از تخم‌مرغ تا پنیر و قهوه: فال ۸۰۰۰ساله آشپزخانه چه چیزی درباره آینده و اکنون ما می‌گوید؟

تفاله‌های وارفته چای و دانه‌های قهوه(تاسیوگرافی)، پیاز(کرامنیومانسی)، تخم‌مرغ(اوومانسی) و حتی پنیر(تایرومانسی) در گذشته مواد لازم ضروری برای فال آشپزخانه بود.

شناسه خبر: ۳۹۴۳۲۵
از تخم‌مرغ تا پنیر و قهوه: فال 8000ساله آشپزخانه چه چیزی درباره آینده و اکنون ما می‌گوید؟

راهنماتو- پیش‌گویی آینده همواره معادل ورق تاروت یا گوی‌های کریستالی نبوده است. قرن‌ها قبل از آنکه برنامه‌های کاربردی فال و طالع‌بینی و ذهن‌خوان‌های تلفنی/آنلاین وجود داشته باشند، مردمی که می‌خواستند نگاهی اجمالی به آینده‌شان بیندازند از چیزهای دردسترس استفاده می‌کردند ـ عمدتا غذا.

به گزارش‌ راهنماتو، تفاله‌های وارفته چای و دانه‌های قهوه (تاسیوگرافی)، پیاز (کرامنیومانسی)، تخم‌مرغ (اوومانسی) و حتی پنیر (تایرومانسی) در گذشته مواد لازم ضروری برای فال آشپزخانه بودند.

اما این آیین‌ها در گذر زمان از جریان اصلی فال‌ها حذف شدند. با‌این‌حال، تجدید حیات اخیر شیوه‌های جادوگری ـ گوی‌های کریستالی، کارت‌های تاروت، طالع‌بینی و جادوی گیاهی ـ این شاخه از فال را نیز از پشت پستوی آشپزخانه‌ها به رأس ویدیوهای تیک‌تاک آورده است.

دیانا اسپیریتو سانتو، دانشیار رشته مردم‌شناسی اجتماعی در دانشگاه کاتولیک پاپی والپارایسو در شیلی، می‌گوید که اشتهای رو به فزونی برای معنویت نشان می‌دهد که آیین‌های فالگیری مرتبط با غذا به واقع هرگز به طور کامل از میان گزینه‌های موجود حذف نشده بودند.

«متخصصان لیبرال‌تر و مدرن‌تر می‌توانند فال را غیابی انجام دهند. تصور می‌کنم که اشکال فالگیری مبتنی بر غذا را ساده‌تر می‌توان اجرا کرد و دامنه تفسیرشان نیز وسیع‌تر است. همه این موارد این نوع فال را برای مخاطب مجازی که می‌تواند چگونگی اثرگذاری نتیجه فال روی زندگی‌اش را به شیوه‌های خلاقانه تصور کند، جذابیت افراطی دارد.»

با راهنماتو همراه باشید تا کمی بیش‌تر با این نوع فال‌ها آشنا شویم.

x

فال آشپزخانه یا غذا چیست؟

امبر کوویدای، سرآشپز بازنشسته و فالگیری که در بریزبین در استرالیا زندگی می‌کند، می‌گوید پیش‌گوییِ مبتنی بر غذا در غرب احتمالا از شکار جادوگران و اتهامات جادوگری در اوایل قرن پانزدهم سرچشمه گرفت. این شامل فال چای می‌شد که در دهه 1700 در انگلستان به عنوان بهانه‌ای برای جمع شدن دور هم و صرف چای دوستانه ثبت شده بود اما «درواقعیت، آن دوستان یا خودشان جادوگر بودند یا می‌خواستند از جادوگران مشورت‌های معنوی بگیرند.»

x

اما در بخش‌های دیگر جهان مردم معمولا به «جادوی» واکنش‌های مواد شیمیایی طبیعی در غذاهایی مثل تخم‌مرغ، کلم و آجیل برای پیش‌گویی آینده متکی بودند. در دهه 1700، شیوه اسکاتلندیِ «از خاک درآوردن کلم با چشمان بسته» ، شیوه‌ای مرسوم برای پیش‌بینی کیفیت رابطه یک زوج در آینده بود. اندازه و شکل ساقه کلم فیزیک و ظاهر شریک عشقی آینده را نشان می‌داد و مزه‌اش خلق‌وخوی او را.

