استرس بار چیست؟ مزایا و معایب آن در هندلینگ و تعلیق خودرو

اکثر خودروهایی که در بازار ایران عرضه شده‌اند، در طبقه اتومبیل‌های اقتصادی قرار می‌گیرند. این خودروها ساختار تعلیق و فنربندی ساده‌ای دارند؛ در نتیجه برخی افراد به‌دنبال تقویت این ساختار هستند. یکی از راه‌های تقویت ساختار خودروهای اقتصادی استفاده از استرس بار است. در این مطلب به شما می‌گوییم استرس بار چیست، استرس بار خودرو چه کاربردی دارد و مزایا و معایب استرس بار را نیز بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

شناسه خبر: ۴۲۰۵۸۸
استرس بار چیست؟ مزایا و معایب آن در هندلینگ و تعلیق خودرو

استرس بار چیست؟

ابتدا باید به این سؤال پاسخ دهیم که استرس بار چیست؟ استرس بار میله‌ای است که دو کمک فنر جلوی خودرو را به یکدیگر متصل می‌کند. این میله نخستین بار در خودروهای مسابقه‌ای استفاده شد. با مشاهده مزایای نصب استرس بار این وسیله برای خودروهای سواری معمولی نیز عرضه شد. استرس بار به‌شکل میله‌ای پهن و قطور طراحی شده که زیر کاپوت خودرو نصب می‌شود. البته در برخی خودروها، این میله زیر بازوهای فنربندی نصب می‌شود و شما به‌راحتی آن را نمی‌بینید. اکثر خودروهای اسپرت و سوپراسپرت موجود در بازار به‌صورت استاندارد استرس بار دارند.

هدف از نصب استرس بار خودرو چیست؟

هدف از نصب استرس بار و اتصال کمک‌فنرهای جلوی خودرو به یکدیگر افزایش ثبات و پایداری خودرو است. در واقع هنگامی که شما دو کمک فنر خودرو را به یکدیگر متصل می‌کنید، یکپارچگی بیشتری به سیستم تعلیق می‌دهید. با یکپارچه شدن سیستم تعلیق، ثبات‌ و پایداری خودرو هنگام اجرای مانورهای تند و سریع افزایش می‌یابد.

1_11zon (2)

اکثر خودروهایی که امروزه در بازار عرضه شده‌اند، به سیستم تعلیق مک‌فرسون مجهز هستند. این سیستم تعلیق از چند دهه گذشته تاکنون پای ثابت اکثر خودروها شده است. در این سیستم، برخی بازوهای فلزی سیستم تعلیق دوجناغی حذف شده‌اند و به‌جای آن اتصالات پلاستیکی قرار گرفته است. استفاده از سیستم تعلیق مک‌فرسون باعث شد طراحی خودروها راحت‌تر شود و حجم سیستم تعلیق خودروها نیز کاهش یابد. اما نباید انتظار عملکرد پیچیده‌ای از این سیستم داشت؛ برای خودروهای گران‌قیمت، همچنان از سیستم تعلیق جناغی دوبل یا چنداتصاله استفاده می‌شود. با نصب استرس بار روی اتومبیل خود می‌توانید عملکرد سیستم تعلیق مک‌فرسون را تا حد زیادی ارتقا دهید.

استرس بار چه وظیفه‌ای دارد؟

همان‌طور که در قسمت قبل اشاره کردیم، وظیفه اصلی استرس بار افزایش ثبات و پایداری خودرو هنگام اجرای مانورهای سریع و ناگهانی است. در واقع استرس بار فشار وارده به کمک فنرهای خودرو را هنگام حرکت در پیچ‌های تند، بین این دو کمک فنر تقسیم می‌کند. بنابراین هنگامی که با سرعت زیاد در یک پیچ حرکت می کنید، فشار بیش از حد به یک سمت سیستم فنربندی وارد نخواهد شد.

تنها وظیفه استرس بار خودرو افزایش پایداری نیست. این قطعه با توزیع یکسان فشار بین دو سمت فنربندی، شانس چپ‌کردن خودرو را به حداقل می‌رساند. همچنین با توزیع یکسان وزن و فشار بین دو بخش، شاهد استهلاک کمتری در سیستم تعلیق خودرو خواهید بود. تمامی خودروهایی که سیستم تعلیق مک‌فرسون دارند، می‌توانند از استرس بار استفاده کنند.

