سفر شهریوری؛ مقاصد گردشگری شاهرود در ماه آخر تابستان

حتما شما هم وقت سفر به مشهد با قطار از ایستگاه شاهرود رد شده‌اید اما هیچوقت نتواسته باشید در این شهر قدم بگذارید.

شناسه خبر: ۴۱۳۴۱۱
سفر شهریوری؛ مقاصد گردشگری شاهرود در ماه آخر تابستان

راهنماتو- شاهرود شهری است که در استان سمنان واقع شده است. او از یک سمت به دامنه‌های البرز تکیه داده است و از سمت دیگر تا کویر مرکزی ایران کشیده شده است. شاهرود در آغوش خود هم جاذبه‌های طبیعی و هم جاذبه‌های تاریخی را جای داده است. بدون شک این شهر با تمام این جاذبه‌ها فقط یک شهر موقع رد شدن از ایستگاه نیست.

به گزارش راهنماتو، باستان‌شناسان تخمین می‌زنند که سکونت در شاهرود به 1000 سال پیش از میلاد باز می‌گردد. خنچره یا شاخره از نام‌های قدیمی این شهر است. این شهر به شهر عرفان نیز معروف است چراکه مقبره دو تن بزرگترین عارفان ایران بایزید بسطامی و شیخ ابوالحسن خرقانی، در این شهر قرار دارد. در این مطلب قرار است با مکان‌های دیدنی شاهرود بیشتر آشنا شویم.

جنگل ابر

جنگل ابر

بازمانده‌ای از جنگل‌های چند میلیون ساله هیرکانی است. درختان بلوط و افرا، اقیانوسی از ابر که روی آن قدم می‌گذارید، گلسنگ‌هایی که درخت را پوشانده‌اند، آویشن‌هایی که بویشان در مشامتان می‌پیچد، صدای آواز فاخته و قرقاول و اسب‌های وحشی که گروهی یا تکی در ابرها می‌تازند. این‌ها توصیفی اندک از چیزی است که انتظارتان را در جنگل ابر می‌کشد. جنگل ابر مکانی مناسب برای کمپ کردن است و فرقی نمی‌کندد برای چند ساعت بخواهید بمانید یا چند روز. برای تفریح کوهنوردی و دورچه‌سواری را در این جنگل افسانه‌ای به شما پیشنهاد می‌کنیم. همچنین این جنگل برای عاشقان عکاسی ساخته شده پس حتما دوربینتان را همراه خود داشته باشید و از عکاسی کردن لذت ببرید. در اواخر شهریور ماه این جنگل رنگ دیگری به خود می‌گیرد، درخت‌هایی که رنگ سبز برگ‌هایشان را به زرد و نارنجی فروخته‌اند و تصویری که هزاران برابر زیباتر است. اگر در این زمان سفر می‌کنید با خودتان لباس گرم و تجهیزات همراه داشته باشید تا سفری شهریوری جادویی داشته باشید.

برای رفتن به جنگل ابر باید به سمنان، شهرستان شاهرود، بخش بسطام، ۱۲ کیلومتری شمال غرب روستای ابر بروید.

آبشار مجن

مجن

شهر مجن ماسوله سمنان است. شهری پلکانی که بام هرخانه حیاط خانه فوقانی محسوب می‌شود. همین ویژگی سبب شده است که مجن را ماسوله کویر بنامند. آبشار مجن در تنگه‌ای موسوم به تنگه داستان و میان دو صخره عظیم واقع شده است. زمین‌شناسان زلزله‌ای در قرون گذشته را دلیل شکل‌گیری این تنگه و شکاف میان صخره می‌دانند. در دامنه رشته کوه‌های البرز شرقی، در دل دره‌ای قوی هیکل و سخت آبی با شتاب و نرمی روان است. این آبشار دو طبقه است و امکان رفتن به بالا دست آبشار به کمک پله وجود دارد. هنگام صعود از راه‌پله مارپیچ آبشار، قطرات آب با لطافت صورت شما را خیس می‌کنند. در بالادست آبشار مجن چشمه‌های جوشان، رودی کم‌عمق ولی نسبتا پرآب را تشکیل می‌دهند که در محل چشمه از دو دره فرومی‌ریزند و آبشار دو طبقه مجن را با ارتفاعی در حدود هشت متر می‌سازند. آبشار در میان دو صخره بزرگ محصور شده است. صدای ریزش آب آبشار مجن به درون دره، انعکاس و شکوهی خوف‌انگیز ایجاد می‌کند. یکی از بهترین ماه‌های سفر به این آبشار شهریور است. به دلیل بسیار خنک بودن آن فکر می‌کنیم که آبتنی در آب برایتان خیلی سخت باشد.

