مسافران تدوین شده است.
علیرضا زاکانی، شهردار تهران نیز در سال جاری خبر از انعقاد قرارداد خرید ۶۵ هزار دستگاه تاکسی، ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی و ۱۵۰ هزار موتورسیکلت برقی داده و گفته است که قرار است این خودروها به تدریج به ناوگان شهر تهران اضافه شوند. در تحقق این طرح، تعدادی از خودرو برقی با مجوز وزارت کشور پلاک و در ناوگان حمل و نقل فعال شدهاند. این طرح همچنان در حال توسعه است.
طبق آمار موجود، قرار است تا پایان سال آینده تعداد ۶ هزار دستگاه تاکسی جدید برقی به ناوگان تاکسیرانی افزوده شود. از طرفی، رانندگان تاکسیهای برقی اغلب به دلیل هزینه گزافی که بابت این خودروها پرداخت میکنند، کرایههای بالاتری را از شهروندان مطالبه دارند و این در حالی است که شهروندان هم از استفاده از خدمات این تاکسیهای لوکس امتناع میکنند.
با این حال نرخ کرایه این تاکسیهای برقی به دلیل کیفیت بالاتر و لوکس بودن خودروها، تا ۵۰ درصد بیشتر از تاکسیهای معمولی تعیین شده است، این افزایش نرخ کرایه باعث شده است که برخی از شهروندان تمایلی به استفاده از تاکسیهای برقی نداشته باشند و ترجیح دهند از تاکسیهای معمولی با نرخ کرایه پایینتر استفاده کنند.
سیدجعفر تشکری، رییس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران نیز پیشتر در اظهارنظری گفته بود که صرف برقی بودن تاکسیها نباید دلیلی برای افزایش نرخ کرایه باشد.
اکنون با توجه به اینکه تعداد تاکسیهای برقی در تهران بسیار محدود است، شهروندانی که تمایلی به پرداخت کرایه بالاتر ندارند، میتوانند از تاکسیهای معمولی استفاده کنند اما با گسترش این خودروعا در شهر میطلبد تدابیری برای کاهش نرخ کرایه این تاکسیها اندیشیده شود تا رانندگان و مسافران از مزایای آن بهرهمند شوند.