۱۲مانترای «مارک کوبان» برای موفقیت

اگر جگر انجامش را نداشته باشی هیچ پاداشی هم نصیب‌ات نمی‌شود.

شناسه خبر: ۳۹۳۴۲۲
12مانترای «مارک کوبان» برای موفقیت

راهنماتو- من، مارک کوبان، یک سرمایه‌گذار کارآفرین و خلاق هستم. چیزهایی وجود دارند که همیشه در موقعیت‌های مختلف من را هدایت می‌کنند.

به گزارش راهنماتو، ممکن است این توصیه‌ها به درد شما بخورد یا نخورد. شما هستید که تصمیم می‌گیرید. ما بخشی از آن‌ها را در این مقاله در اختیار شما می‌گذاریم.

1.زمان از پول ارزشمندتر است

باید یاد بگیرید چگونه از زمان عاقلانه و ثمربخش استفاده کنید. استفاده هر چه عاقلانه‌تر از زمان تأثیر مثبت بیش‌تری در مقایسه با مقدار پولی که دارید روی زندگی و موفقیت شما دارد.

2.گاهی به آدم‌ها به صورت تصادفی مهربانی کنید

موفقیت مستلزم دوستی با آدم‌ها و حمایت از آن‌هاست. هیچ‌کس به تنهایی نمی‌تواند به قله برسد و من باور دارم که همه ما باید بتوانیم گاهی آدم‌های اطراف‌مان را خوشحال کنیم و روی لب‌شان خنده بنشانیم.

3.جگر داشته باش تا پاداش بگیری

وقتی کاملا آمادگی پیدا کردی و فکر کردی که از همه جهات موضوع را بررسی کرده‌ای و برای آن آمادگی داری اقدام کن. اگر جگر انجامش را نداشته باشی هیچ پاداشی هم نصیب‌ات نمی‌شود.

4.سخت کار کن، سخت بازی کن

سال‌ها شده که حتی یک مسافرت هم نرفته‌ام اما حواسم بود که خوش‌گذرانی را تعطیل نکنم. باید راهی را که کمک‌تان می‌کند فشار عصبی رویتان را کم کنید و یکدفعه به نقطه جوش نرسید را پیدا کنید.

x

5.نگذارید ترس مانعی در مسیرتان شود

می‌توانید از ترس به عنوان راه‌بند یا انگیزه استفاده کنید. همیشه کسی هست که رقیب شما باشد و ممکن است پیروز شود. به جای آنکه به خاطر ترس از شکست از اقدام کردن خودداری کنید، چالش را بپذیرید. اگر شکست خوردید، کمک بگیرید و دوباره شروع کنید. من بیش‌تر از هر فردی در زندگی از شغل‌هایم اخراج شده‌ام. در جستجوی موفقیت هر چند بار شکست جایز است اما فقط یکبار درست انجامش می‌دهید.

6.انتظار غیرمنتظره‌ها را داشته باشید و برایشان آماده باشید

انتظار نداشته باشید صبح از خواب بیدار شوید و کسی به شما بگوید که همه باید لیموناد بفروشند و هر کسی که بیش‌تر بفروشد قطعا برنده است. عکس آن درست است. زندگی غیرقابل پیش‌بینی است. هرگز نمی‌دانید پنجره فرصت کی باز و کی بسته می‌شود. همیشه باید این دو را تشخیص بدهید و بدانید بازی همواره در حال انجام است. هر چیزی که می‌خواهید به دستش بیاورید در یکجا ثابت قرار نگرفته که بروید و آن را بردارید. عکس آن درست است. همه در خودشان آن‌چیزی که برای موفق شدن لازم است را دارند. فقط باید آماده باشید تا در بزنگاهی که فرصت نمایان می‌شود، آن‌چیز‌ را آزاد کنید.

7.ایرادی ندارد داد بزنید یا سرتان داد بزنند

یکی از قوانینم آن است که ایرادی ندارد کسی سرم داد بزند یا خودم قدری سر کسی داد بزنم. من با شریک کاری‌ام، مارتین، گاه‌گاه انفجارهای کوچک خشم را تجربه می‌کردیم. خیلی اتفاق نمی‌افتادند ولی وقتی رخ می‌دادند معنایش این بود که موضوع بحث ما چیزی است که هر دو نسبت به آن اشتیاق داریم.

با پیشرفت کسب‌وکارم، این اتفاق کم‌تر رخ می‌دهد و دلیلش آن است که آدم‌ها محافظه‌کار می‌شوند و تصمیم‌گیری را به عهده خودتان می‌گذارند. از این قضیه متنفرم. اگر کسی قویا نسبت به چیزی اشتیاق دارد و می‌داند من هم به آن مشتاقم، ترجیح می‌دهم که سطح اشتیاق خودش را با هم سازگار کند.

