۱۵نشانه که دارد از شما سوء استفاده می‌شود

هر کدام‌تان که حساب امتیازات کارهایی که در رابطه انجام می‌دهید را داشته باشید، باید آن را نشانه‌ای منفی در نظر بگیرید.

شناسه خبر: ۳۹۶۶۶۱
15نشانه که دارد از شما سوء استفاده می‌شود

راهنماتو- هیچ‌کسی نمی‌خواهد مورد سوء استفاده قرار بگیرد. اما خیلی پیش می‌آید که چشم باز کنید و ببیند در رابطه‌ای، چه عاشقانه و چه حرفه‌ای، قرار دارید که شخص مقابل سعی می‌کند از شما بهره‌کشی کند و وقت و انرژی و منابع محدود شما را به نفع خودش مصرف کند، بدون آنکه اندکی جبران کند.

به گزارش راهنماتو، خیلی اهمیت دارد تشخیص بدهید که چه زمانی در چنین موقعیتی هستید تا بتوانید خودتان را خلاص کنید. در ادامه با راهنماتو همراه باشید تا 15موقعیتی که از شما بهره‌کشی می‌شود را برایتان شرح دهید.

1.آن‌ها مدام از شما درخواست‌هایی دارند بدون آنکه این لطف‌ها را جبران کنند

معنایش این نیست که مدام باید در حال جمع‌زدن و حساب‌وکتاب کارهایی باشید که برای دیگری انجام می‌دهید. رابطه شما بازی فوتبال یا حساب آمازون نیست. اما اگر نمی‌توانید بدون نگاه کردن به تقویم به خاطر بیاورید چه زمانی این شخص به شما کمک کرده کاری را انجام دهید یا لطفی در حق‌تان انجام داده، می‌توانید آن را نشانه‌ای قوی از مورد سوء استفاده قرار گرفتن در نظر بگیرید.

x

2.مدام امتیازها را نگه می‌دارند و به کوچک‌ترین کاری که در حق‌تان انجام داده‌اند اشاره می‌کنند

درواقع هر کدام‌تان که حساب امتیازات کارهایی که در رابطه انجام می‌دهید را داشته باشید، باید آن را نشانه‌ای منفی در نظر بگیرید. این هم بد است که شخص دیگر رابطه همیشه آن آواز معروف را زمزمه می‌کند که «هر کاری می‌کنم، برای تو می‌کنم.» این جمله هم به لحاظ استعاری و هم واقعی نشانه‌ای منفی است.

3.پیش‌فرض‌شان این است که چیزی که می‌خواهند را بدون آنکه‌ به قدر کافی قدردان باشند به آن‌ها خواهید داد

شما فروشگاه 24ساعته نیستید. حتی فروشگاه هم در ازای خدماتی که عرضه می‌کند پول دریافت می‌کند.

4.فقط وقتی چیزی نیاز دارند با شما تماس می‌گیرند و با مهربانی تقاضا می‌کنند

وقتی اسمش روی گوشی‌تان میفتد آیا اولین جمله‌‌ای که به ذهن‌تان می‌رسد این است که «َاه، باز چی می‌خواد؟»

5.به مرزها یا احساسات، نگرانی‌ها و نیازهای‌تان احترام نمی‌گذارند

این شامل عدم پذیرش «نه» به عنوان پاسخ و تلاش برای دادن احساس گناه به شما به خاطر کاری که برایشان نکرده‌اید هم می‌شود. همه این‌ها می‌تواند نشانه آشکاری باشد از اینکه این شخص اهمیتی به شما نمی‌دهد و درعوض شما برایش مثل ماشین‌های فروش خودکار کنار خیابان هستید.

6.برای شما مرزهای سختگیرانه‌تری می‌گذارند یا انتظارات نابرابری از شما دارند

دیده‌اید بعضی‌ها وقتی با خانواده هستند به تماس‌های شما پاسخ نمی‌دهند اما وقتی شما در همان شرایط با آن‌ها تماس نمی‌گیرید به شما خرده‌ می‌گیرند؟ یا وقتی تغییرات مثبتی در زندگی‌شان رخ می‌دهد به شما نمی‌گویند اما وقتی شما درباره تغییرات مثبت زندگی‌تان به آن‌ها چیزی نمی‌گوید، ناراحت می‌شوند.

