۸ علت ناموفق بودن آدم‌ها که به یک «ناهار ساده» مرتبط است

چرا آدم‌های ناموفق وقت ناهار کار می‌کنند؟

شناسه خبر: ۳۹۰۶۶۶
8 علت ناموفق بودن آدم‌ها که به یک «ناهار ساده» مرتبط است

راهنماتو- وقت ناهار چه کار می‌کنید؟

آیا هر چه کافه‌تریای درجه چندم اداره دارد را برای ناهار صرف می‌کنید یا به یک رستوران ستاره‌دار می‌روید و یک غذای سبک سفارش می‌دهید؟ یا شاید در وقت ناهار ورزش و معاشرت می‌کنید یا حتی برنامه‌های عصر را می‌چینید.

به گزارش راهنماتو، احتمال دارد که شما در وقت ناهار علیه خودتان فعالیتی انجام دهید که می‌تواند موفقیت‌تان را کاهش دهد. بسیاری آدم‌ها در سراسر جهان وقفه‌های ناهار را به انجام کارهای اشتباه اختصاص می‌دهند. اگر می‌خواهید بدانید این کارهای غلط چه هستند با راهنماتو همراه باشید.

1.کار کردن

چرا آدم‌های ناموفق وقت ناهار کار می‌کنند؟ استدلال ما این است که کار کردن در هنگام ناهار نیست که باعث شده آن‌ها موفق نباشند، بلکه برعکس آن‌ها احتمالا وقت ناهار کار می‌کنند چون در انجام کارشان در ساعات اداری موفق نبوده‌اند.

آن‌ها احتمالا مدیریت زمان خوبی ندارند و نمی‌توانند از یک روز یا از یک هفته قبل کارهایشان را بچینند. احتمالا در هنگام برنامه‌ریزی به همه جزئیات توجه نمی‌کنند و وظایف و اموری را از قلم می‌اندازند که بعد باعث می‌شود نتوانند از وقتشان بهینه استفاده کنند.

یا شاید در کاری مشغول هستند که با مهارت‌هایشان هم‌خوانی ندارد. بعضی آدم‌ها به زور وارد مشاغل هیجان‌انگیز و پردرآمد می‌شوند اما بعد می‌فهمند که این شغل‌ها مناسب‌شان نیستند. آن‌ها در انجام وظایف‌شان در ظرف زمان استاندارد با مشکل مواجه می‌شوند، برای همین وقفه‌ای برای استراحت ندارند.

یا شاید کار کردن در زمان ناهار تبدیل به فرهنگ شرکت شده است. آدم‌ها متوجه شده‌اند که بقیه هم در هنگام ناهار کار می‌کنند و فشاری روی خودشان احساس می‌کنند که آن‌ها هم وقت ناهار کار کنند. ممکن است بتوانند با کار کردن در هنگام ناهار کلی در کارها جلو بیفتند اما این موفقیت به بهای فرسودگی شغلی رخ می‌دهد.

2.از ناهار می‌گذرند

چرا بعضی با وجود آنکه اداره‌شان کافه‌تریای مجهزی دارد یا شرکت‌شان در مرکز شهر واقع شده و با انواعی از غذاخوری‌های مجلل و شیک احاطه شده، از غذای میانه روز می‌گذرند؟

ممکن است بگویند که گرسنه‌شان نمی‌شود اما به نظر می‌رسد که زیادی روی کارشان متمرکز هستند. احتمالا گرسنه‌شان می‌شود اما به آن توجه نمی‌کنند. اما وقتی از ناهار می‌گذرید و به ساعت‌های عصر نزدیک می‌شوید خلق‌تان منفی می‌شود، وقتی به خانه می‌روید آنقدر عصبی هستید که بقیه متوجه می‌شوند که گرسنه بوده‌اید اما از ناهار خوردن امتناع کرده‌اید.

وقتی از ناهار می‌گذرید قند خون‌تان افت ناگهانی می‌کند و وقتی به خانه می‌رسید بسیار تحریک‌پذیر و خسته هستید. درواقع پرهیز از وعده ناهار یعنی شما در یک روز کاری 8ساعت روزه‌داری کرده‌اید و حتی عالی‌ترین غذاها که شاخص گلیسمی پایینی دارند و بسیار کندتر قند را در خون آزاد می‌کنند هم نمی‌توانند 8ساعت دوام بیاورند. یادتان باشد مغز و بدن برای تولید انرژی به کالری نیاز دارد.

