به وقت سفر پاییزی

مکان های گردشگری کاشان؛ زیباترین خانه های تاریخی کاشان برای یک گشت و گذار پاییزی

کاشان، نگین کویر مرکزی ایران، با خانه‌های تاریخی‌اش قصه‌ای از شکوه و عظمت معماری ایرانی را روایت می‌کند. هر یک از این خانه‌ها، کتابی است که ورق به ورق آن، از هنر، تاریخ و فرهنگ این دیار حکایت می‌کند. با قدم زدن در کوچه پس‌کوچه‌های کاشان و گام نهادن در این خانه‌ها، انگار به سفری در زمان می‌رویم و از نزدیک شاهد زندگی اعیان و اشراف این شهر در گذشته هستیم.

شناسه خبر: ۴۱۵۴۷۹
مکان های گردشگری کاشان؛ زیباترین خانه های تاریخی کاشان برای یک گشت و گذار پاییزی

راهنماتو- کاشان تقریبا 19 عمارت تاریخی دارد که همگی از هرگونه بلایی محفوظ مانده‌اند. خانه‌هایی تاریخی که وقتی در دلشان قرار می‌گیریم انگار ساعت زمان در دست، سفر کردیم به قدیم‌ها. این خانه‌ها نمونه‌ای از فخر معماری ایرانی هستند؛ همان‌هایی که ما را به یاد سریال‌ها و فیلم‌های قدیمی می‌اندازند و حال دلمان را عوض می‌کنند.

به گزارش راهنماتو، در میان مکان‌های گردشگری کاشان، از روستاهای زیبا گرفته تا باغ و آبشار و کویر و شهر زیرزمینی، یک دسته از آن‌ها همچون نگینی در میان باقی می‌درخشند و آن خانه های تاریخی کاشان هستند. عمارت‌هایی که هر یک داستان‌ها، سرگذشت و تاریخ یک خانواده یا حتی یک شهر را به دوش می‌کشند. عمارت‌هایی که با معماریشان به چشم‌هایمان زیبایی را تقدیم می‌کنند. عمارت‌هایی که ما را به یاد حجب و حیای زنان ایرانی می‌اندازند، به یاد مردان تیپیکال ایرانی که با هندوانه توی هشتی ظاهر می‌شوند و رفته رفته خود را به حوض می‎رسانند. و بعد صدایی که از افتادن هندوانه در آب به ذهن می‌رسد. چه خانواده گرمی! شاید هم روزگاری رو به روی همین پنج دری، زنی زاری‌کنان از اتاقی به اتاق دیگر می‌رفته، شاید مردی تکیه داده به ارسی تا زیر نور مهتاب هوایی تازه کند و مسائل را دو دو تا چهارتا! خلاصه این تنها کمی از تصویرهایی است که وقتی وارد این خانه‌ها می‌شویم ممکن است از ذهنمان بگذرد. در این مطلب از راهنمای سیر و سفر راهنماتو، 5 خانه یا عمارت تاریخی کاشان را معرفی می‌کنیم که دیدنشان در روزهای پاییزی صفایی خاص دارد.

1. خانه عباسیان

خانه عباسیان

خانه عباسیان کاشان را به عنوان اولین خانه تاریخی کاشان معرفی کردیم چون زیبایی، ظرافت و شکوه این عمارت به قدری است که نامزد زیباترین معماری ایرانی شده بود. این خانه با اتاق‎های تودرتو، حیاط‌های متفاوت که 5 تا هستند و تزئینات آن، از گچبری گرفته تا رسمی بندی، احساسی هیجان انگیز در شما به وجود می‌آورد. نکته این است که مجموعه کامل خانه عباسیان متعلق به 5 فرد متفاوت با نام‌های مسعودی فر، عباسیان، حقانی، تقوی و عباسی بوده اما یکصد سال پیش وقتی آقای عباسیان حیاط بیرونی را خریداری کرد و به شدت بر سر زبان‌ها افتاد، فامیلی او بر روی این عمارت باقی ماند. اما، نکته این است که خانه عباسی فقط از نظر ظاهری نیست که چنین شکوهمند است، زیرساخت‌های این خانه کاملا منطبق بر آب و هوای کاشان است. به عنوان مثال اتاق‌هایی که دورتادور خانه هستند، به شیوه‌ای ساخته شده‌اند که در برابر گرمای تابستان و سرمای سوزان زمستان‌های کویر مقاوم باشد. حالا بخشی از این خانه تبدیل به رستوران شده و پذیرای شماست.

برای رفتن به خانه عباسیان باید به استان اصفهان، کاشان، خیابان علوی، کوی سلطان امیراحمد بروید.

2. خانه طباطبایی ها

طباطبایی

خاطرتان هست که در مقدمه از حس و حالی که می‌توانیم در این خانه‌های تاریخی کاشان داشته باشیم برایتان گفته بودم؟ حالا فرض کنید بخش‌هایی از سریال جیران در یکی از همین خانه‌ها فیلم‌برداری شده باشد! خانه طباطبایی‌ها. حالا وقتی وارد این خانه باشکوه می‌شویم، ممکن است برخی از سکانس‌ها را به یاد بیاوریم. ممکن است دم غروب پاییز، کنار ارسی بایستیم و وقتی نور طلایی آفتاب از شیشه‌های رنگی گذشت، رقص نور را ببینیم که بر صورتمان می‌افتد. جالب است بدانید این خانه که عروس خانه‌های ایران معروف است در دوره قاجار توسط حاج سید جعفر طباطبایی نطنزی و به شکل گودال باغچه ساخته شده است. حوض، حیاط، باغچه هشت ضلعی، معماری درون گرایانه و متناسب با آب و هوای کاشان از دیگر ویژگی‌های خاص این خانه است. اگر برای گردش به خانه طباطبایی ها رفتید حتما به شاه نشین هفت دری آن بروید و محو تماشای گچ‌بری‌های زیبا، جذاب‌ترین عکس‌ها را از خود بگیرید. برای بازدید از خانه طباطبایی‌ها باید ساعت 9 الی 17 به آن مراجعه کرده و بلیط تهیه بفرمایید.