2_11zon (2)

استفاده از استرس بار در خودروهای ایرانی که معمولاً سیستم‌های کنترل پایداری ندارند، نتیجه مطلوبی دارد. هنگامی که با خودرویی اقتصادی، با سرعت بالا وارد پیچ می‌شوید، استرس بار نیروی گرانشی مخالف را ایجاد می‌کند. درنتیجه چرخ‌های جانبی خودرو همچنان به زمین می‌چسبند. اگر با خودرویی اقتصادی و بدون سیستم کنترل کشش و پایداری با سرعت زیاد وارد پیچ شوید، واژگون شدن اتومبیل شما حتمی خواهد بود. استرس بار از وقوع چنین رویدادی جلوگیری می‌کند.

مزایا و معایب استرس بار چیست؟

استرس بار قطعه‌ای آپشنال در خودروها محسوب می‌شود؛ ازاین‌رو مزایا و معایب مختلفی دارد. در این بخش ابتدا به مزایا سپس معایب استفاده از استرس بار در اتومبیل‌ها خواهیم پرداخت.

طی قسمت‌های قبل به این موضوع اشاره کردیم که استفاده از استرس بار، پایداری اتومبیل شما را افزایش می‌دهد. استرس بار نیروی روبه‌پایین یا دان فورس اتومبیل را افزایش می‌دهد.

3_11zon (2)

نصب استرس بار روشی ساده و ارزان برای بهبود پایداری خودرو است. در حالت عادی، راننده ناچار است فنربندی خودرو را سفت کند یا فنرهای اسپرت را روی خودرو نصب کند. این کار هزینه بسیاری برای مالکان خودروها دارد، درحالی‌که نصب استرس‌بار هزینه چندانی برای مالک خودرو ایجاد نمی‌کند؛ بنابراین شما بدون اینکه فنربندی خودرو را سفت کنید و هزینه قابل‌توجهی برای تغییرات پرداخت کنید، مالک خودرویی باثبات‌ و پایداری بیشتر خواهید شد.

معایب استرس بار

استرس بار در کنار مزایا، معایبی نیز دارد. نخستین عیب این قطعه لزوم نصب اصولی آن است. در واقع نصب استرس بار نیاز به مهارت و تخصص دارد. هرکسی نمی‌تواند این قطعه را درست نصب کند. اگر استرس بار غیراستاندارد نصب شود، سیستم تعلیق خودرو بیش از حد سفت می‌شود که نتیجه‌ای معکوس خواهد داشت. نصب غیراستاندارد استرس بار باعث می‌شود چرخ‌ها تحت فشار مضاعف قرار بگیرند و امکان واژگون شدن خودرو افزایش یابد.

4_11zon

ابتدای مطلب به این موضوع اشاره کردیم که نصب استرس بار فنرهای چپ و راست خودرو را به یکدیگر متصل می‌کند. این کار دامنه فعالیت مستقل فنرهای سمت چپ و راست را کاهش می‌دهد. این مشکل درصورت نصب غیراصولی استرس‌بار پیش می‌آید که بر اثر آن چرخ‌های خودرو در پیچ‌های تند از سطح زمین بلند می‌شوند.

جمع‌بندی، استرس بار ببندیم یا نه؟

نصب استرس‌بار در خودروهای ایرانی که سیستم تعلیق ساده، ارزان و احتمالاً نه‌چندان مناسب دارند، می‌تواند تا حد زیادی به پایداری اتومبیل شما کمک کند اما باید به خاطر داشته باشید که نصب استرس‌بار باید اصولی و دقیق انجام شود.

5_11zon (2)

نصب این قطعه به تخصص نیاز دارد؛ بنابراین شما نمی‌توانید استرس بار را در منزل نصب کنید. همچنین لازم است استرس بار را از برندی معتبر بخرید. اگر تصمیم دارید استرس‌بار روی اتومبیل خود نصب کنید، این کار را به بهترین نحو ممکن انجام دهید. در غیر این صورت، بهتر است اصلاً استرس‌بار نصب نکنید.

منبع : دیجیاتو
نظرات
پربازدیدترین خبرها