3.پشت میزشان ناهار می‌خورند

پشت میز غذا خوردن نه کارامد و نه رضایت‌بخش است. وقتی همزمان کار می‌کنید و غذا می‌خورید، نه روی کارتان به شکلی کارامد تمرکز دارید و نه به قدر کافی از غذایتان لذت می‌برید که از از غذا خوردن خشنودی‌ای برایتان حاصل شود. 5دقیقه برای صرف ناهار وقت بگذارید و اگر واقعا تحت فشار هستید می‌توانید سریع‌تر ناهار بخورید.

4.غذای سریع و ارزان انتخاب می‌کنند

بسیاری از آدم‌ها به جای آنکه به خودشان پاداش بدهند و خودشان را به غذایی خوشمزه و مقوی مهمان کنند، ساده‌ترین و ارزان‌ترین غذای ممکن را انتخاب می‌کنند. البته همه غذاهای فوری برای سلامتی بد نیستند. گاهی تهیه یک سالاد مقوی خیلی کمتر از تهیه یک همبرگر چرب زمان می‌برد. اما عموما غذاهای ارزان و آماده، از آن‌هایی که کافی است پوشش‌شان را باز کنید و میل کنید، به شدت فراوری‌شده‌اند که برای سلامتی ضرر دارند. این غذاها معمولا حاوی مقادیر سنگینی از شکر، نمک و کربوهیدرات‌های فوق فراوری‌شده و چربی هستند. هضم این غذاها ساده‌تر است و معنایش این است که معمولا با خوردن آن‌ها، حتی در مقایسه با غذاهای غیرفراوری‌شده با کالری برابر، وزن بیشتری می‌گیرید. انتخاب غذای مغذی بهترین انتخاب برای وعده اصلی میان روز است و از سلامتی کلی شما محافظت می‌کند.

5.بیدار می‌مانند

کی گفته فقط تنبل‌ها چرت می‌زنند؟ یک چرت نیروزا چه ایرادی دارد؟ اگر به درستی انجامش دهید، حسی که تجربه می‌کنید به مراتب بهتر از حسی است که صبح‌ها بعد از بیدار شدن تجربه می‌کنید. بعد از چرت روزانه انرژی می‌گیرید و خلاقیت‌تان شکوفا می‌شود. اما نکته‌ای دارد. ما انسان‌ها برای زیستن روی زمین تکامل پیدا کرده‌ایم که مطمئنا می‌دانید یک چرخه 24ساعته شبانه‌روزی دارد. بنابراین ما هم یک چرخه خواب-بیداری طبیعی با مدت زمان مشابه داریم. ما معمولا شب‌ها خوابمان می‌گیرد اما طبیعی است که بعدازظهر بین ساعت 1 تا 3 هم انرژی‌مان افت کند. این زمان بهترین زمان برای چرت زدن است. اگر زمان ناهار خوردن و چرت‌تان با این زمان تطابق دارد خوش‌شانس هستید. اما اگر چنین نیست هم یک چرت سریع می‌تواند انرژی شما را دوباره باز گرداند. ایدئال‌ترین حالت چرت کمتر از 20دقیقه است وگرنه خطر خواب عمیق، خواب سه مرحله‌ای، که بیدار شدن از آن دشوار است و حس مه مغزی بعد از بیداری تولید می‌کند، وجود دارد. پس اگر به چرت روزانه سریع نیاز دارید حتما این کار را بکنید. کوتاه بخوابید تا متوجه شوید که چه انرژی و انگیزه‌ای بعد از آن پیدا می‌کنید.

x

6.مدام نشسته‌اند

اگر شنیده‌اید که نشستن از سیگار کشیدن هم بدتر است، بدانید دلایل خوبی برای آن وجود دارد. بیشتر ما به شغل‌هایی رو می‌آوریم که به پشت‌میز نشینی ختم می‌شوند، نه کارهایی که نیاز دارند از جایمان بلند شویم و کارهایی را اینجا و آنجا انجام دهیم. نشستن هیچ ایرادی ندارد، اما نشستن به مدت طولانی و غیرفعال بودن به شدت بد است. نشستن با افزایش خطر دیابت، سرطان و فشار خون بالا مرتبط است. غیرفعال بودن به افزایش سن مرتبط است و باعث می‌شود که ماهیچه‌ها و استخوان‌ها ضعیف‌تر شوند.

به علاوه باعث می‌شود که خشک و دردناک شوید! آدم‌هایی که به خاطر شغل‌شان همیشه در وضعیت نشسته‌اند باید حتما تمرین‌های ورزشی‌ خاصی را انجام دهند یا حداقل در زمان ناهار فعالیت بدنی داشته باشند. مثلا موقع ناهار به یک باشگاه نزدیک سر بزنند و نیم‌ساعت ورزش کنند، یا پیاده‌روی کنند، تمرین‌های کششی یا حتی قدری یوگا انجام دهند. اگر این کار را انجام ندهند و فقط در یک مکان بنشینند، سلامتی‌شان را به خطر می‌اندازند.

