در قلمرو حیوانات «ملکه‌ها» که هستند؟

همه ما شنیده‌ایم که شیر پادشاه جنگل است اما کم‌تر درباره جوامع ماده-محور و ملکه‌های طبیعت شنیده‌ایم. این مطلب جذاب از راهنماتو درباره ملکه‌های جنگل است.

شناسه خبر: ۴۱۵۰۸۱
در قلمرو حیوانات «ملکه‌ها» که هستند؟

راهنماتو-همه ما شنیده‌ایم که شیر سلطان جنگل است؛ خوب حالا ملکه کیست یا ملکه‌ها کیستند؟

به گزارش راهنماتو، کفتارهای خالدار در زمره خشن‌ترین ملکه‌های طبیعت هستند. آن‌ها هم از نوع نرشان بزرگ‌تر و تهاجمی‌تر هستند و هم هدایت گله‌ای با 6 تا 90عضو را برعهده می‌گیرند و هم در مقایسه با سایر شکارچیان آفریقایی مدت طولانی‌تری از بچه‌هایشان مراقبت می‌کنند.

اما آن‌ها تنها ملکه‌های طبیعت نیستند: در قلمرو حیوانات، جوامعی که توسط نوع ماده هدایت می‌شوند، کم نیستند. از یکی از بزرگ‌ترین حیوانات خشکی گرفته تا یکی از قدرتمند‌ترین حیوانات دریا و حتی برخی از کوچک‌ترین حشرات – گونه‌های متعددی هستند که به واسطه رهبران زن قدرتمندشان بقا و رشد پیدا می‌کنند. این ملکه‌ها هستند که به سایر اعضای گروه مهارت‌های بقا، حل تعارضات و حتی قربانی کردن بدن‌هایشان به نفع گروه را یاد می‌دهند. با راهنماتو همراه باشید تا این فهرست را با شما مرور کنیم:

Screenshot 2024-09-15 152040

فیل‌های ساوانای آفریقا

در میان فیل‌های ساوانای آفریقایی، قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین ماده‌ها مخازن خرد هستند که نهایت خواهرانگی در قلمرو حیوانات را بروز می‌دهند. بسیاری از فیل‌ها همه عمرشان را با مادر و مادربزرگ‌شان زندگی می‌کنند. اما مادرسالاری به معنای خودمختاری نیست- اعضای خانواده پیشنهاد می‌دهند و درباره برنامه‌ها بحث می‌کنند.

فیل‌های جوان‌تر مهارت‌های رهبری را از پرستاران خود می‌آموزند که وقتی در زمان شیرخوارگی گریه می‌کنند، به آن‌ها واکنش نشان می‌دهند و به نوزادان یاد می‌دهند بایستند، راه بروند و شنا کنند.

مورچه‌های برگ‌بُر

کلونی مورچه‌های برگ‌بُر شامل بالغ بر 8میلیون نفر است که همگی‌شان به یک ملکه گزارش می‌دهند. او در مجموعه‌ای متشکل از اتاق‌های پیچیده و زیرزمینی که 50فوت عرض و 16فوت عمق دارند، بر همه کارگرانش حکومت می‌کند. ملکه مورچه‌های برگ-بر می‌تواند 20سال زنده بماند و در این مدت او 200میلیون نوزاد تولید می‌کند و به بقیه کلونی وظایفی برای مراقبت و پرورش بچه‌هایش واگذار می‌کند.

بونوبو

نزدیک‌ترین خویشاوند انسان، جوامع بونوبو هستند که یک زن بر آن‌ها حکمرانی می‌کند. این میمون ماده یک رابطه دوستانه قوی و بسیار صلح‌آمیز با بقیه دارد. آن‌ها بیش‌تر وقت‌شان را مشغول نظافت، خوردن و معاشرت هستند. اما وقتی که یکی از نرها، ماده‌ای را اذیت کند یا هماهنگی جامعه‌شان را تهدید کندف گروهی از ماده‌ها با هم گروه تشکیل می‌دهند و به مهاجم حمله می‌کنند.

اورکا

در دنیای اورکاها، مادربزرگ دانای کل است. حضور او بقای بچه اورکاها را تقویت می‌کند. مرگ مادربزرگ تأثیری عمیق روی اعضای خانواده دارد. درحقیقت، تحقیقات نشان داده‌اند که دو سال بعد از مرگ مادربزرگ، خطر مرگ به شدت اورکاهای جوان را تهدید می‌کند.

او همچنین سال‌های طولانی توانایی تولیدمثل دارد. هرچند ماده‌ اورکاها در حدود 40سالگی تولیدمثل را متوقف می‌کنند، می‌توانند تا 90سالگی عمر کنند. این درحالیست که همتای نر آن‌ها نزدیک به 50سال عمر می‌کند.

 

نظرات
پربازدیدترین خبرها