اختلال وسواس جبری چیست و چرا مرگبار است؟

افزایش خطر مرگ را می‌شد هم به عوامل طبیعی (۳۱درصد افزایش خطر) و هم عوامل غیرطبیعی (۲۳۰درصد افزایش خطر) نسبت داد.

شناسه خبر: ۳۹۳۵۹۲
اختلال وسواس جبری چیست و چرا مرگبار است؟

راهنماتو- افرادی که از اختلال وسواس جبری یا به طور خلاصه OCD رنج می‌برند، 82درصد بیش‌تر از سایرین ممکن است به هر دلیل طبیعی یا غیرطبیعی دچار مرگ زودهنگام شوند.

به گزارش راهنماتو، مطالعات پیشین مرگ‌های افراطی در میان افراد مبتلا به OCD را کشف کرده بودند اما بررسی دلایل خاص مرگ، احتمالا به جز خودکشی، در میان این افراد مغفول مانده بود. به طور مشخص، نرخ ابتلا به خودکشی در میان افرادی که از اختلال OCD رنج می‌برند با افرادی که به سایر اختلالات روانی مبتلا هستند، برابر است.

این اختلال در حدود 2درصد از جمعیت را تحت تأثیر قرار می‌دهد. افرادی که از این وضعیت رنج می‌برند افکار مزاحم و تکراری آشفته‌کننده (مثل ترس از مسمومیت یا نشان دادن رفتار تهاجمی در مقابل دیگران دارند) و قانع می‌شوند مراسم وقت‌گیری مانند تمیز کردن، تکرار کردن و بررسی کردن را انجام دهند تا به این وسایل آن احساس عذابی که به خاطر افکار مزاحم در آن‌ها ایجاد شده است را کاهش دهند.

X

این اختلال به طور مشخص روی زندگی روزمره فرد، روابط و فعالیت‌های اجتماعی او و همین‌طور توانایی عمومی عملکردی او را اثر می‌گذارد.

اکنون محققان موسسه تحقیقاتی کارولینسکا در سوئد تحقیقی انجام داده‌اند تا علل خاص مرگ‌های طبیعی و غیرطبیعی در میان افرادی که به این اختلال مبتلا هستند را بررسی کنند. آن‌ها از اطلاعات ثبت احوال جمعیت سوئد استفاده کردند که شامل داده‌های دولتی و بهداشتی از کل جمعیت این کشور می‌شد. آن‌ها می‌خواستند گروهی 61378نفره از افرادی که با اختلال OCD شناسایی شده بودند را به لحاظ علل مرگ با گروهی 613780نفر از کسانی که چنین اختلالی در آن‌ها شناسایی نشده بود، مقایسه کنند.

آن‌ها هر دو گروه را بیش از 4دهه (از سال 1973 تا 2020) دنبال کرده و دریافتند افرادی که به اختلال OCD مبتلا بودند در مقایسه با کسانی که این اختلال در آن‌ها گزارش نشده بود در میانگین سنی پایین‌تری جان خود را از دست می‌دادند (69 در برابر 78سال).

خطر مرگ در طول دوره این مطالعهدر گروهی که اختلال OCD داشتند در حدود 82درصد بالاتر از کسانی بود که اختلال نداشتند. افزایش خطر مرگ را می‌شد هم به عوامل طبیعی (31درصد افزایش خطر) و هم عوامل غیرطبیعی (230درصد افزایش خطر) نسبت داد.

علل خاص مرگ در میان افراد مبتلا به OCD

دانشمندان در این مطالعه برای اولین‌بار علل طبیعی مرگ در میان افراد مبتلا به OCD را شناسایی کردند. خطر مرگ در میان افراد مبتلا به OCD به دلیل بیماری‌های ریوی (73درصد)، اختلالات رفتاری و روانی (58درصد)، بیماری‌های اندام‌های تولیدمثلی و مجاری ادراری (55درصد)، اختلالات غدد داخلی، متابولیکی و تغذیه‌ای (47درصد)، بیماری‌های عروق خونی (33درصد) سیستم عصبی (21درصد) و سیستم گوارش (20درصد) افزایش پیدا کرده بود.

نکته قابل توجه این بود که خطر مرگ بر اثر سرطان در این افراد 13درصد کم‌تر از کسانی بود که به این اختلال مبتلا نبودند. دلیل معکوس شدن این رابطه برای محققان مشخص نیست.

در میان دلایل غیرطبیعی مرگ، خودکشی رتبه نخست را در افزایش احتمال مرگ در میان این افراد داشت. افراد مبتلا به اختلال وسواس جبری در مقایسه با کسانی که این اختلال را نداشتند، تقریبا 5برابر بیش‌تر احتمال داشت که بر اثر خودکشی جان خود را از دست بدهند. همچنین، در افرادی که OCD داشتند خطر مرگ بر اثر تصادفات شامل تصادفات جاده‌ای یا سقوط در حدود 92درصد افزایش می‌یافت.

D

این نتایج حتی زمانی که سایر اختلال‌های روانی مانند اضطراب، افسردگی و مصرف مواد در نظر گرفته شد نیز صادق بود.

محققان سپس گروه مبتلا به OCD را با سایر خواهر و برادرهایشان که این اختلال را نداشتند مقایسه کردند و نتایج باز هم تا حد زیادی بی‌تغییر ماند. این تأیید می‌کند که نتایج نه تنها قابلیت نسبت دادن به هر عامل محیطی، ژنتیکی یا اختلال روانی همراه را دارد بلکه به خود OCD نیز مرتبط است.

هرچند این یافته‌ها خبر مثبتی برای افرادی که از اختلال OCD رنج می‌برند نیست اما باید خاطرنشان کرد که سهم افراد مبتلایی که به هر دلیلی دچار مرگ زودهنگام می‌شوند بسیار اندک است، هرچند که در مقایسه با افرادی که این اختلال را ندارند به خطر بالا ترجمه می‌شود.

مثلا در طول دورانی که این پژوهش در حال انجام بود، در حدود 2.5درصد از افرادی که مبتلا به OCD بودند، بر اثر بیماری‌های مرتبط با گردش خون (مثل حمله قلبی یا سکته) جان خود را از دست دادند که درصد پایینی محسوب می‌شود. با وجود این، در مقایسه با آمار 1.8درصدی افراد بدون اختلال OCD که در همین مدت مشابه به این دلیل جان خود را از دست دادند، رقم بالایی محسوب می‌شود.

نکته مهمتر آنکه بسیاری از دلایل مرگی که خطر مرگ در میان افراد مبتلا به OCD را افزایش داده بودند، یا با بیماری‌های غیرمسری مانند بیماری‌های قلبی-عروقی، دیابت، بیماری‌های مزمن ریوی، اختلال روانی و عصبی یا با دلایل غیرطبیعی مانند خودکشی و تصادف، مرتبط بودند که هر دو دسته قابل پیشگیری هستند.

این نتایج افراد مبتلا به OCD را تشویق می‌کند تا الگوی رفتاری خود را تغییر داده و بیش‌تر ورزش و از رژیم سالم غذایی پیروی کنند؛ زیرا هر دو نقشی مهم در پیش‌گیری از بیماری و مرگ زودهنگام ایفا می‌کنند.

نظرات
پربازدیدترین خبرها