برای رفتن به آبشار مجن باید به سمنان، شهرستان شاهرود، بخش مرکزی، شهر مجن، انتهای جاده آبشار مجن بروید.

دشت آفتابگردان و شقایق‌های کالپوش

دشت آفتابگردان

میلیون‌ها شقایق سرخ رنگ دشتی وسیع را از اواسط اردیبهشت ماه تا اواسط خرداد فرش می‌کنند اما نگران نباشید هنوز هم فرصت هست در شهریور ماه با گل‌های آفتابگردان خود شما را در جادویی زرد رنگ فرو می‌برند. در این دشت زیبا می‌توانید کمپ کنید و از بهشتی که دور تا دورتان را پر کرده دراز بکشید. اگر دوربین عکاسی دارید حتما همراه خود ببرید چون یکی از تفریحاتی که قرار است شما را هیجان زده کند عکاسی از این دشت زیبا است. سوغاتی که می‌توانید به یادگار یا برای دوستان خود از نزدیکی این دشت زیبا ببرید. جاجیم بافی، لاک‌تراشی، سوزن‌دوزی و دیگر دست‌بافته ها از جمله صنایع دستی منطقه کالپوش محسوب می‌شوند که در کنار فرآورده‌های لبنی و تخمه آفتابگردان توشه پرباری از سوغات را تشکیل می‌دهند.

برای رفتن به دشت آفتابگردان و شقایق‌های کالپوش باید به سمنان، شهرستان شاهرود، میامی، دشت دانیال بروید.

پارک آبشار شاهرود

پارک

به محض آن‌که قدم در پارک آبشار شاهرود می‌گذارید، درختان بلندقامت سرو که تمام فضای پارک را پوشانده‌اند نگاه شما را می‌دزدد. بین این درختان ده‌ها مسیر سنگ‌فرش‌شده وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید بین بخش‌های مختلف پیاده‌روی کند. جذابیت این مسیرها وقتی بیشتر می‌شود که به جوی‌های آبی که از وسط آن‌ها می‌گذرد نگاه کنید و به صدای جریان آب و فواره‌ها گوش بسپارید. این پارک بیشتر از 6 هکتار مساحت دارد و بخش‌های زیبایی را در گوشه و کنار خود جا داده است. اگر به دنبال غذاهای خوشمزه شاهرودی هستید بهترین جا را انتخاب کردید. پارک آبشار شاهرود با تنوع رستوران و کافی شاپ بهترین جا برای رسیدگی به شکم است. همچنین امکانات رفاهی دیگری نیز در این پارک وجود دارد یکی از این امکانات وجود استخری بزرگ در پارک است که با وجود قایق‌های پدالی می‌توانید دقایقی را در آرامش روی آب سپری کنید. در شمال غربی پارک آبشار شاهرود، یک آبشار مصنوعی زیبا قرار گرفته که دیدن آن که از روی سخره‌های پلکانی روان است خالی از لطف نیست. یکی دیگر از دیدنی‌های پارک آبشار شاهرود مجسمه‌های آن است که حتی می‌توانید به عکاسی از آن‌ها مشغول شوید. یکی دیگر از مکان‌هایی که باب دل کودکان است وجود شهربازی در این پارک است.

برای رفتن به پارک آبشار شاهرود باید به سمنان، شاهرود، خیابان شهید صدوقی آبشار بروید.

جنگل اولنگ

اولنگ

تا اسم جنگل می‌آید چشم بسته به سراغ شمال کشور می‌رویم این درحالی است که در شاهرود جنگلی بسیار جادویی در انتظارمان است. ارتفاع زیاد جنگل از سطح دریا، پایین بودن درجه حرارت در فصل گرما و وجود چشمه‌سارهای فراوان و پوشش جنگلی متنوع این منطقه شده است. بلوط، افرا، توسکا فقط چند نوع گیاه از درخت‌هایی است که در این هوای شهریوری رو به رنگ عوض کردن رفته‌اند. آویشن و شبدر از گیاهانی هستند که اگر موقع قدم برداشتن به پاهای خود توجه کنید آن‌ها را خواهید دید. از جانوران این منطقه می‌توان خرس قهوه‌ای، گرگ، پلنگ، خوک وحشی، شغال، روباه، خرگوش، کل و بز، شوکا و از پرندگان کبک، کبوتر جنگلی، بلدرچین، عقاب جنگلی، کرکس، شاهین، فاخته، قرقاول را نام برد. پس حتما همراه خود دوربین عکاسی ببرید تا از این پوشش جانوری خاص عکاسی کنید. همچنین می‌توانید در این جنگل کمپ کنید و مدتی از شلوغی شهر دور بمانید.

برای رفتن به جنگل اولنگ باید به سمنان، ۵۰ کیلومتر شمال شرقی شاهرود بروید.

نظرات
پربازدیدترین خبرها