بنابراین به آدم‌های اطرافم گفتم که اگر این تنها روش مکالمه و ارتباط با من است لطفا انجامش دهید. البته ممکن است برای شما مناسب نباشد اما در کسب‌وکارهای خانوادگی یا کسب‌وکارهای خصوصی می‌توانید درباره این موضوع با شریک کاری‌تان صحبت کنید.

8.همه ناامید می‌شوند، نکته آن است که چه کسی زودتر سرپا می‌شود

نمی‌توانم تعداد دفعاتی که صبح دلم نمی‌خواست از رختخواب بیرون بروم را برایتان بشمارم. هیچ انگیزه‌ای نداشتم. خسته بودم. فقط دوست داشتم دوباره بخزم توی تختم و بقیه روز را آنجا سپری کنم. مواقعی دیگر بود که در معامله‌ای شکست خوردم، بازی‌ای را باختم یا بالاخره چیزی درست کار نکرد. در آن مواقع دوست داشتم آب شوم و داخل زمین ناپدید شوم. همه این لحظات سخت را داشته‌اند. آدم‌هایی موفق‌اند که سریع‌تر از این وضعیت عبور کنند و قوی‌تر و باهوش‌تر از آن خارج شوند.

9.مهم نیست لیوان پر یا خالی است، مهم کسی است که آب را ریخته

این یکی از محبوب‌ترین قوانین من است. کلید موفقیت در هر کسب‌وکاری آن است که تلاش‌تان را برای کنترل سرنوشت‌تان بکنید. همیشه نمی‌توانید این کار را بکنید اما باید از هر فرصتی استفاده کنید تا جاییکه می‌توانید در قبال رقابتی که دارید آماده و جلو باشید. کنترل را دست بگیرید و سرنوشت‌تان را خودتان بسازید.

10.پاسخ در رویابافی نیست، در اقدام کردن است

همه آنچه برای موفقیت لازم است را در درون‌شان دارند. اما اغلب آدم‌ها فقط درباره موفقیت یا چگونگی رسیدن به آن رویاپردازی می‌کنند. همه می‌توانند رویاپردازی کنند. هر کسی و هر فردی می‌داند که چگونه باید موفق شود. فرقی نمی‌کند معنای شما از موفقیت والد خوب بودن، ورزشکار خوب بودن، تاجر خوب بودن یا هر چیز دیگری باشد. وقت‌هایی که درباره رسیدن به این موفقیت‌ها رویابافی می‌کنم، سعی می‌کنم از خواب بیدار شوم و از خودم بپرسم که چطور می‌توانم برای رسیدن به آن موفقیت عمل کنم. باید بدانید به جای رویابافی چه کاری دقیقا برای رسیدن به موفقیت باید انجام دهید.

11.خوک‌های چاق را زودتر سلاخی می کنند

این یکی را شریک کاری‌ام تاد واگنر به من گفت. حق با اوست. گاهی لازم است که با کسی رقابت کنید اما اشتباه بسیاری از آدم‌ها آن است که در این کار زیاده‌روی می‌کنند. هر معامله خوبی یک راه‌حل برد-برد دارد. از هیچ‌چیزی بیشتر از شخصی که تلاش می‌کند از آب کره بگیرد، متنفر نیستم. این افراد سطح خشونت را به حدی می‌رسانند که آن معامله دیگر ارزش انجام دادن ندارد. که در نهایت سطح نفرت را به حدی می‌رساند که حتی اگر معامله انجام شود، به دنبال راهی می‌گردید که با آن شخص معامله انجام ندهید. باید طوری رفتار کنید که ارزش رابطه شما در طی زمان افزایش یابد، نه آنکه دست به هر اقدامی بزنید تا یکبار در یک معامله سود کلان کنید.

12.فقط یکبار کار درست را انجام می‌دهید

قبلا هم گفتم که بارها از شغلم اخراج شدم. بعضی مشاغل خیلی بد بودند اما خودم را قانع می‌کردم که دارم برای یادگیری پول دریافت می‌کنم (کاری که در مدرسه رخ نمی‌دهد). مشاغل احمقانه‌ای را شروع کردم که شکست خوردند. با دختران بیش‌تر از حد انتظارم ملاقات کردم. زیبایی موفقیت، چه پیدا کردن دختر رویاهایتان باشد، چه شغلی با موفقیت‌های مالی، آن است که مهم نیست چندبار در آن شکست می‌خورید، فقط یکبار پیروز می‌شوید.

کسی حساب امتیازهای شما را ندارد. هر کدام از ما به هزاران طریق می‌توانیم شادی و موفقیت را با کوشش پیدا کنیم، که در این راه واقعا مهم نیست چندبار شکست می‌خورید. شما فقط یکبار قرار است موفق شوید.

نظرات
پربازدیدترین خبرها