x

پیش‌گویی با تخم‌مرغ یا اوومانسی یکی از قدیمی‌ترین اشکال پیش‌گویی غذاست که همچنان در کارائیب و بخش‌های مرکزی آمریکای لاتین برای پیش‌بینی ازدواج، تولد و مرگ استفاده می‌شود. مثلا در روز «گود فرایدی»، سنتی‌ها سفیده تخم‌مرغ خام را در یک ظرف آب گرم می‌ریزند و شکلی که ساخته می‌شود را بررسی می‌کنند، این شکل می‌تواند شبیه به یک کشتی (سفری در آینده) یا تابوت (مرگ زودهنگام) باشد. دیوید جی. کیم، استاد مردم‌شناسی در کالج پرچز در نیویورک، می‌گوید «حیرت‌انگیز است وقتی می‌بینیم تعداد زیادی از آدم‌ها در کره جنوبی به پیش‌گوها مراجعه می‌کنند و چه سرمایه‌های عظیمی که از این راه تولید نمی‌شود.»

کیم که درباره آیین‌های جادوگری کره‌ای تحقیق می‌کند، می‌افزاید که فال برنج اغلب برای ارتباط با ارواح مردگان استفاده می‌شود. یک جادوگر ظرفی طلایی حاوی برنج پخته برا بر می‌دارد و یک مشت برنج از داخل آن خارج می‌کند و دانه‌ها را می‌شمارد. اگر تعداد زوج باشد یعنی «بله»، یا روحی در حضور او وجود دارد اما اگر تعداد فرد باشد یعنی «نه»، یا روحی نیست.

x

در مکزیک پیش‌گوهای ذرت یک دانه ذرت را به نمایندگی از جستجوگر روی یک دستمال گلدوزی‌شده می‌گذارند. سپس پیشگو 12دانه ذرت (یا بیشتر) را دانه دانه روی میز پرت می‌کند تا بر اساس الگویی که این دانه‌ها به خود می‌گیرند به پاسخ برسد.

آراچلی رویاس، باستان‌شناس و استاد دانشگاه ورشو، در سال 2007 با مردمان بومی آیوک وقت گذراند و در آن زمان فقط دو پیشگوی دانه ذرت را توانست پیدا کند. اما در دیدار اخیری که از مکزیک داشته با نسلی جدید از پیشگویان مواجه شده که می‌خواهند این شیوه‌های قدیمی پیشگویی را زنده نگه دارند.

جنیفر بیلاک، نویسنده مستقر در شیکاگو که درباره جادوگری آشپزخانه، می‌نویسد، اخیرا درباره جادوگری باستانی با پنیر نوشته و خودش هم آن را امتحان کرده است. پیشگویی با پنیر نخستین‌بار در نوشته‌های یک مورخ یونانی و پیشگو به نام «آرتیمودوریتس؛ مفسر رویا» در قرن دوم ق. م دیده شده است. پیروان این پیشگویی پنیری الگوی تخمیر، تعداد سوراخ‌های پنیر و شکل پنیر را برای پاسخ به سوالات خاص در نظر می‌گیرند.

x

در استانبول در ترکیه شما می‌توانید کافه‌های زیادی را پیدا کنید که در آن پیشگویان فال قهوه برایتان می‌گیرند. همچنین برنامه‌های کاربردی مثل فالادین ایجاد شده‌اند که کافی است تصویری از ته‌نشین قهوه ترک خودتان را در آن بارگذاری کنید تا آینده‌تان را برایتان بخواند.

در سانتا ماریا دل تول، شهری کوچک در مکزیک، ونوس رودریگرز به علاقه‌مندان فال سنتی ذرت را یاد می‌دهد. اما اگر نمی‌توانید تا مکزیک بروید، می‌توانید از خدمات آنلاین آموزش فال مجازی او استفاده کنید.

در نیواورلئان در آمریکا یک اتاق 94ساله فال چای وجود دارد که پیشگویان فال چای در آن حاضرند تا آینده‌تان را با تفاله‌های چای بخوانند. یا می‌توانید یک جلسه 90 تا 120دقیقه‌ای فال چای-درمانی را در دوبلین در ایرلند تجربه کنید.

حتی می‌توانید یک دوره درس آنلاین برای یادگیری فال نارگیل یا دانه کولا بردارید که نوعی فال باستانی با قدمتی 8000ساله است و یک آیین مذهبی متعلق به غرب آفریقا است.

نظرات
پربازدیدترین خبرها