7.واقعا تلاشی برای شناخت شما انجام نمی‌دهند. همه چیز فقط درباره آن‌ها باید باشد

یکی از نشانه‌های آشکاری که می‌گوید یک رابطه در خطر است آن است که شما همه چیز را درباره طرف مقابل می‌دانید اما او حتی ساده‌ترین پرسش‌ها درباره خود یا زندگی‌اش را پاسخ نمی‌دهد. او هم‌چنین بیش‌تر تمایل دارد از ضمیر «من» به جای «ما» استفاده کند.

x

8.وقتی درباره نگرانی‌هایتان صحبت می‌کنید واقعا اهمیتی برایش ندارد

در این مورد، گوش دادن به حرف‌های شما خیلی بااهمیت‌تر از آن است که صرفا اجازه دهد شما صحبت کنید. معنایش این است که باید چیزی که می‌گویید را جدی بگیرد و تأیید کند و در پاسخ چیزهای مثبتی بگوید که به شما کمک کنند. همچنین معنایش این است که وقتی حس می‌کند در حق‌تان کار بدی انجام داده است از شما معذرت‌خواهی کند. ضمنا این معذرت‌خواهی باید واقعی باشد و نباید جمله‌ای مثل این باشد که «متأسفم که ناراحت شدی!».

9.لطف‌های بی‌دردسر می‌کنند

حتی خودشیفته‌ترین آدم‌ها هم ممکن است تشخیص بدهند شما در ازای هیچ کاری انجام نمی‌دهید. پس برای آنکه شما را نگه دارند ممکن است کارهایی در حق‌تان انجام دهند که برایشان هزینه‌ای ندارد. مثلا فقط در کلام به شما محبت می‌کنند اما رفتارشان با عمل‌شان تفاوت دارد یا بلیت کنسرتی که خودشان نمی‌توانند بروند را به شما می‌دهند یا قول‌های پوچ می‌دهند که ما را به نشانه بعدی می‌رساند.

10.وعده‌های پوچ می‌دهند

فقط قول می‌دهند. قول‌های بی‌معنایی که هرگز به آن‌ها عمل نمی‌شود. البته گاهی اوقات شرایط غیرمنتظره ممکن است هر شخصی را از وعده به قولش باز دارد. اگر علت این باشد، حداقل آن شخص به محض دیدن شرایط شما را خبردار می‌کند، هر تلاشی برای حل مسئله می‌کند و درنهایت صادقانه از شما عذرخواهی می‌کند و سعی می‌کند معادل کاری که به شما قول داده بود برایتان انجام دهد.

11.شما را به جای یک انسان، یک غنیمت می‌بیند

تعریف‌هایش از شما صرفا به دلیل وجود شخص‌ خودتان نیست بلکه او در کنار شما می‌تواند قدرت جذابیت و اعتبارش را به رخ دیگران بکشد. کسانی که از همسران‌شان به عنوان غنیمت بهره‌کشی می‌کنند را دیده‌اید، اینکه چطور به واسطه این افراد فخرفروشی می‌کنند و چقدر می‌بالد که همسران‌شان جذاب و گیرا هستند؟ اما در عمل کاری که آن‌ها را واقعا خوشحال کند انجام نمی‌دهند.

12.دیگران برایشان بیش‌تر از شما اولویت دارند و وقتی با کسی درگیری دارید طرف شما را نمی‌گیرند

ممکن است در تعامل با شما خیلی حامی باشند اما وقتی پای انتخاب بین شما و شخص دیگری به میان می‌آید، نشان می‌دهند که انتخاب‌شان واقعا شماست یا آن شخص.

13.برتری‌شان را به شما یادآوری می‌کنند یا سعی می‌کنند که برتری‌شان را به شما تحمیل کنند

حتی اگر آن شخص ناظر شما، با تجربه‌تر از شما، یا در موقعیت برتری نسبت به شما در موسسه یا در جامعه باشد، معنایش این نیست که می‌تواند به شما یادآوری کند که از شما برتر است. مثل آن است که یک میلیاردر مدام به شما یادآوری کند که از میلیاردر است. این اتفاق هرگز نمیفتد، میفتد؟

14.درباره اثرگذاری بر ذهن دیگران غلو می‌کند

اگر چنین کاری می‌کند می‌توانید حدس بزنید که در حق شما چه می‌کند.

15.حس می‌کنید که دارد از شما سوء استفاده می‌شود

درآخر، گاهی مغزتان باید به غریزه‌تان تعظیم کند. این اتفاق زمانی میفتد که مثلا یک کاپ‌کیک کامل می‌خورید و عذاب وجدان می‌گیرد. درست مثل همین موقعیت، وقتی شخصی ارزش شما را پایین می‌آورد یا به قدر کافی در مورد شما قدردان نیست هم حس می‌کنید. می‌توانید از این احساسات به عنوان شاهدانی قوی برای تشخیص اینکه حقیقتا از شما سوء استفاده می‌شود، استفاده کنید.

نظرات
پربازدیدترین خبرها