به وقت سفر پاییزی

مکان های گردشگری اصفهان: زیباترین کوچه های اصفهان برای قدم زدن در دل تاریخ

در دل کوچه‌های پیچ در پیچ اصفهان قدم بزنید و به اعماق تاریخ سفر کنید. این شهر کهن با کوچه‌های باریک و سنگ فرش شده، روایتگر داستان‌های قدیمی و خاطرات شیرین است. در این مطلب ۵ محله دلچسب اصفهان با طعم نوستالژی را به شما معرفی می‌کنیم که به وقت سفر پاییزی دیدنی است.

شناسه خبر: ۴۱۵۲۶۳
مکان های گردشگری اصفهان: زیباترین کوچه های اصفهان برای قدم زدن در دل تاریخ

راهنماتو- چه کسی هست که سی و سه پل، میدان نقش جهان و کلیسای وانک و ده‌ها مکان گردشگری دیگر در اصفهان را نشناسد؟ وقت آن است که تجربه سفری متفاوت در اصفهان داشته باشیم؛ آن هم به وقت سفر پاییزی!

به گزارش راهنماتو، اصفهان شهری است تاریخی که از هزاران سال پیش به دلیل حضور زاینده رود محل زندگی ایرانیان بوده؛ اگرچه این شهر مورد توجه هخامنشیان و ساسانیان (به جز جی) نبود، اما برخی از باستان شناسان مثل ماکسیم سیرو بر این عقیده هستند که دهکده‌های تاریخی اصفهان هنوز زیر آبرفت‌های آن دفن شده و از دید ما پنهان مانده. به همین خاطر هم هست که وقتی در کوچه پس کوچه‌های اصفهان قدم می‌زنیم قلبمان به تپش می‌افتد. اما، نقطه عطف شکوفایی اصفهان دوره سلجوقی و شکوه اصفهان دوران صفوی است. حالا اکثر آنچه در اصفهان می‌بینیم شاهکاری است از آن دوره. نکته این است که کوچه پس کوچه‌هایی که در دوران صفوی ساخته شده‌اند، حالا، احساسی نوستالژیک در ما برمی‌انگیزد. شاید تا کنون به این موضوع توجه نکرده باشیم، اما وقتی در کوچه‌هایی باریک قرار می‌گیریم احساس می‌کنیم به دوران گذشته سفر کرده‌ایم. در این مطلب از راهنمای سیر و سفر راهنماتو، مکان های گردشگری اصفهان را معرفی می‌کنیم، شاید برخی از این مکان‌ها را بشناسیم، اما تا به حال با این دید نوستالژیک به آن نگاه نکرده‌ایم؛ پس این سفر، تجربه‌ای متفاوت برای ما خواهد بود.

1. محله قدیمی جویباره اصفهان

جویباره

در گذشته‌های دور وقتی کوروش کبیر یهودیان را از اسارت نبوکدنصر نجات داد برخی به فلسطین رفتند و برخی به ایران آمدند. در آن دوره محلی که یهودی نشین شد با نام یهودیه شناخته شد. از این رو در دل اصفهان یهودیان زیادی زندگی می‌کردند و برخی محله‌های آن محل زندگی آن‌ها است. یکی از این محله‌ها که به دلیل بافت تاریخی و زیبایش در این مقاله مطرح می‌شود، محله قدیمی جویباره اصفهان است که بدون شک قدم زدن در کوچه و پس کوچه‌های آن احساسی نوستالژیک در ما بر می‌انگیزد. جالب این است که جویباره زمانی هسته اصلی شهر بوده و سنگ بنای آن را یهودیان گذاشته‌اند. حالا وقتی از زیر طاقی‌ها و دالان‌ها رد می‌شویم همه چیز به شکل حیرت انگیزی زیبا به نظر می‌رسد. نکته این است که در این محله می‌توانیم جاذبه‌های تاریخی جالبی ببینیم که هر کدام معنایی خاص داشته و مربوط به دوره‌ای خاص می‌شوند. به عنوان مثال، میدان عتیق، خانه‌ها و کنیسه‌های قدیمی باقی مانده از یهودیان، منار‌هایی مثل منار چهل دختران و غیره.

2. محله جلفا اصفهان  

جلفا

جلفا، قلب تپنده‌ی تاریخ و فرهنگ ارمنی در اصفهان است. این محله‌ی تاریخی با معماری منحصر به فرد، کلیساهای باشکوه و کوچه‌های پیچ در پیچ، گنجینه‌ای از هنر و فرهنگ به شمار می‌رود. با قدم زدن در کوچه‌های باریک جلفا، می‌توانید به گذشته سفر کنید و از فضای آرام و دلنشین آن لذت ببرید. جلفا در قرن شانزدهم میلادی به عنوان پناهگاهی برای ارامنه‌ای که از مناطق تحت سلطه عثمانی به ایران مهاجرت کرده بودند، تأسیس شد. این مهاجران با خود فرهنگ، هنر و صنعت خود را به اصفهان آوردند و به مرور زمان محله‌ای زیبا و منحصر به فرد را بنا نهادند. کلیسای وانک، یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی جلفا، در همین دوره ساخته شد.  حال وقتی در فصل پاییز در پیچ و خم باریک راه‌ها و خیابان‌های آن قدم می‌زنید، به خصوص وقتی که نم بارانی بر آن زده باشد، حس ویژه‌ای بهتان دست می‌دهد که بهتر است حتما تجربه کنید.