7.نیازهای اجتماعی‌شان را برطرف نمی‌کنند

واقعا بستگی دارد که نیازهای اجتماعی‌تان چه باشد ، اما مردمان ناموفق از فرصت وقفه ناهارشان برای برطرف کردن این نیازها استفاده نمی‌کنند. منظور چیست؟ اگر مشغول به کاری هستید که به دلیل ماهیت خاص آن باید همه روز تنها پشت میز بنشینید، زمان ناهار، فرصت مناسبی برای معاشرت با دیگران است.

این کار کمک‌تان می‌کند که خشم و عصبانیت‌تان خالی شود، تجربه‌هایتان را به اشتراک بگذارید و با دیگران ارتباط برقرار کنید و کمتر احساس تنهایی کنید. از این فرصت می‌توانید برای شبکه‌سازی و یادگرفتن از دیگران استفاده کنید.

یا مثل همیشه پشت میزتان تنها بنشینید و همان زمان را هم تنها سپری کنید.

برعکس آن هم ممکن است. ممکن است شما شغلی مردمی داشته باشید که مستلزم ارتباط با انواعی از آدم‌ها در طی روز است. اگر درونگرا باشید، این همه ارتباط با آدم‌های مختلف می‌تواند فرسودگی ایجاد کند. اما بسیاری از آدم‌ها به جای اینکه این زمان را قدری به تنهایی اختصاص دهند و انرژی تخلیه‌شده‌شان را پس بگیرند، احساس وظیفه می‌کنند که آن زمان را هم به معاشرت با دیگران اختصاص دهند. همه حرف این است که همه ما نیازهای اجتماعی متفاوتی داریم که زمان ناهار فرصت مناسبی برای برطرف کردن این نیازهاست. اما اگر در این زمان به خودتان رسیدگی نکنید، فرصت‌تان را برای احساس شادی و خوشحالی از دست می‌دهید.

8.وقفه‌های طولانی اضافی دارند

اگر فکر می‌کنید ناهارهایی با مدت زمان طولانی که با تفریح می‌گذرد یک سبک موفق‌ زندگی است، تجدید نظر کنید . ایرادی ندارد که بعضی آدم‌ها گهگاهی به خودشان پاداش بدهند و چون کارشان را خوب انجام داده‌اند خودشان را به ناهاری مفصل و سرگرم‌کننده مهمان کنند، اما اغلب آدم‌های موفق وقفه ناهارشان را کوتاه و کارامد نگه می‌دارند. آن‌ها می‌دانند که این زمان حتی از پول هم باارزش‌تر است زیرا وقتی این زمان خرج شود دیگر نمی‌تواند آن را به دست آورد. بنابراین زمانی که به ناهار اختصاص می‌دهند کاملا حساب‌شده است.

آدم‌های ناموفق ممکن است زمانشان را با وقفه‌های طولانی استراحت که می‌تواند بهره‌وری روزانه‌شان را از بین ببرد، هدر بدهند. اگر برای ناهار 2ساعت وقت می‌گذارید، وضعیت‌تان از دو حالت زیر خارج نیست:

یا صرفا در کش‌آوردن ساعت کاری‌تان موفق هستید ، زیرا مجبورید وقفه‌های طولانی را با بیشتر ماندن در محل کار، جبران کنید ی ا همه کارها را به خوبی انجام نمی‌دهید. یک امکان دیگر نیز هست و آن اینکه احتمالا وظایف شغلی شما کم است و آنقدر وظیفه به شما محول نشده که همه روزتان را شلوغ نگه دارد. این موقعیت مناسبی نیست زیرا به این ترتیب شما هرگز به چالش کشیده نمی‌شوید و خودتان را وادار نمی‌کنید که موفقیت‌های بیشتری کسب کنید.

نتیجه‌گیری

این 8کاری که آدم‌های ناموفق همیشه در زمان ناهار انجام می‌دهند بخشی از الگوهای بزرگتری است. آدم‌های ناموفق مدیریت زمانی موفقی ندارند، خودشان را وادار به پیشرفت نمی‌کنند و از خودشان به خوبی مراقبت نمی‌کنند. این‌ها به یک زندگی پرمانع و شکست منجر می‌شود و همه‌اش هم زیر سر همان ناهار است!

نظرات
پربازدیدترین خبرها