عطر پاییز در تابستان

پاییز زودرس در بهشت چهار محال و بختیاری: جاهایی که شهریور ماه رنگ عوض می‌کنند

از آبشارهای مرتفع تا دره‌های رنگارنگ و دشت‌های خنک؛ چهار محال و بختیاری مقصدی هیجان انگیز برای کسانی است که می‌خواهند پاییز را زودتر ببینند. در این مطلب جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری این استان در شهریور ماه را معرفی می‌کنیم.

شناسه خبر: ۴۱۲۵۳۵
پاییز زودرس در بهشت چهار محال و بختیاری: جاهایی که شهریور ماه رنگ عوض می‌کنند

راهنماتو- چهارمحال و بختیاری، شاید مورد بی‌مهری قرار گرفته و در لیست مقاصد گردشگری همیشگی ما نیست، اما این استان با طبیعت بکر و آب و هوای متنوعش، جایی مناسب برای سفر است. نکته این است که چهار محال و بختیاری در شهریور دیدنی‌تر است چراکه منظره‌ای از آغاز زودهنگام فصل برگ‌های رنگارنگ به ما نشان می‌دهد.

به گزارش راهنماتو، چهار محال و بختیاری پر است از جاذبه‌های طبیعی که هر کدام زیبایی خاص خودشان را دارند. پوشش گیاهی خاص این استان فضایی به وجود می‌آورد تا آمدن پاییز را با چشم‌های خودمان ببینیم. بعلاوه، در حالی که در سایر نقاط ایران زمین، در ماه شهریور، هنوز با هوایی گرم و جان فرسا دست و پنجه نرم می‌کنیم، در برخی از منطقه‌های چهار محال و بختیاری، مردم، پتو روی خودشان می‌اندازند. راهنماتو در این مطلب جاهایی بکر و زیبا از چهار محال و بختیاری را به شما معرفی می‌کند که در آن مردم پاییز زودرس را تجربه می‌کنند.

چرا پاییز زودتر به چهارمحال و بختیاری می‌آید؟

دره-عشق-شاخص-1024x640

عوامل مختلفی در آغاز زودهنگام پاییز در این استان نقش دارند:

  • ارتفاع زیاد از سطح دریا: مناطق کوهستانی و مرتفع این استان، زودتر از مناطق پست‌تر، هوای خنک و شب‌های سرد پاییزی را تجربه می‌کنند.
  • رطوبت کم: هوای خشک و کم‌رطوبت چهارمحال و بختیاری باعث می‌شود که برگ درختان زودتر رنگ عوض کنند و بریزند.
  • تنوع گونه‌های گیاهی: وجود گونه‌های مختلف درختان مانند بلوط، افرا، گردو و چنار، منجر به تنوع رنگ‌ها در فصل پاییز می‌شود.

جاهایی که شهریور ماه رنگ عوض می‌کنند:

68e40-301271324485291602321196811423220987243233-2

  • زاگرس مرکزی:

رشته کوه زاگرس مرکزی با جنگل‌های انبوه بلوط، یکی از زیباترین مناطق ایران برای تماشای پاییز است. شهرهای مانند کوهرنگ، فارسان و لردگان، مقاصد مناسبی برای طبیعت‌گردی پاییزی هستند.

آبشار تنگ زندان

تنگ زندان

آبشار تنگ زندان در چهار محال و بختیاری و در منطقه لردگان یکی از آن جاهای دیدنی در ماه شهریور است که فضای سرسبز اطرافش رفته رفته، به رنگ پاییز در می‌آیند. این آبشار که حدودا 120 متر ارتفاع دارد و مردم محلی آن را آبشار دودی یا «کردی کن» صدا می‌زنند، از دل صخره‌هایی بزرگ بیرون می‌ریزد و در نهایت به رودخانه سبزه کوه و کره بس می‌رسد. اطراف این آبشار درخت‌هایی مثل زالزالک و بادام و ارس وجود دارند که هر کدام در پاییز رنگی زیبا پیدا می‌کنند. در اطراف این آبشار اقامتگاهی وجود ندارد، اما می‌توانید برای نزدیک ماندن به آن به سمت چشمه مادر بروید یا در طبیعت اطراف آن چادر بزنید.

برای رفتن به آبشار تنگ زندان باید به استان چهارمحال و بختیاری، لردگان، منطقه تنگ زندان بروید.

