کشف دو مهر مرموز ۷ هزارساله در ارسلان‌تپه؛ نخستین دولت‌شهر آناتولی

ارسلان‌تپه، تپه‌ای به ارتفاع ۳۰ متر در ۷ کیلومتری شرق مالاتیا و خانه بقایایی است که در لایه‌هایی به قدمت ۵۰۰۰ سال پیش از میلاد تا قرن یازدهم یافت شده‌اند.

شناسه خبر: ۴۱۴۹۷۰
کشف دو مهر مرموز 7 هزارساله در ارسلان‌تپه؛ نخستین دولت‌شهر آناتولی

باستان‌شناسان در ارسلان‌تپه؛ میراث جهانی یونسکو در استان مالاتیا شرقی ترکیه که گمان می‌رود نخستین دولت‌شهر آناتولی باشد، دو مهر ۷۰۰۰ساله پیدا کردند که به شکل حیوانات ساخته شدند. 

ارسلان‌تپه، تپه‌ای به ارتفاع ۳۰ متر در ۷ کیلومتری شرق مالاتیا و خانه بقایایی است که در لایه‌هایی به قدمت ۵۰۰۰ سال پیش از میلاد تا قرن یازدهم یافت شده‌اند. 

اکتشافاتی که در لایه‌های ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد انجام شدند، نخستین نشانه‌ها را آشکار کرد مبنی بر اینکه انسان چگونه به یک ساختار اجتماعی پیچیده تکامل یافت و پیش از اختراع اسناد مکتوب، دولت ایجاد کرد. ارسلان‌تپه یک مرکز اداری و تجاری بود و مدرک آن، ساختار کاخ و مهرهای متعدد کشف‌شده در آنجاست که قدمت‌شان به ۳۳۰۰-۳۰۰۰ قبل از میلاد بازمی‌گردد. افزون بر این، ارسلان‌تپه که قدیمی‌ترین سکونتگاهش به دوران کالکولیتیک باز می‌گردد، خاستگاه نخستین شمشیرهای شناخته‌شده جهان است. بر اساس منابع هیتی، این شهر آن زمان به نام مالیتیا شناخته می‌شد. تصور می‌شود آرسلان‌تپه نخستین دولت‌شهر آناتولی باشد. 

سال ۲۰۲۱ این شهر در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد. 

 

2

 

پروفسور ایتالیایی، فرانچسکا بالوسی رِستِلی، رئیس تیم حفاری، گفته که قدمت این مهرها ممکن است قدیمی‌تر از تاریخ گفته‌شده هم باشد. 

رستلی به خبرگزاری آنادولو گفته که آن‌ها سبک مهرها را در مناطق دیگر مقایسه کردند تا قدمت آن‌ها را از روی نقوش مشخص کنند. 

رستلی گفته: «وقتی به سبک نگاه می‌کنیم، فکر می‌کنم قدمت این مهرها قدیمی‌تر است، یعنی ۵۰۰۰ سال پیش از میلاد.» 

او با اشاره به اینکه روی این مهرها نقوش حیوانی حک شده، گفت که این مهرها قدیمی‌ترین مهرهایی هستند که تاکنون در ارسلان‌تپه کشف شده است. 

1

قطعاً مهرهای قدیمی‌تر هم وجود دارند، چون لایه‌هایی در ۱۰ متری زیر تپه وجود دارد. من مطمئنم با عمیق‌تر کردن حفاری مهرهای قدیمی‌تر را پیدا خواهیم کرد. »

تاکنون بیش از ۲۰۰۰ مهر در این تپه پیدا شده است. بر اساس شواهد باستان‌شناسی، این مکان دست‌کم از هزاره ششم پیش از میلاد اشغال شده و سکونت در آن تا اواخر دوران روم ادامه داشته است.

منبع : فرادید
نظرات
پربازدیدترین خبرها