برای رفتن به خانه طباطبایی‌ها باید به استان اصفهان، کاشان، خیابان علوی بروید.

 3. خانه بروجردی ها

بروجردی ها

1292؛ خانه بروجردی‌ها با این حساب بیش از 100 سال قدمت دارد. حاج سید جعفر نطنزی تاجری بود که این خانه را ساخت. شاید باورش برایتان سخت باشد اما تقریبا 18 سال طول کشیده تا ساخت این خانه تمام شود. علی مریم کاشانی، یکی از آن معمارهای معروفی که در زمان خودش شهره شهر بود این خانه را طراحی کرد و هنرمندان و دستیارانش تزئینات و ریزه‌کاریی‌های این عمارت زیبا را بر عهده داشتند. حالا وقتی به سرداب 3 طبقه، تاج و حیاط و بادگیرهای خانه بروجردی‌ها نگاه می‌کنیم بدون شک دچار حیرت می‌شویم؛از این همه عظمت و زیبایی. بعلاوه کلاه فرنگی زیبای این خانه، بر جذابیتش افزوده است. جالب است قصه عاشقانه خانه بروجردی‌ها را بدانید. قصه عاشقانه سید حسن که عاشق دختر طباطبایی‌ها می‌شود، اما شرط این است؛ عمارتی برازنده دختر طباطبایی‌ها و در نزدیکی خانه خودشان! این است که سید حسن دست به کار می‌شود و ساخت خانه را شروع می‌کند، پیش از آن نیز با همسرش در خانه طباطبایی‌ها می‌ماند و چند سال بعد که خانه بروجردی‌ها ساخته شد به آن نقل مکان می‌کنند! بله... تمام دیوارهای خانه بروجردی‌ها عطری از عشق می‌افشاند. پس یک روز پاییزی را در این خانه بگذرانید در حالی که بلیط تهیه کرده‌اید.

برای رفتن به خانه بروجردی‌ها باید به  استان اصفهان، کاشان، محله سلطان میراحمد، خیابان علوی بروید.

4. خانه عامری‌ها

عامری ها

دوست دارید چند روزی از زندگیتان را در فضایی متفاوت بگذرانید؟ مثل دخترهای خانواده‌های اعیانی، صبح یک روز پاییزی از ارسی چوبی اتاق به حیاطی نگاه کنید که برگ‌های پاییزی بر سطحش شناورند؟ پس حتما به خانه عامری‌ها در کاشان بروید؛ یکی از خانه‌های تاریخی کاشان که چند سال پیش تبدیل به هتلی 5 ستاره برای اقامت شد. این خانه در دوره زندیه ساخته شده و انقدر در آن دوران خانه باشکوهی به حساب می‌آمده که از جانب پادشاه، به شخصی به نام سهام السلطنه پیشکش می‌شود. جالب است بدانید که این خانه دو طبقه از دو حیاط تشکیل شده که یکی اندرونی و دیگری بیرونی است. بعلاوه، حتی اگر در روزهای تابستانی از کوچه، به خانه عامری‌ها قدم بگذارید قطعا متوجه خنک بودن هوا می‌شوید؛ این یک معماری بی‌نظیر است که زیبایی و کارایی را به یکدیگر پیوند زده است.

برای رفتن به خانه عامری‌ها باید به کاشان خیابان علوی، کوچه باستان ۵، پلاک ۶ بروید.

5. خانه عادل

عادل

در میان خانه‌ها و عمارت‌های تاریخی که تا کنون معرفی کردیم، خانه عادل معماری متفاوت‌تر و جالب توجهی دارد. خانه عادل، نمونه‌ای کامل از معماری سنتی ایرانی است که با الهام از نظم و تعادل در طبیعت طراحی شده است. تقارن محور اصلی در طراحی این خانه است و در تمامی اجزای آن از جمله حیاط‌ها، اتاق‌ها، بادگیرها و حتی تزئینات به چشم می‌خورد. حیاط، بادگیر، اتاق و تزئینات این خانه همگی قرینه هستند، یعنی وقتی در بخشی از خانه بایستیم و به رو به رو نگاه کنیم انگار تصویر پشت سر ما در آینه افتاده است. حالا خانه عادل تبدیل به اقامتگاهی جذاب برای مسافران شده که می‌توانید به آن رفته و شبی را در این هتل متفاوت سپری کنید.

برای رفتن به خانه عادل باید به اصفهان، کاشان، خیابان فاضل نراقی، فرهنگ ششم (کوچه نه چم) بروید.

فراموش نکنید که این تنها 5 خانه تاریخی کاشان از چندین عمارت زیبای آن است. از خاطرات خود در این خانه‌ها برای ما بنویسید!

نظرات
پربازدیدترین خبرها