منطقه حفاظت شده هلن

هلن

منطقه حفاظت شده هلن در چهارمحال و بختیاری، یکی از زیباترین مناطق طبیعی ایران است که در هر فصلی زیبایی‌های خاص خود را دارد. اما شهریور ماه در هلن، زمانی است که طبیعت به اوج زیبایی خود می‌رسد. با این وجود که اواخر تابستان این منطقه به شدت سرد می‌شود، اما دیدن منظره رنگارنگ آن ارزش دارد. پس بهتر است لوازم ضروری و گرمایشی مناسبی همراه خود داشته باشیم. این منطقه فضای مناسبی برای کمپ زدن دارد، پس وسایل کمپ را فراموش نکنید!

برای رفتن به منطقه حفاظت شده هلن باید به استان چهارمحال و بختیاری، شهرستان لردگان بروید.

  • تنگه‌های زیبای کوهرنگ:

تنگه‌های عمیق و سرسبز کوهرنگ، با آبشارهای خروشان و پوشش گیاهی متنوع، در پاییز به رنگین‌کمانی از رنگ‌ها تبدیل می‌شوند.

آبشار شیخ علیخان

آبشارشیخعلی_خان-1024x700

یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی کوهرنگ که در پاییز به شدت دیدنی است، آبشار شیخ علیخان است. این آبشار که از ارتفاعات به ته دره می‌ریزد، در فضایی سرسبز وجود دارد. وقتی به اواخر تابستان و روزهای شهریور می‌رسیم، این دره سبز رنگ، رفته رفته زرد و نارنجی شده و طوفانی از رنگ‌ها به وجود می‌آورد. جالب این است که این آبشار از چشمه‌ای در دل روستا سرچشمه می‌گیرد و اگر این سرچشمه را پیدا کنیم، منظره بکر اطراف آن نیز در این روزها به شدت دیدنی است. از آن جایی که این آبشار در نزدیکی روستای شیخ علیخان وجود دارد، می‌توانیم در همین روستا اقامت داشته باشیم.

برای رفتن به آبشار شیخ علیخان باید به استان چهارمحال و بختیاری، ۱۲ کیلومتری چلگرد، ورودی روستای شیخ علیخان بروید.

  • دشت‌های وسیع:

دشت‌های وسیع چهارمحال و بختیاری، با پوششی از علف‌ها و گل‌های وحشی، در پاییز به رنگ طلایی و نارنجی درمی‌آیند.

دشت لاله‌های واژگون کوهرنگ

لاله

درست است که نام این دشت را دشت لاله های واژگون در کوهرنگ گذاشته‌اند، اما در پایان فصل تابستان ممکن است به شکلی محدود لاله‌ای ببینیم. درواقع این لاله‌ها در فصل بهار بیشتر دیده می‌شوند. اما، دشت، همان دشت است و زیبایی آن در ماه شهریور دوچندان. جالب است بدانید که این دشت، بزرگترین دشت لاله‌های واژگون در جهان است، اما در ماه شهریور می‌توانیم سایر گل‌های وحشی و پوشش گیاهی خاص آن را ببینیم. بعلاوه، در اطراف این دشت می‌توانیم به سراغ چشمه کوهرنگ و آبشار و تونل این منطقه برویم که هر کدام زیبایی خاص خودشان را دارند.

برای رفتن به دشت لاله‌های واژگون کوهرنگ باید به استان چهارمحال و بختیاری، شهرستان کوهرنگ، شهر چلگرد، جاده چلگرد به دیمه، ۲۰ کیلومتری چلگرد، روستای بنواستکی بروید.

  • جنگل‌های بلوط:

جنگل‌های بلوط زاگرس، با برگ‌های پاییزی به رنگ‌های زرد، نارنجی و قرمز، منظره‌ای رویایی را خلق می‌کنند.

دره-عشق-5

پارک جنگلی پروز

پروز

جالب است بدانید که نیمی از جنگل‌های بلوط کشور در مناطق غربی در استان چهار محال و بختیاری وجود دارند، پس جای جای این است جنگل‌های بلوطی می‌بینیم که در ماه شهریور طوفان رنگ راه انداخته‌اند. اما، اگر بخواهیم یک پارک جنگلی پیدا کنیم که امکانات رفاهی اندکی داشته باشد، می‌توانیم به سراغ پارک جنگلی پروز برویم. این پارک جنگلی که در امتداد یک دره زیبا و رودخانه‌ای خروشان وجود دارد و طبیعت آن در ماه شهریور به شدت دیدنی است. مسیر رسیدن به این پارک جنگلی آسفالته است و جای نشستن مناسب، سرویس بهداشتی و جای پارک برای شما وجود دارد.

برای رفتن به پارک جنگلی پروز باید به استان چهارمحال و بختیاری، ۵۰ کیلومتری شهرستان لردگان بروید.

نظرات
پربازدیدترین خبرها