3. محله لنبان اصفهان

لنبان

محله لنبان، محله‌ای قدیمی و اصیل در قلب اصفهان است که با کوچه‌های باریک و پیچ در پیچ، خانه‌های تاریخی و فضایی آرام، خاطرات بسیاری را در دل خود جای داده است. این محله که زمانی یکی از محله‌های مهم و پررونق اصفهان بوده، امروزه به عنوان یک گنجینه تاریخی و فرهنگی شناخته می‌شود. لنبان از جمله محله‌های قدیمی اصفهان است که قدمتی طولانی دارد. این محله در گذشته به دلیل قرارگیری در مسیر کاروان‌سراها و بازارها، از رونق اقتصادی بالایی برخوردار بوده است. خانه‌های قدیمی، مساجد تاریخی و درخت‌های کهنسال از جمله آثار تاریخی این محله هستند که حکایت از گذشته باشکوه آن دارند. شاید بپرسید چرا باید در کوچه‌های لنبان قدم بزنیم؟ کوچه‌گردی در لنبان، سفری است به گذشته. با قدم زدن در کوچه‌های باریک و سنگ‌فرش شده، خانه‌های قدیمی با پنجره‌های چوبی و درهای ارسی، و دیوارهای کاهگلی، می‌توانید حس نوستالژی را به خوبی درک کنید. این محله با بافت سنتی و اصیل خود، فضایی آرام و دور از هیاهوی شهر را برای گردشگران فراهم می‌کند.

4. محله کنگاز اصفهان

کنگاز

کنگاز، یکی از محله‌های قدیمی و اصیل اصفهان است که با قدمتی طولانی، حکایت از تاریخ غنی این شهر دارد. کوچه‌های باریک و پیچ در پیچ، خانه‌های قدیمی با معماری اصیل و فضای آرام و دلنشین، کنگاز را به یکی از جذاب‌ترین مقاصد برای کوچه‌گردی در اصفهان تبدیل کرده است. با قدم زدن در این محله، می‌توانید به عمق تاریخ سفر کنید و از حس نوستالژی و آرامش آن لذت ببرید. کنگاز از جمله محله‌های شش‌گانه معروف اصفهان بوده است که در اصطلاح به آن‌ها جی می‌گفتند. این محله پیش از حمله مغول‌ها به ایران از رونق بسیاری برخوردار بود و سنگ بنای آن قبل از اسلام نهاده شده بود. با توسعه شهری اصفهان، کنگاز به مرور در قسمت حاشیه شهر اصفهان قرار گرفت. با این حال، این محله همچنان به عنوان یکی از قدیمی‌ترین محله‌های اصفهان شناخته می‌شود و رد پای تاریخ در گوشه و کنار آن دیده می‌شود. کوچه‌گردی در کنگاز، سفری به گذشته است. با قدم زدن در کوچه‌های باریک و پیچ در پیچ، می‌توانید خانه‌های قدیمی با در و پنجره‌های چوبی، حوض‌های آبی و حیاط‌های خلوت را ببینید. صدای پرندگان، بوی خاک و گلدان‌های گل، حس آرامش و سکون را به شما منتقل می‌کند.

5. چهارباغ عباسی اصفهان

چهار باغ

چهارباغ عباسی، یکی از زیباترین و تاریخی‌ترین محله‌های اصفهان است که با قدم گذاشتن در کوچه‌های باریک و سنگ‌فرش آن، به اعماق تاریخ این شهر کهن سفر می‌کنید. این محله با معماری بی‌نظیر، باغ‌های دل‌نواز و فضای آرامش‌بخش خود، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را برای گردشگران رقم می‌زند. چهارباغ عباسی در دوران صفویه به عنوان یکی از مهم‌ترین محورهای شهری اصفهان شناخته می‌شد. این محله با کاخ‌ها، باغ‌ها و بناهای تاریخی باشکوه خود، محل تجمع بزرگان و هنرمندان بوده است. چهار سوق نقاشی، چهارسوق آجری، مدرسه صدر خواجو و خانه باجغلی از جمله مهم‌ترین بناهای این محله هستند. قدم زدن در چهار باغ خواجو در روزهای پاییزی، به خصوص به وقت برگریزان صفای خاصی دارد، پس این تجربه را به دفتر خاطراتتان اضافه کنید!

نظرات
پربازدیدترین خبرها