![سرزمینی عجیب که زمان در آن معنایی ندارد؛ از خورشید نیمه شب تا شفق های قطبی + تصاویر](https://cdn.rahnamato.ir/thumbnail/kzFGMzn3eBBz/-rvH5WIvbiNR17P6zPQ0lRA4lBDtEr53fzYLhj4swhQJvhaj63jsVxhEG8hfWe322KVfu-6BoC7sXCb8W_yHApDC6-bCx0r5K0e435y5X8PYwnZKjpGSkQ2ZEdi9J2bo/IMG_20250211_135646_602_11zon.jpg)
در شمال نروژ جزیره ای زیبا به نام سوماروی وجود دارد؛ سرزمینی عجیب که زمان در آن معنایی ندارد . این مکان منحصر به فرد به دلیل نورهای شمالی زیبای خود (شفق قطبی) مشهور است. از اوایل سپتامبر تا اواخر مارس، نورهای شمالی از هر نقطه جزیره قابل مشاهده است.
خورشید نیمه شب چیست؟
خورشید نیمه شب که به نام روز قطبی نیز شناخته می شود، پدیده ای است که در آن خورشید به مدت ۲۴ ساعت یا بیشتر غروب نمی کند. در ماههای تابستانی در عرضهای جغرافیایی شمالی در محدوده شمال مدار قطبی شمال و همچنین در زمستان در عرضهای جغرافیای جنوبی مدار قطبجنوب رخ میدهد.
چه چیزی باعث آفتاب نیمه شب می شود؟
این پدیده را می توان با کمک شیب محوری زمین - زاویه ای که در آن زمین به دور خورشید می چرخد، توضیح داد. این شیب ۲۳ درجه و ۲۶ دقیقه یا تقریباً ۲۳.۵ درجه است.
شیب محوری زمین در حین گردش به دور خورشید ثابت می ماند. در نتیجه، در طول انقلاب تابستانی، نیمکره شمالی به سمت خورشید متمایل می شود و به آن اجازه می دهد نور خورشید را به مدت بیش از ۲۴ ساعت دریافت کند. به طور مشابه، نیمکره جنوبی به مدت شش ماه در انقلاب زمستانی به سمت خورشید متمایل می شود و از این رو، خورشید نیمه شب را تجربه می کند.
اولین منطقه بدون زمان در جهان یا یک اقدام تبلیغاتی؟
در ژوئن ۲۰۱۹، ساکنان جزیره سوماروی به طور نمادین ساعت های خود را خرد کردند تا اعلام کنند که زمان هیچ تأثیری بر زندگی آنها ندارد. در تابستان، زمانی که خورشید میدرخشد و هرگز غروب نمیکند، فرقی نمیکند ساعت ۲ بامداد باشد یا ۲ بعد از ظهر ؛ مردم محلی آزادانه به پیادهروی، دوچرخهسواری، ماهیگیری یا حتی لذت بردن از یک فنجان قهوه در نیمهشب می پردازند.
شهروندان می خواستند این منطقه بدون زمان اعلام شود که در آن همه بتوانند زندگی خود را به بهترین شکل بگذرانند.
ساکنان جزیره حتی طوماری را به نماینده محلی خود، کنت گودموندسن ارائه کردند و خواستار بررسی این پیشنهاد بی زمانی در پارلمان شدند.
بعداً مشخص شد که این( درخواست شهروندان برای اعلام بی زمانی جزیره)یک کمپین بازاریابی با دقت برنامه ریزی شده برای جذب گردشگران بوده که بسیار موفق عمل کرده است؛ برخی منابع از آن انتقاد کردند و آن را «اخبار جعلی» نامیدند و نگرانیهای اخلاقی پیرامون این ایده را برجسته کردند.
این داستان در بیش از ۱۶۵۰ مقاله پوشش داده شده است که به طور بالقوه به مخاطبانی تا ۱.۲ میلیارد نفر در سراسر جهان می رسد. ارزش این پوشش خبری ۱۱.۴ میلیون دلار تخمین زده شد، در حالی که دولت نوآوری نروژ کمتر از ۶۰۰۰۰ دلار برای کمپین "منطقه بدون زمان" هزینه کرد.